جمعه 28 ارديبهشت 1403-8:2 شمسی /5/17/2024 8:02:11 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24636
  • زمان انتشار:سه شنبه 11 خرداد 1400-9:22
چهره هفته: نیسان آریا

خودرونامه: چهره این هفته خودرونامه را به محصول جدید نیسان موتورز ژاپن اختصاص داده‌ایم؛ خودرویی که نامی ایرانی برای آن انتخاب شده است: آریا. 
خودرو ژاپنی با نام ایرانی

نیسان آریا که این روزها تست‌های رانندگی‌اش را در فرانسه می‌گذراند، یک کراس اوور کاملاً الکترکی است و بناست تا قبل از سال ۲۰۲۲ میلادی به بازار عرضه شود. نیسان قبلاً هم با انتخاب نام "قشقایی" برای یکی از محصولات شاسی بلند خود، علاقه‌اش به اسامی ایرانی را نشان داده و حالا "آریا" دومین خودرو این شرکت با نامی اصیل در فرهنگ پارسی به شمار می‌رود. مسوولان نیسان می گویند برای کراس اوور تمام برقی خود دنبال نامی بوده‌اند که گذشته پر افتخار و آینده درخشان این شرکت را نشان دهد و به نامی بهتر از "آریا" نرسیده‌اند. مقامات نیسان این را هم می گویند که "آریا" مظهر نوآوری این شرکت در تحرک الکتریکی است و این رویداد، لحظه تعیین کننده‌ای برای آینده برقی نیسان به شمار می‌رود. آریا قرار است با رقبای قدری مانند فولکس واگن ID.۴ و اشکودا آنیاک IV رقابت کند.

رونمایی از خودرو مدرن داخلی
خودرونامه: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به تازگی خبر از رونمایی خودرویی جدید در کشور داده است، خودرویی که به گفته علی آقامحمدی، هم مدرن است و هم اقتصادی. به گفته وی، برای اولین بار خودرویی اقتصادی و مدرن در کشور طراحی شده است که به زودی از آن رونمایی می‌شود. این گفته وی در حالی است که طراحی خودرویی مدرن و در عین حال اقتصادی، چندان با واقعیات صنعت خودرو ایران نمی‌خواند و یا باید به اقتصادی بودنش شک کرد یا مدرن بودن آن. همین حالا کف قیمت در کارخانه به بالای ۱۰۰ میلیون تومان رسیده و دست بسیاری از شهروندان به خودرو با قیمت کارخانه‌ای نیز نمی‌رسد. در بازار هم که شرایط بدتر است و قیمت‌ها بسیار بالاتر هستند. هزینه تولید در خودروسازی ایران بسیار بالاست، ضمن آنکه به دلیل تحریم، ارتباط با شرکت‌های خارجی قطع و راه ورود فناوری و تکنولوژی بسته شده است. بنابراین مشخص نیست خودرویی که قرار است رونمایی شود، واقعاً مدرن است و اگر هست، قیمتی به اصطلاح اقتصادی (احتمالاً منظور ارزان است)، خواهد داشت.

احتمال تغییر مرجع قیمت گذاری خودرو

خودرونامه: خودروسازان بزرگ کشور در جلسه هفته گذشته خود با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلانی، پیشنهاد جدیدی را درباره قیمت گذاری خودرو مطرح کرده‌اند. آن‌ها پیشنهاد داده‌اند که قیمت خودروهای پرتیراژ طبق فرمول "قیمت تمام شده به علاوه پنج درصد سود" و با نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شود. پیشنهاد دیگر خودروسازان این بوده که تعیین قیمت خودروهای کم تیراژی مانند دنا، شاهین و تارا نیز به خود آنها واگذار شود و شورای رقابت دیگر دخالتی نداشته باشد. این پیشنهاد قرار است در جلسه بعدی کمیسیون صنایع بررسی و اگر به تأیید برسد، ممکن است در قالب یک طرح به صحن علنی رفته و به رأی گذاشته شود. پیشنهاد خودروسازان عملاً به معنای حذف شورای رقابت از پروسه قیمت گذاری خودرو است، حال آنکه مسوولان این شورا بر جایگاه قانونی خود تاکید دارند و بسیار بعید است آن را بپذیرند و یا زیر بارش بروند. مسئله قیمت خودرو با توجه به زیان دهی خودروسازان، به کلافی سردرگم تبدیل شده و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند آزادسازی یا قیمت گذاری در حاشیه بازار می‌تواند گره‌های این کلاف را باز کند.

واگذاری واردات به خودروسازان؟

خودرونامه: در حالی که امیدواری واردکنندکان برای آزادسازی واردات خودرو پس از احیای برجام و لغو تحریم، افزایش یافته، ممکن است خودروسازان نیز در این پروسه با آنها شریک شوند. شنیده می‌شود حتی این امکان نیز وجود دارد که کل پروسه واردات خودرو به دست خودروسازان بیفتد و بخش خصوصی اجازه ورود به آن را پیدا نکند. چندی پیش خودروسازان در نامه‌ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی موافقت خود را با واردات خودرو و حتی کاهش تعرفه اعلام کردند. پیش‌تر نیز وزیر صمت گفته که برای شکست انحصار خودروسازان می‌توان از حربه واردات استفاده کرد. همچنین در مجلس شورای اسلامی نیز زمزمه‌هایی مبنی بر آزادسازی واردات خودرو به گوش می‌رسد. آزادی واردات خودرو هرچند می‌تواند به ایجاد رقابتی اندک در بازار خودرو کمک کرده و قیمت‌ها را بشکند، اما این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که در آن انحصاری نباشد. طبعاً اگر قرار باشد واردات به دست خودروسازان بیفتد، نمی‌توان دیگر انتظاری بابت ایجاد رقابت داشت، ضمن آنکه قیمت‌ها نیز در راستای جبران ضرر و زیان‌های تولید (ناشی از قیمت گذاری دستوری) احتمالاً بسیار بالا خواهند بود.

تیبا یاد پراید را زنده کرد
خودرونامه: آمار تولید دو ماه امسال خودروسازان نشان می‌دهد تیراژ آنها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تنها یک درصد افزایش یافته است. طبق اطلاعات منتشره در سایت کدال، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به عنوان سه خودروساز بزرگ وابسته به دولت، در مجموع نزدیک به ۱۰۹ هزار دستگاه محصول سواری را در دو ماه امسال به تولید رسانده‌اند. در این بین، بیشترین تیراژ نصیب تیبا شده تا این خودرو به نوعی جای خالی پراید را برای سایپایی‌ها پر کند. پس از تیبا اما گروه پژو دارای بیشترین تیراژ در دو ماه امسال بوده و پس از آن نیز به ترتیب، کوئیک، دنا و سمند بالاترین تولید را تا پایان اردیبهشت امسال داشته‌اند. طبق گزارش منتشره اما سایپایی‌ها افزایش ۱۲ درصدی تولید را در دو ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند و این در حالی است که ایران خودرو شش درصد کاهش تیراژ را به خود می‌بیند. از پارس خودرو هم خبر می‌رسد این شرکت با کاهش دو درصدی تولید در بازه زمانی تحت بررسی مواجه شده است.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین