جمعه 7 ارديبهشت 1403-18:19 شمسی /4/26/2024 6:19:37 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:25590
  • زمان انتشار:يکشنبه 21 شهريور 1400-18:33
با حذف دو بند از طرح اولیه مجلس

کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بند مربوط به ورود خودروهای کارکرده را از طرح آزادسازی واردات خودرو حذف کرد.
طرح واردات خودرو مثله شد

به گزارش خبرنگار خودرونامه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با خبرنگار خودرونامه با اعلام این خبر گفت:با تصمیم اعضای کمیسیون، بند مربوط به ورود خودروهای دست دوم (حداکثر سه سال کارکرد) از طرح
آزادسازی واردات کنار گذاشته شد.

علی جدی همچنین با اعلام اینکه در جلسه امروز نوبت به رای گیری درباره طرح آزادسازی واردات خودرو نرسید، افزود:به احتمال فراوان طرح موردنظر سه شنبه یا چهارشنبه هفته جاری در صحن علنی مطرح و به رای گذاشته خواهد شد. وی در پاسخ به این پرسش که احتمال رای آوردن طرح آزادسازی واردات خودرو چقدر است، تاکید کرد:من فکر می کنم این طرح رای بیاورد اما اینکه شورای نگهبان نیز آن را تصویب کند، مشخص نیست.

اظهارات عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حالی است که قرار بود طرح آزادسازی واردات خودرو امروز در صحن علنی مجلس مطرح شود، اما مانند هفته گذشته، باز هم نوبت به آن نرسید. طبق طرح اولیه، قرار بود واردات انواع خودرو در ازای صادرات و بدون انتقال ارز آزاد شود، ضمن آنکه ورود کارکرده ها نیز مجاز باشد. با این حال، کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بند مربوط به واردات کارکرده ها را حذف کرده است. همچنین شنیده می شود در بحث واردات بدون انتقال ارز، تنها ورود خودروهای برقی و هیبریدی مجاز خواهد بود.

با توجه به حذفیات قطعی و احتمالی، طرح اولیه کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی برای آزادسازی واردات خودرو به نوعی مثله شده است. حذفیات طرح هرچند می تواند به تصویب آن کمک کند، با این حال اثرگذاری بر بازار را کاهش خواهد داد. طبعا اگر قرار باشد تنها واردات خودروهای برقی و هیبریدی آزاد شود، نمی توان انتظار داشت این آزادسازی تاثیر چشمگیری بر قیمت در بازار وارداتی ها و داخلی ها بگذارد. از طرفی، با توجه به ضعف و حتی نبود زیرساخت های لازم برای میزبانی از خودروهای برقی، ممکن است طرح مجلس خاصیت خود را مبنی بر شکست انحصار از دست بدهد.  


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین