پنجشنبه 15 خرداد 1404-3:40 شمسی /6/5/2025 3:40:30 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:25193
  • زمان انتشار:يکشنبه 10 مرداد 1400-19:26
مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه از سختگیری بر بازگشت خودروسازانی که ایران را تحریم کردند، گفت

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به تازگی اعلام کرده فعالیت خودروسازان خارجی که در دوران تحریم از ایران رفته اند، نمی تواند به شکل سابق باشد. به گفته سهیل معمارباشی، هرچند از سوی وزارت صمت محدودیتی برای همکاری با خارجی‌ها وجود ندارد، اما قطعا شرکت هایی که در زمان تحریم‌ رفتند و به تعهدات خود عمل نکردند، به شکل قبل امکان فعالیت در کشور را نخواهند داشت.
سنگ صمت پیش پای خودروسازان خارجی

به گزارش خودرونامه،در باب اظهارات معاون وزیر صمت، چند نکته وجود دارد. نخست اینکه وی به عنوان یک مقام مسوول در دولت دوازدهم اظهارنظر کرده، حال آنکه تا چندی دیگر دولت جدید روی کار خواهد آمد. بنابراین ممکن است دولت جدید و مسوولان وزارت صمت در این دولت، سیاست و نظر دیگری در مورد همکاری با خودروسازان خارجی داشته باشند و حتی راه برای بازگشت آنها بازتر از قبل شود.

نکته دوم اما به بود و نبود برجام و همچنین تمایل خارجی ها به حضور در ایران مربوط می شود. هنوز سرنوشت برجام و اینکه در دولت آینده احیا می شود یا تعلیق می ماند، مشخص نیست. اگر برجام احیا نشود، تحریم ها نیز پابرجا خواهند ماند و بنابراین امکان حضور خارجی ها در خودروسازی کشور وجود ندارد. از طرفی، به فرض اینکه برجام احیا و تحریم لغو شود نیز مشخص نیست خودروسازان خارجی که رفته اند، تمایلی به حضور در ایران نشان دهند.

برخی از این خودروسازان حتی منع قانونی برای حضور در ایران دارند، از جمله پژوسیتروئن که به دلیل ادغام با خودروساز آمریکایی-ایتالیایی (فیات-کرایسلر) عملا امکان آمدن به ایران را فعلا ندارد. دیگر خودروسازان نیز با توجه به ناپایداری های سیاست خارجه و اقتصاد در ایران، ممکن است میلی به بازگشت نشان ندهند. بنابراین این گونه نیست که با احیای برجام، خارجی ها برای حضور در خودروسازی ایران صف بکشند، کما اینکه در دوران برجام نیز این گونه نبود. البته شاید بتوان روی معدود شرکت هایی مانند رنو حساب باز کرد، که اگر قرار باشد به بهانه رفتن در دوران تحریم، امثال این شرکت را نیز دلسرد کنیم، صنعت خودرو از مشارکت های خارجی بی بهره خواهد ماند.

در نهایت اینکه وزارت صمت بهتر از است به این پرسش نیز پاسخ بدهد که سختگیری بر خودروسازان خارجی برای حضور دوباره در ایران، شامل چینی ها هم می شود یا آنها گارانتی بازگشت دارند؟

 

   

برچسب ها:

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین