شنبه 15 ارديبهشت 1403-19:38 شمسی /5/4/2024 7:38:11 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:25284
  • زمان انتشار:سه شنبه 19 مرداد 1400-15:45
یوآن و یورو غالب شدند

صورت های مالی سه خودروساز بزرگ کشور نشان می دهد دلار در آستانه حذف کامل از پروسه مالی آنها است. 
حذف دلار از خودروسازی ایران

به گزارش خبرنگار خودرونامه، گزارش های ارائه شده از سوی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به بورس، نشان می دهد دلار در پروسه مالی این سه خودروساز طی بهار امسال نقش بسیار کمرنگی داشته و تنها یکی از آنها از این ارز استفاده کرده است. سایپا تنها خودروساز بزرگ داخلی است که در سه ماه نخست امسال از دلار برای مبادلات مالی خود استفاده کرده، آن هم در حدی بسیار اندک. این شرکت کمتر از 13 هزار دلار طی سه ماه ابتدایی امسال مصرف داشته که در مقایسه با دیگر ارزهای مصرفی بسیار ناچیز است. ایران خودرو و پارس خودرو اما در بازه زمانی تحت بررسی، حتی یک دلار نیز مصرف نداشته اند. با این حساب، می توان ادعا کرد دلار تقریبا به نوعی از مبادلات مالی خودروسازان بزرگ کشور، حذف شده است. ارز مصرفی غالب در این بازه زمانی اما یوآن چین و یورو اتحادیه اروپا بوده است. 

در این بین، ایران خودرو بالغ بر 188 میلیون یوآن مصرف ارزی در بهار امسال داشته و سایپا و پارس خودرو نیز به ترتیب بالغ بر 25 میلیون و حدود 9 میلیون یوآن استفاده کرده اند. پس از یوآن اما یورو دیگر ارز مصرفی خودروسازان در سه ماه ابتدایی امسال بوده است. گزارش های مالی نشان می دهد بیشترین استفاده از یورو را ایران خودرو داشته و کمترین نیز نصیب پارس خودرو شده است.

ایران خودرویی ها در بهار امسال نزدیک به شش میلیون یورو مصرف داشته اند، حال آنکه پارس خودرو تنها 71 هزار یورو استفاده کرده است. سایپایی ها نیز نزدیک به دو میلیون و 300 هزار یورو مصرف کرده اند. با توجه به تحریم و محدودیت تامین قطعات از بسیاری کشورها، چین به تامین کننده اصلی قطعات و مواد اولیه موردنیاز خودروسازی ایران تبدیل و از همین رو یوآن بر دلار و یورو در مبادلات مالی خودروسازان بزرگ غالب شده است.

البته در دو سال گذشته بخشی از قطعات موردنیاز صنعت خودرو نیز داخلی سازی شده و این موضوع هم یکی دیگر از دلایل کاهش مصارف ارزی دلار و یورو محسوب می شود. این را هم نباید فراموش کرد که خروج خودروسازان خارجی از کشور به خصوص رنو و پژو، نقش مهمی در کاهش مصرف دلار و یورو در خودروسازی ایران داشته است. این در حالی است که در صورت احیای برجام و لغو تحریم، احتمالا خودروسازان خارجی باز خواهند گشت و با تولید محصولات آنها در کشور، مصارف ارزی در حوزه دلار و یورو رشد خواهد کرد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین