به گزارش خودرونامه به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت و گو، مجتبی نظری ضمن اشاره به توانمندی قطعه سازان ایرانی برای صادرات بیان کرد: تا زمانی که مشکلات تحریمی و انتقال پول وجود نداشت، صادرات انجام میشد.
این کارشناس صنعت قطعه سازی قیمت پایین تمام شده را در گرو تولید اقتصادی دانست و گفت: سود تولید خودرو در تیراژ و تولید انبوه است و از زمانی که به بالای 500 هزار تیراژ میرسد، سود آور خواهد بود.
وی با بیان اینکه صنعت خودرو به تکنولوژی روز و تکنولوژی نیاز به سرمایه بالا دارد، تصریح کرد: رقابت بالای ثبت نام خودرو به دلیل تصمیمات دولتی است که جریان عرضه و تقاضا را نصیب برخی دلالان میکند و شیوه اشتباهی است.
افراد با دانش، طرحهای خود را ارائه دهند
نظری ضمن گلایه از غیر حرفهای عمل کردن افرادی که دانش و توانایی دارند خاطرنشان کرد: افراد توانا باید طرحهای خودشان را ارائه دهند و در شرکتهای مختلف دانش خود را به کار گیرند.
این کارشناس قطعه سازی در رادیو گفت و گو نظارت دولت بر اقتصاد و تولید را امری طبیعی خواند و خاطرنشان کرد: در جریان تحریمها، سختی واردات به تولید کنندگان کمک شایانی کرد و دولت برای تولید کننده باید نقش حمایتی و نظارتی داشته باشد.
وی گفت: دولت باید زمینه اقتصاد برای تولید را فراهم کند و سیاست گذاری را انجام دهد اما کار را به خود تولیدکنندگان واگذار کند.
بخش خصوصی؛ حیات خلوت دولت ها
نظری ضمن ابراز نگرانی نسبت به 12 هزار و 800 نفر پرسنل این صنعت تشریح کرد: بخش خصوصی حیات خلوت دولتها شده و دولت هر زمان که بخواهد به آن دستور میدهد در حالی که باید نگاه به تولید کننده خصوصی نگاه خوبی باشد.
وی در ادامه، ایران خودرو و سایپا را جزو سرمایههای مملکت دانست اذعان کرد: طراحی در صنعت خودروسازی مسیری دارد که تغییرات روی پلتفرمهای آن ایجاد میشود و بسیاری از تغییراتی که دیده میشود در حالی است که بیشتر قطعات آن ثابت است.
تغییر شکل خودرو به معنای ساخت خودروی جدید نیست
این کارشناس با بیان اینکه تغییر و بهبود شکل ظاهر و ساختار خودرو به معنای ایجاد خودوریی جدید نیست گفت: در دنیا پلتفرم خودرو طراحی میشود و خودور ساز با قطعات مشترک و تغییر کوچکی در قطعات خاص مدلهای مختلف را ارائه میدهد که به معنای تفاوت در کارایی خودروهاست.
نظری همچنین صنعتی بودن خودرو را مهم انگاشت و ضمن اشاره به ضرورت بکارگیری سایر علوم در این صنعت اذعان کرد: اهمیت این بکارگیری به دلیل حمایت و دانش و همچنین اقتصاد بازار است.
وی در پایان متذکر شد: دولت آینده روی صنعت خودرو حساب باز نکند چرا که این صنعت امروز به کمک احتیاج دارد و میتواند به صنعت روز دنیا برسد.