جمعه 16 خرداد 1404-9:23 شمسی /6/6/2025 9:23:29 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:25144
  • زمان انتشار:دوشنبه 4 مرداد 1400-12:56

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود حرکت‌های خوب برخی خودروسازان در حوزه تولید و افزایش تیراژ، اما تحرک اصلی در این حوزه با تقویت بخش تقاضا میسر می‌شود. 
ضعف تقاضا در بازار خودروهای تجاری

به گزارش خودرونامه، سهیل معمارباشی افزود: در مورد خودروهای تجاری در چند سال اخیر با محدودیت‌هایی در کشور مواجه بودیم.وی یادآور شد: شرکت‌های بزرگ جهان که همکار شرکت‌های ایرانی بودند به دلیل تحریم آمریکایی‌ها همکاری‌شان را قطع کردند و به همین دلیل تجاری‌سازان ایرانی با آسیب‌های زیادی مواجه شدند. این مسوول بیان‌داشت: تیراژ اندک و پایین بودن میزان داخلی‌سازی‌سبب شد تا تجاری‌سازان برخلاف حوزه خودروهای سواری، افت کمّی و کیفی زیادی را در تولید شاهد باشند. وی ادامه‌داد: از طرفی فعالیت خودروهای تجاری ارتباط مستقیمی با شرایط روز و رونق اقتصادی کشور دارد و به دلیل برخی مشکلات داخلی و رکود تورمی حاکم، جابه‌جایی و حمل کالا و مسافر نیز تحت تاثیر قرار گرفت.

معمارباشی خاطرنشان‌کرد: با وجود مسائل یاد شده، امسال برخی تجاری‌سازان داخلی، محصولات جدیدی را به سبد تولیدشان اضافه کرده و برنامه‌های مناسبی را در نظر گرفته اند.

وی گفت: اکنون در حوزه تولید خودروهای تجاری آمار مناسبی را شاهد هستیم و امید می‌رود گشایش در حوزه تقاضا و میل به خرید انواع کشنده ، کامیون و اتوبوس‌های شهری و برون‌شهری ایجاد شود. مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت اضافه‌کرد: هرچند ایدرو برنامه جایگزینی و نوسازی ۱۲‌هزار دستگاهی در ناوگان حمل و نقل درون و برون‌شهری را در سال ۱۴۰۰ ارائه کرده، اما واقعیت این است که همه چیز به سمت تقاضا بستگی دارد. وی توضیح‌داد: با وجود اینکه اکنون آمادگی لازم در حوزه عرضه خودروهای تجاری ایجاد و بسترسازی لازم و نحوه تامین قطعات مورد نیاز مشخص شده، اما خودروهای تجاری را نمی‌توان در پارکینگ‌ها نگه داشت و باید بازاری برای آنها ایجاد شود. معمارباشی تاکید کرد: باید گام‌هایی در حوزه طرح جایگزینی و نوسازی خودروهای تجاری برداشته شود، اما از طرف دیگر باید قدرت خرید مشتریان را افزایش داد، زیرا خرید برای مصرف‌کنندگان در وضعیت فعلی اقتصادی سخت است.

واکاوی برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۰، حاکی از برنامه‌ریزی برای جایگزینی و نوسازی ۱۲ هزار دستگاهی در ناوگان حمل و نقل درون و برون‌شهری است. به گفته «بهزاد اعتمادی» معاون توسعه صنایع حمل و نقل ایدرو، اجرای این پروژه معطل تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است، اما به دلیل مواجهه با تحریم‌ها در عمل نتوانسته ایم تخصیص مناسبی داشته باشیم.

وی گفت: قرار است همه خودروهای این طرح توسط ۱۷ شرکت خودروساز در داخل ساخته و برخی از اجزا و قطعات از جمله موتور، گیربکس و اکسل از خارج تامین شود. اعتمادی ادامه‌داد: از سال ۹۸ تاکنون بیش از ۷۰۰ دستگاه خودرو در قالب این طرح تولید شده است. در سه ماهه نخست امسال تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده با تیراژ یک‌هزار و ۸۴۲ دستگاه، رشد ۹۹.۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال داشت. در این مدت، ۱۸۷ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس (رشد ۳۷.۵ درصدی)، ۱۵۹ دستگاه اتوبوس (افت ۱۹.۳ درصدی) و ۴۷ دستگاه ون (افت ۳۱.۹ درصدی) تولید شد.

منبع:ایرنا


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین