جمعه 14 ارديبهشت 1403-7:11 شمسی /5/3/2024 7:11:50 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24868
  • زمان انتشار:چهارشنبه 9 تير 1400-9:17
چهره‌های هفته: ریحانه و مهشاد

خودرونامه: چهره‌های این هفته خودرونامه را به دو خبرنگار جوانی اختصاص داده‌ایم که هفته گذشته در حادثه اتوبوس خبرنگاران محیط زیست، جان خود را از دست دادند. 
دختران آب

ریحانه یاسینی خبرنگار ایرنا و مهشاد کریمی خبرنگار ایسنا، عصر چهارشنبه گذشته در پی واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست، جان به جان آفرین تسلیم کردند تا داغی بزرگ بر دل خانواده رسانه‌ای کشور بنشیند. اتوبوس حامل خبرنگاران، در حال بازگشت از تونل انتقال آب دریاچه ارومیه بوده که گفته می‌شود به دلیل بریده شدن ترمز، با تپه کنار جاده برخورد می‌کند. در این اتوبوس خبرنگاران دیگری نیز حضور داشتند اما آسیبی جدی به آنها وارد نشد. پس از این حادثه انتقادهای زیادی از سازمان محیط زیست بابت استفاده از اتوبوس نامناسب برای خبرنگاران شد، اما رییس سازمان محیط زیست زیر بار نرفت و اعلام کرد اتوبوس موردنظر VIP بوده است. این حادثه مرگبار اما بار دیگر توجه رسانه‌ها را به مسئله خودروهای فرسوده به خصوص در بخش ناوگان حمل و نقل عمومی جلب کرد، مخصوصاً اینکه به فاصله کمی از این حادثه، اتوبوس دیگری دچار حادثه شد و در آن پنج نفر از جمله سه سرباز معلم جان باختند.

قفل قیمت خودرو در بازار

خودرونامه: اطلاعات کسب شده از سایت‌های آگهی دهنده خودرو نشان می‌دهد با وجود افزایش قیمت ارز در خرداد، منحنی قیمت خودرو در مجموع رشد چندانی نداشته و حتی در مواردی افت نیز کرده است. طبق گزارشی که روزنامه دنیای اقتصاد منتشر کرده، قیمت خودروهای داخلی در سومین ماه بهار، ۲.۱ درصد بالا رفته است. این در حالی است که میانگین قیمت خودروهای مونتاژی در خرداد، کاهش سه دهم درصدی را نشان می‌دهد. همچین میانگین قیمت خودروهای وارداتی نیز در ماه تحت بررسی ۱.۶ درصد کاهش داشته است. این اتفاق در حالی رخ داده که قیمت ارز در خرداد و نسبت به اردیبهشت بالا رفته است. در تحلیل این اتفاق می‌توان به مسئله انتظارات تورمی اشاره کرد. به نظر می‌رسد اثر انتظارات تورمی که روندی کاهشی دارد، بیش از قیمت ارز بوده و اجازه نداده منحنی قیمت خودرو چندان تحریک شود. از طرفی، کاهش قیمت خودروهای وارداتی نیز ریشه در اخبارمربوط به آزادسازی احتمالی واردات خودرو در دولت بعد دارد، اتفاقی که می‌تواند قیمت خودروهای خارجی را در کشور نصف کند. از همین رو خیلی‌ها به هوای کاهش قیمت، خرید خودرو خارجی را به ماه‌های آینده موکول کرده‌اند.

رویای رنو در ایران

خودرونامه: در حالی که هنوز توافق هسته‌ای و برجام احیا نشده و تحریم‌ها نیز برقرار هستند، رنو مشغول برنامه ریزی برای حضور دوباره در ایران پس از لغو تحریم است. طبق اخبار درز کرده، رنو قصد دارد با شیوه‌ای متفاوت از قبل به ایران بیاید و می‌خواهد تا حد امکان از دولت و خودروسازان وابسته به آن دور باشد. گویا خودروساز فرانسوی به دنبال تبدیل ایران به هاب صادراتی محصولاتش است. گفته می‌شود رنو برای بازگشت به ایران روی پلت فرم B۹۰ حساب باز کرده، همان که مدل "داستر" روی آن ساخته شده است. رنویی ها می‌خواهند دو محصول جدید روی این پلت فرم بسازند که یکی از آنها وانت است. این خودروساز همچنین به دنبال این است که محصولات جدید به خصوص وانت را از طریق ایران به بازارهای منطقه صادر کند. البته فعلاً مشخص نیست که محل تولید محصولات جدید رنو در ایران کجاست، اما سایت بن رو (سایت متعلق به سایپا که در شهر ساوه قرار دارد) یکی از گزینه‌های جدی است. با توجه به خروج پژو از بازار کشور، رنو می‌خواهد از این فرصت طلایی برای تبدیل شدن به خودروساز خارجی اصلی در ایران استفاده کند.

کیفیت مبهم تارا و شاهین
خودرونامه: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران جدیدترین گزارش کیفی خودروهای داخلی را اعلام کرد، گزارشی که نشان می‌دهد تغییری در سطح کیفی خودروهای تولید داخل رخ نداده است. در این گزارش اما کماکان خبری از دو خودرو جدید داخلی-تارای ایران خودرو و شاهین سایپا- نیست. گفته می‌شود این دو خودرو با مشکلات تولید و همچنین چالش دریافت مجوز شماره گذاری مواجه‌اند. البته ایران خودرو به تازگی اعلام کرده که تارا را به زودی روانه بازار خواهد کرد. سایپا نیز از حل مشکل شماره گذاری شاهین خبر داده است. با این حال فعلاً جای این خودرو در گزارش کیفی خالی است و اطلاعات خاصی در مورد کیفیت آنها وجود ندارد. اما در گزارش کیفی اردیبهشت، ۳۰ خودرو تحت ارزیابی قرار گرفته است که در این بین، ۲۳ محصول سه ستاره شده‌اند و پنج خودرو نیز چهار ستاره به دست آورده‌اند. تنها خودرو پنج ستاره در اردیبهشت نیز دنا پلاس توربوشارژ اتومات بوده است. در نهایت اینکه‌ام وی‌ام مدل ایکس ۳۳ نیز همچنان دو ستاره باقی مانده تا کم کیفیت‌ترین خودرو تولید داخل باشد.

توقف تولید پژو ۴۰۵

سال گذشته تقریباً همین روزها بود که خبر رسید ایران خودرو تولید پژو ۴۰۵ مدل GLX را رسماً متوقف کرده است. این محصول جزو خودروهایی بود که از دید سازمان ملی استاندارد، توانایی پاس کردن استانداردهای جدید را نداشت و از مدت‌ها قبل‌تر زمزمه حذف آن به همراه دیگر خودرو پر تیراژ داخلی –پراید- به گوش می‌رسید. در واقع ایران خودرویی‌ها باید چند ماه قبل‌تر اقدام به حذف ۴۰۵ مدل GLX می‌کردند اما توانستند از سازمان استاندارد فرجه بگیرند. سرانجام اما تولید این محصول سال گذشته تقریباً همین روزها برای همیشه متوقف شد. این در حالی است که ایران خودرو همچنان پژو ۴۰۵ را در سبد محصولات خود دارد، منتها مدل SLX آن را. ۴۰۵ از اواخر دهه ۶۰ به ایران آمد، در روزگاری که خودرو روز اروپا به شمار می‌رفت. این خودرو در مدت ۳۰ سال تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین محصولات خودروسازی کشور شد و همچنان نیز مشتریان خاص خود را دارد. این در حالی است که به نظر می‌رسد پژو ۴۰۵ مدل SLX نیز باید کم کم خود را برای رفتن به موزه آماده کند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین