به گزارش خبرنگار خودرونامه، در صورت رای اعتماد مجلسی ها به فاطمی امین، او با چالش های بزرگی در وزارت صمت به خصوص در حوزه خودرو مواجه خواهد بود که یکی از آنها سونامی خودروهای فرسوده است.
این در حالی است که وی پیش تر و وقتی در ستاد تبصره 13 مسوولیت داشت، در حوزه اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده فعال بود، بنابراین در این بخش تجربه دارد. خودروهای فرسوده معضلی بزرگ به شمار می روند، چه آنکه علاوه بر سهم عمده در آلودگی هوا، سبب هدررفت سوخت نیز می شوند، ضمن آنکه به دلیل ایمنی پایین، مسبب بسیاری از تصادفات جاده ای هم هستند.
بنابراین اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده به خصوص امثال کامیون و اتوبوس می تواند یکی از اولویت های وزارت صمت دولت سیزدهم باشد. با فرض اینکه فاطمی امین بتواند از مجلسی ها رای اعتماد بگیرد، بهتر است با استفاده از تجربه خود در حوزه اسقاط، مانع بروز بحران در این بخش شود. کارشناسان پیش بینی کرده اند که احتمال دارد تعداد خودروهای فرسوده کشور تا سال 1404 به هشت میلیون دستگاه برسد.
موضوعی که می تواند در این بخش به وزیر صمت دولت سیزدهم کمک کند، وجود ابرپروژه اسقاط است که در دولت قبل تصویب شد. طبق این طرح عظیم، قرار بود 202 هزار دستگاه کامیون فرسوده اسقاط شود اما تحریم و مشکلات مالی اجازه نداد این ابرپروژه به سرانجام برسد. حالا فاطمی امین در صورت کسب رای اعتماد از مجلسی ها می تواند این ابرپروژه را تا حدی احیا کند. البته احیای کامل این طرح عظیم قطعا بدون لغو تحریم ها امکانپذیر نیست، با این حال تمرکز وزیر صمت دولت سیزدهم بر این ابرپروژه می تواند آن را هرچند کند اما بالاخره به جریان بیندازد.
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست