جمعه 28 ارديبهشت 1403-13:44 شمسی /5/17/2024 1:44:40 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24966
  • زمان انتشار:پنجشنبه 17 تير 1400-18:9
رویایی که تعبیر نمی شود

مدیرعامل ایران خودرو اخیرا خبر از تولید محصولی ارزان توسط این شرکت را داده است، وعده ای که به نظر می رسد تحقق آن با اما و اگرهای زیادی مواجه است.
سراب خودرو ارزان

به گزارش خودرونامه، این برای چندمین بار است که در خودروسازی کشور وعده تولید محصولی ارزان داده می شود، با این حال تا به امروز هیچ کدام از آنها محقق نشده اند. روزی قرار بود مشابه پیکان به عنوان خودرویی ارزان تولید شود و روزی دیگر از ال90 به عنوان خودرو ارزان نام برده شد. پیکان ارزان که هرگز به تولید نرسید و ال90 هم نتوانست در قامت محصولی به اصطلاح ارزان ظاهر شود. حالا آن طور که فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو عنوان کرده، محصول ارزان این شرکت ظرف چند ماه آینده رونمایی خواهد شد، اما تولید انبوه اش یک سال و نیم زمان خواهد برد. وی همچنین زمان عرضه این خودرو به بازار را دو سال دیگر اعلام کرده است.

محصولی که مدیرعامل ایران خودرو وعده تولید و عرضه اش را داده، در کلاس A قرار دارد، بنابراین خودرویی به اصطلاح مینی (بسیار کوچک) به شمار می رود. خودروهایی مانند ام وی ام 110 و ماتیز در این دسته قرار می گیرند، بنابراین انتظار می رود محصول به اصطلاح ارزان ایران خودرو نیز در ظاهر چیزی شبیه آنها باشد. این برای اولین بار است که ایران خودرو به سراغ تولید محصولی در کلاس A می رود و قصدش از این اقدام، عرضه خودرویی به اصطلاح اکونومی و ارزان برای قشر کم درآمد جامعه است. اما آیا این هدف محقق خواهد شد؟ آیا ایران خودرو می تواند محصولی را که از نظر افکار عمومی ارزان است، تولید کند؟ یکی ابهامات اصلی در این پروژه اتفاقا همین جا است؛ تفاوت برداشت خودروسازان و مشتریان از واژه "ارزان". به نظر می رسد در شرایط اقتصادی فعلی، تصور و توقع شهروندان از "خودرو ارزان" محصولی مثلا 40 تا 50 میلیون تومانی است، تا قشر کم درآمد جامعه نیز بتواند روی خرید آن حساب باز کند. این در حالی است که از دید خودروسازان، دیگر امکان تولید چنین محصولی وجود ندارد و کف قیمت خودرو ارزان بسیار بالاتر از اینهاست. در حال حاضر ارزان ترین خودرو تولید داخل، تیبا است، محصولی که قیمت کارخانه ای آن همین چند وقت پیش از 100 میلیون تومان نیز گذشت. تازه ادعای تولیدکننده تیبا این است که 100 میلیون تومان نیز کفاف هزینه تولید این خودرو را نمی دهد و قیمت تمام شده آن بالاتر از اینها است. به عبارت بهتر، تولید تیبای 100 میلیونی با حداقل کیفیت، زیان می دهد، بنابراین محصولی ارزان تر از آن، احتمالا باید سطح کیفی پایین تر و امکانات کمتری داشته باشد. ازآنجاکه ایران خودرو از یک سو نمی تواند در تولید محصول به اصطلاح ارزان خود، از استانداردهای فعلی عدول کند و از سوی دیگر با رشد شدید هزینه های تولید مواجه است، بنابراین به نظر می رسد حداقل قیمت خودرو موردنظر (اگر همین حالا ساخته شود) چیزی حول و حوش همین 100 میلیون تومان خواهد بود. پر واضح است این قیمت برای بسیاری از شهروندان ایرانی که درآمد پایینی دارند، ارزان به حساب نمی آید. تازه مدیرعامل ایران خودرو از عرضه این محصول در دو سال آینده خبر داده است که این موضوع بر ابهامات قیمتی آن می افزاید. دو سال دیگر قطعا هزینه های تولید بالاتر از مقطع فعلی خواهد بود، بنابراین حتی تصور قیمت 100 میلیون تومانی نیز برای محصول ارزان ایران خودرو چندان به حقیقت نزدیک نیست.

ابهام بزرگ دیگر در مورد محصول ارزان ایران خودرو، سطح کیفی آن است. همین حالا که خودروسازان استانداردهای اجباری را رعایت می کنند، شهروندان رضایت چندانی از کیفیت خودروها ندارند، ضمن آنکه از سر و ته امکانات و آپشن ها نیز زده می شود. بنابراین خودرو ارزان وعده داده شده، اگر قرار باشد همین اندک امکانات را هم نداشته باشد و احتمالا در آن از قطعات درجه دو و سه استفاده شود، به نارضایتی عمومی از صنعت خودرو دامن خواهد زد. چنین خودرویی همچنین معمولا برای ترددهای درون شهری است، اما تضمینی وجود ندارد که از آن در سفرهای برون شهری هم استفاده شود و این موضوع می تواند با توجه به ضعف ایمنی احتمالی، خطرآفرین باشد. با توجه به این موارد، به نظر می رسد محصول ارزانی که مدیرعامل ایران خودرو وعده اش را داده، با تصورات بسیاری از شهروندان از این عبارت –خودرو ارزان- فاصله دارد. ارزانی را باید با درآمد شهروندان سنجید و با این معیار، خودرو 100 میلیون تومانی برای خیلی ها گران است.      


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین