جمعه 31 فروردين 1403-22:9 شمسی /4/19/2024 10:09:16 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:25325
  • زمان انتشار:شنبه 23 مرداد 1400-16:35

جهادگران توليد در گروه صنعتي ايران خودرو موفق شدند تا با تکیه بر حمیت و غیرت ايراني خود، مقتدرانه، افق‌هاي روشنی را در عرصه صنعت خودرو کشور ترسیم کنند.
کارنامه ایران‌خودرو؛ نشانگر عملکرد مدیریتی متفاوت

به گزارش خودرونامه، مدیران، مهندسان،‌ متخصصان و کارکنان این گروه با اراده‌ای آهنین تجسم توانستن را هنرمندانه جامه عمل بپوشانند. همت فرزندان این مرزو بوم در عرصه تولید و میدان خدمت در گروه صنعتی ایران خودرو شکوفایی بیش از پیش درصنعت و اقتصاد کشور رقم زده اند. گروه صنعتی ایران خودرو که نبض صنعت خودروی کشور را در دست دارد،‌ در سال سال گذشته فعالیت ها و اقدامات متعددی را برای تنوع محصول،‌ افزایش کیفیت، خدمات پس از فروش مطلوب انجام داد تا بتواند بیش‌تر از پیش در مسیر افزایش رضایت مندی مشتریان محصولات خود گام بردارد.

آمار و اطلاعات موجود از عملکرد گروه صنعتی ایران خودرو، حکایت از تحقق از اهداف دارد، به گونه ای که در حوزه های مختلف تولید، کیفیت،‌ خدمات پس از فروش، صادرات و توسعه محصول با تکیه بر دوسرفصل مهم و کلیدی تولید و اشتغال گام های قابل توجهی برداشته است

تحقق توسعه خودکفایی و تعمیق ساخت داخل

با تشکیل ستاد ساخت داخل در ایران‌خودرو و برنامه‌ریزی به منظور خودکفایی در بخش قطعات، مجموعه‌ها و مواد اولیه طی سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰، از همراهی و تعامل همه‌جانبه سازندگان داخلی بدین منظور بهره گرفته شد. در همین راستا، پتانسیل‌های موجود در کشور برای خودکفایی مجموعه‌ها ازجمله با همکاری بانک‌های تجارت و ملت فعال‌سازی شد. در ادامه، سیستم قرارداد خودکفایی قطعات ارزبر نیز راه‌اندازی و زیرساخت‌های سیستمی مربوط به آن ایجاد شد. برنامه‌ریزی و پیگیری ویژه تحقق خودکفایی قطعات میزهای ساخت داخل از دیگر اقدامات ایران‌خودرو بود. در بخش خودروهای تجاری نیز تعمیق ساخت داخل و کاهش ارزبری در خودروهای تجاری به‌ویژه در حوزه موتور و گیربکس از نظر دور نمانده است. در مجموع، همکاری با شرکت‌ها و صنایع دارای توانمندی در سطح کشور به تعریف بالغ بر ۱۱۲ پروژه با شرکت‌های دانش‌بنیان، ۲۱ پروژه با صنایع دفاع و ۲۶ پرژه با صنایع هوافضای سپاه طی ۲ سال اخیر انجامیده که ساخت داخل محقق‌شده بر اساس تیراژ را طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ به ۲۲۸میلیون یورو رسانده است. برنامه ساخت داخل برای سال ۱۴۰۰ نیز ۱۳۳میلیون یورو است که تا خردادماه ۱۳میلیون یورو آن محقق شده است.

تصویب ۸ پروژه توسعه‌ای جدید

ایران‌خودرو برای امسال ۸ پروژه توسعه‌ای جدید تصویب کرده است که آینده این خودروساز بزرگ را تضمین خواهد کرد. اصلاح عادلانه قیمت و جبران زیان‌دهی تولید، حفظ جریان تامین،‌ تولید و عرضه محصول صادرات‌محور، توسعه محصولات و قوای محرکه، به‌روزآوری تعهدات مالی و فروش، فعال‌سازی بازارهای صادراتی و حمایت از سهم در بازار سرمایه از دیگر برنامه‌های ایران‌خودرو برای امسال است. در کنار عرضه محصول جدید تارا نیز تولید تارا اتوماتیک در مهرماه امسال آغاز می‌شود. مراحل تولید محصول کراس‌اوور داخلی نیز آغاز شده که نمونه اولیه این خودرو در شهریورماه رونمایی خواهد شد. تعهدات معوق ایران‌خودرو به مشتریان نیز که در پایان سال ۹۹ به ۲۱هزار دستگاه رسیده بود، به ۱۶هزار دستگاه تا آخرتیرماه سال جاری کاهش یافت که به‌واسطه تکمیل ۱۰هزار خودرو ناقص در ایام تعطیلات تابستانی خودروسازان از رقم مذکور نیز کمتر شد و برنامه‌ریزی فروش محصولات هم به‌گونه‌ای است که دیگر تعهد معوقی ایجاد نشود.

افزایش سهم بازار سواری از ۴۸ به ۵۵ درصد

افزایش سهم ایران‌خودرو در بازار سواری از ۴۸ درصد به ۵۵ درصد طی سال گذشته با وجود توقف تولید خودروهای مونتاژی، نتیجه اقدامات متنوعی است که در این سال انجام شده است. سهم برند ایران‌خودرو (ایکو) نیز از ۲۵ درصد در سال ۹۸ به ۲۷ درصد در سال ۹۹ افزایش یافته است. در سال ۱۴۰۰ نیز در ترکیب تولیدات سهم ۴۰ درصدی برای برند ایران‌خودرو در نظر گرفته شده است. درحال‌حاضر ایران‌خودرو تنها خودروساز کشور است که محصولی با پنج ستاره کیفی تولید می‌کند. پنج خودرو این خودروساز دارای چهار ستاره کیفی و ۱۴ خودرو دارای سه ستاره کیفی هستند. خودرو تارا نیز طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تا پایان امسال پنج ستاره کیفی را کسب خواهد کرد. در همین راستا، محصولاتی نظیر رانا پلاس، سورن پلاس، سمند سال، پروژه ۲۰۷ پانوراما، دنا پلاس اتوماتیک، در سال گذشته و در راستای رضایت مشتریان و رضایت صاحبان سهام ایران‌خودرو ارتقا یافت.

طراحی و ساخت خانواده موتور کم‌مصرف

مرحله صنعتی‌سازی موتور کم‌مصرف و سه‌سیلندر داخلی‌سازی‌شده ایران‌خودرو نیز آغاز شده است و تا سال ۱۴۰۱ این خانواده موتور به مرحله تولید انبوه می‌رسد که سالانه ۱۸۲ دلار به ازای هر دستگاه، صرفه‌جویی یارانه‌ای سوخت در بر خواهد داشت. تولید گیربکس شش‌سرعته نیمه‌اتوماتیک (AMT) هم در شهریورماه آغاز می‌شود و تا آذرماه نیز بر روی خودروهای رانای شش‌سرعته و سمند قرار می گیرد و به بازار عرضه خواهد شد. خودرو ۲۰۷ پانوراما نیز امسال با گیربکس شش‌سرعته عرضه خواهد شد.

سه‌برابر شدن تولید ایران‌خودرو دیزل

زیرمجموعه سازنده خودروهای کاروتجاری در این گروه صنعتی یعنی ایران‌خودرو دیزل نیز در سال ۹۹‌ با شناورسازی قیمت محصولاتش طبق بهای تمام‌شده تولید، به سمت سودآوری و خروج از زیان‌دهی حرکت کرد. همچنین خط اتوبوس این شرکت بعد از ۹ سال توقف، احیا شد و تولید آن از سرگرفته شده است. محصولات ایران‌خودرو دیزل پیش از این به‌صورت مونتاژ تولید می‌شد، اما درحال‌حاضر درصد بالایی از آن ساخت داخل شده و توانسته است با بهره‌مندی از توان سازندگان کشور، سهم ۵۰ درصدی بازار خودروهای تجاری را از آن خود کند. بدین‌ترتیب، ایران‌خودرودیزل توانسته است پس از یک دهه زیان‌دهی به سود عملیاتی دست یابد و افزایش سرمایه این شرکت از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌های این شرکت هم که به‌زودی اجرایی خواهد شد، عاملی در بهبود شرایط و ادامه سوددهی آن خواهد بود، به‌ویژه آن‌که میزان تولیدات ایران‌خودرو دیزل نسبت به سال گذشته سه برابر شده و در سال آینده مجموعه بدهکاری‌های این شرکت از میان خواهد رفت. تولید محصول تجاری سبک ایران‌خودرو یعنی وانت آریسان نیز به دلیل مسائل زیست‌محیطی متوقف شده است که ازجمله اقدامات مسئولانه ایران‌خودرو محسوب می‌شود. البته این محصول با اجرای پروژه‌های بهبود، ظرف ماه‌های آینده منطبق با استانداردهای زیست‌محیطی با تغییرات و موتور ایکس‌یو۷ پلاس به تولید انبوه خواهد رسید.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین