در حال حاضر اکثر قریب به اتفاق خودروهای تولیدی در بخش خصوصی را محصولات چینی تشکیل میدهند که البته با توجه به تحریم، تیراژی زیر ظرفیت دارند. حال با توجه به احتمال بازگشت ایران و آمریکا به برجام و لغو تحریمها، خودروسازان خصوصی امیدوارند ضمن رشد تیراژ محصولات چینیشان، میزبان محصولاتی جدید از دیگر شرکتهای خودروساز دنیا هم باشند.
در این بین، احتمال حضور هیوندایی موتورز، سانگ یانگ، سئات، اشکودا و فولکس واگن در بخش خصوصی صنعت خودرو وجود دارد.
در این بین، مشارکت با دو خودروساز کرهای -هیوندایی و سانگ یانگ- در صورت لغو تحریمها، تقریباً قطعی است. هیوندایی پیشتر نیز در ایران حضور داشت اما به دلیل تحریم، مجبور به قطع همکاری شد. سانگ یانگ نیز که پیشتر محصولاتش وارد کشور میشد، بنای مونتاژ در ایران دارد. یکی از خودروسازان بخش خصوصی با سانگ بر سر مونتاژ محصولاتش به توافق رسیده و احتمالاً در آیندهای نه چندان دور، دو طرف وارد فاز اجرایی خواهند شد.
در کنار اینها، احتمال حضور سئات و اشکودا به عنوان زیرمجموعههای فولکس واگن و همچنین خود این شرکت نیز در ایران هست. البته مذاکرات با چنین شرکتهایی معمولاً سخت و کند پیش میرود، اما برخی از خودروسازان خصوصی کشور به دنبال جلب رضایت آنها بابت همکاری هستند. اگر شرکتهای موردنظر راهی کشور شوند، چهره خودروسازی بخش خصوصی تغییراتی اساسی را به خود میبیند و دیگر تمام چینی نخواهد بود.
البته با لغو تحریمها قطعاً فعالیت خودروسازان چین در ایران افزایش خواهد یافت و حتی امکان دارد شرکتهایی جدید از این کشور نیز راهی بخش خصوصی شوند.
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست