چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403-3:50 شمسی /5/15/2024 3:50:29 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24967
  • زمان انتشار:پنجشنبه 17 تير 1400-18:19
مهمترین اخبار خودرویی هفته مرور شد

در بیست و نهمین ویژه نامه پایگاه خبری تحلیلی خودرونامه مهمترین اخبار خودرویی هفته را مرور کرده ایم.
از توصیه خودرویی به دولت رئیسی تا تولید ضعیف اتوبوس

تولید ضعیف اتوبوس در کشور

تولید خودروهای تجاری در کشور طی بهار امسال و در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته به کمک وانت ها بالا رفت. طبق آماری که وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کرده، در سه ماه ابتدایی امسال کمتر از ۱۹ هزار دستگاه انواع محصول تجاری سبک و سنگین در کشور تولید شده است. با این حال در مقایسه با بهار سال گذشته، تیراژ این خودروها بالغ بر ۱۰ درصد افزایش داشته است. با وجود رشد تیراژ خودروهای تجاری در سه ماه ابتدایی امسال، این خودروها با توجه به تحریم و همچنین افت تقاضا، کماکان تولیدی زیر ظرفیت دارند که این موضوع البته بیشتر مختص تجاری‌های سنگین و نیمه سنگین است، اما وانت اوضاع بهتری را تجربه می کند. بنابر آمار اعلامی از سوی وزارت صمت، تا پایان خرداد امسال ۱۶ هزار و ۷۶۷ دستگاه وانت در خودروسازی کشور به تولید رسیده اما تیراژ مینی‌بوس و میدل‌باس طی بهار امسال تنها ۱۸۷ دستگاه بوده است. همچنین اتوبوس نیز تیراژی تنها ۱۵۹ دستگاهی داشته است. در بخش کامیون و کامیونت نیز میزان تولید به هزار و ۸۴۲ دستگاه رسیده است. طبق آمار، تولید مینی بوس و کامیون رشد داشته اما تیراژ اتوبوس افت کرده است.

چند توصیه خودرویی به دولت رئیسی

کمتر از یک ماه دیگر دولت سیزدهم آغاز به کار خواهد کرد و این موضوع می تواند سبب ایجاد تغییرات جدی در خودروسازی کشور شود. در این مورد، روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی به بررسی اقداماتی که دولت باید برای اصلاح خودروسازی انجام دهد، پرداخته است. در گزارش این روزنامه آمده که اقدامات فوری دولت بعد در حوزه خودرو می تواند شامل مواردی مانند اصلاح شیوه قیمت‌گذاری، لغو ممنوعیت واردات خودرو، تعیین‌تکلیف طرح‌های بایگانی شده خودرویی، تنفس بانکی به خودروسازان و قطعه‌سازان و تسهیل روند ترخیص قطعات و مواد اولیه موردنیاز صنعت خودرو از گمرک ‌شود. در کنار اقدامات ضربتی اما برنامه ریزی برای حل چالش های اساسی صنعت خودرو نیز دیگر توصیه این روزنامه به دولت ابراهیم رئیسی است. این چالش ها را تعیین‌تکلیف سهام خودروسازان، فراهم کردن زمینه مشارکت‌های خارجی و همچنین تعیین یک استراتژی صحیح و منطقی برای این صنعت، تشکیل می دهند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، چالش اصلی خودروسازی، دولتی بودن آن است و دولت ابراهیم رئیسی چهار سال وقت دارد تا آن را حل کند. باید منتظر ماند و دید آیا دولت وی اصلا میلی به خروج از خودروسازی دارد.

دو پیشنهاد برای طرح خودرویی مجلس

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی طرح نمایندگان برای عرضه خودرو در بورس کالا را مورد نقد قرار داد. در گزارش این مرکز اما دو سناریو برای اصلاح طرح موردنظر پیشنهاد شده است. مرکز پژوهش ها عنوان کرده که در صورت اصرار نمایندگان بر طرح عرضه خودرو در مجلس دو سناریو پیشنهاد می‌شود‌. این مرکز در باب سناریوی اول تاکید کرده که خودرو در بورس‌کالا عرضه نشده و فقط موضوع اصلاح قیمت‌گذاری بر اساس تجزیه و تحلیل هزینه به صورت حداقل سالی یکبار و با در نظر گرفتن هزینه‌های تحقیق و توسعه‌ و هزینه‌های مالی مرتبط با فعالیت تولیدی و با تایید حسابرس، محاسبه شود. همچنین به‌روز‌رسانی قیمت تمام شده نیزحداکثر هر سه ماه یکبار انجام شود. در سناریوی دوم هم مطرح شده که خودرو در بورس‌ کالا عرضه شود و اصلاح قیمت‌گذاری نیز مدنظر قرار گیرد. پیشنهاد شده که در این صورت باز ‌هم قیمت تمام شده بر اساس تجزیه و تحلیل هزینه به‌صورت حداقل سالی یکبار و با در نظر گرفتن هزینه‌های تحقیق و توسعه و هزینه‌های مالی مرتبط با فعالیت تولیدی و با تایید حسابرس، محاسبه شود. به‌روز‌رسانی قیمت تمام‌شده هم حداکثر هر سه ماه یکبار باید انجام شود. 

چهره هفته:کامیون برقی بنز

چهره این هفته خودرونامه را به شاهکار جدید بنز در حوزه خودروهای برقی اختصاص داده ایم:آکتروس برقی. این خودرو کامیونی برقی است که که بنز امیدوار است بتواند آن را با وجود قیمت بالایش، به تدریج در بازار جا بیندازد. به گفته سخنگوی این شرکت، ممکن است بر اساس یارانه‌های تخصیص داده شده برای خرید این خودرو، قیمت آن دستخوش تغییر شود. خودروسازان دنیا از مدت ها پیش حرکت به سمت طراحی و تولید خودروهای برقی را آغاز کرده اند و هرچند تمرکز اصلی روی محصولات سواری بوده، اما شرکت هایی مانند بنز و ولوو به سمت تولید محصولات برقی سنگین نیز رفته اند. آکتروس برقی می تواند پرچمدار بازار خودروهای سنگین به اصطلاح پاک باشد. به نظر می رسد با فراگیرتر شدن طراحی و تولید خودروهای برقی، طی سال های آینده رقابتی نزدیک در بازار خودروهای تجاری سبز (پاک) نیز شکل بگیرد.

تقویم خودرونامه/پایان رشد منفی خودروسازی

سال گذشته تقریبا همین روزها بود که خودروسازی کشور با عبور از شوک های اولیه تحریم توانست افزایش تیراژ را تجربه کند. در خبری که حسین مدرس خیابانی سرپرست وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد، تولید خودرو در کشور طی خرداد 99 پس از دو سال رشد منفی، مثبت شد. بر این اساس، خودروسازان توانستند تولید خود را در مقایسه با سال 98 بالغ بر هشت درصد افزایش دهند. در آن مقطع، تولید خودرو در کشور به حدود 200 هزار دستگاه رسید. هرچند این عدد برای صنعت خودرو با ظرفیت تولید دو میلیون دستگاهی در سال، پایین به حساب می آمد، اما به هر حال در دوران محدودیت های بین المللی و انزوا حاصل شده بود و نشان از عبور خودروسازان از پیچ تند تحریم داشت. صنعت خودرو ایران در مرداد 97 توسط آمریکا تحریم شد تا رابطه اش با جهان مختل شود. در سال 97، تولید خودرو 40 درصد افت کرد، اما در سال 98 اوضاع بهتر شد و سرانجام در خرداد 99 رشد منفی تولید پایان یافت.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین