به اعتقاد کارشناسان، شبکه برق کشور فرسوده است و توان تحمل بار مصرف در روزها داغ تابستان و گاهی حتی در زمستان را ندارد و گویا از دست وزارت نیرو هم کاری ساخته نیست.
این در حالی است که صنعت و بازار خودرو جهان در مسیر گذر از سوختهای فسیلی قرار گرفته و طی دو تا سه دهه آینده، غالب خودروهای تولیدی در سطح دنیا را محصولات برقی تشکیل خواهند داد. در این شرایط، خودروسازی ایران نیز چارهای ندارد جز اینکه خود را با این هدف جهانی هماهنگ کند، زیرا روزی خواهد رسید که تأمین کنندگان هم تمرکز خود را روی تولید قطعات و مجموعههای مختص خودروهای برقی خواهند گذاشت.
بنابراین گذار به خودروهای برقی مسئلهای اجتناب ناپذیر است و صنعت خودرو ایران هم هرچند با سرعتی کمتر از دنیا، اما به هر حال در این مسیر قرار خواهد گرفت. اتفاقاً خودروسازان داخلی نیز برنامه تولید محصولات برقی را در دستور کار خود قرار دادهاند و بنا دارند در آیندهای نه چندان دور بخشی از تولید خود را به این مدل خودروها اختصاص دهند. این در حالی است که وضع نامناسب شبکه برقی کشور، ابهاماتی را در این مورد ایجاد کرده و مشخص نیست چگونه قرار است از این خودروها میزبانی شود.
طراحی و تولید و توسعه خودروهای برقی البته چالشهای خاص دیگری را هم به همراه دارد، از جمله در بحث تکنولوژی و همچنین ایجاد زیرساختهایی مانند ایستگاههای شارژ. با این حال فعلاً مسئله اصلی این است که با این وضع شبکه سراسری برق و فرسودگی و ناتوانی آن در مقاطع زمانی مانند تابستان و زمستان، انرژی موردنیاز خودروهای برقی چگونه تأمین خواهد شد؟ آیا نباید از همین امروز به فکر تأمین برق موردنیاز خودروهای به اصطلاح پاک در کشور بود؟
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست