جمعه 10 فروردين 1403-10:14 شمسی /3/29/2024 10:14:19 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24611
  • زمان انتشار:شنبه 8 خرداد 1400-22:5
آنها که برای همیشه رفتند و آنها که شاید برگردند

خودرونامه: جدیدترین آمار مربوط به تیراژ خودروسازان بزرگ کشور نشان می‌دهد تولید برخی محصولات آنها به سال ۱۴۰۰ نرسیده است، اتفاقی که البته می‌تواند در مورد بیشتر آنها موقت باشد. 
۸ خودرو حذفی در ۱۴۰۰

وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز آمار رسمی تولید خودرو در دو ماه امسال را اعلام نکرده، با این حال صورت‌های مالی سه خودروساز بزرگ کشور نشان می‌دهد هشت محصول فعلاً جایی در سبد تولیدات امسال آنها ندارند. پژو ۲۰۰۸، تندر-۹۰، ساندرو، آریو، چانگان، دانگ فنگ، سراتو و پراید، خودروهایی هستند که طی امسال (در دو ماه نخست) حتی یک دستگاه نیز از آنها در ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به تولید نرسیده است.

در این بین، داستان پراید با بقیه فرق دارد، چه آنکه این خودرو به دلیل ناتوانی در پاس کردن استانداردهای جدید، برای همیشه از خودروسازی کشور حذف شده است. بنابراین دیگر امکان بازگشت پراید به خطوط تولید سایپا و پارس خودرو وجود ندارد و حذف آن قطعی است. همچنین خودروهایی مانند تندر-۹۰ و ساندرو نیز بعید است از طرف شرکت رنو در ایران دوباره تولید شوند، اما امکان تولید مدل داخلی شده آنها وجود دارد.

سایپایی‌ها مشغول کار روی پلت فرم ایکس ۹۰ هستند تا با اعمال تغییراتی در آن، مدل‌های ایرانی تندر و ساندرو را روی آن بسازند. این در حالی است که دیگر خودروها شانس بازگشت به خطوط تولید خودروسازان را با همان شکل و شمایل قبلی و توسط شرکت‌های مادر دارند، زیرا دلیل حذف آنها تحریم و قطع ارتباط با خارجی‌ها بوده است. بنابراین با توجه به اینکه احتمال دارد ایران و آمریکا طی ماه‌های آینده به برجام بازگردند و تحریم‌ها لغو شوند، خودروهایی مانند پژو ۲۰۰۸، آریو، چانگان و دانگ فنگ نیز ممکن است دوباره میهمان خودروسازان شوند.

با لغو تحریم، خودروسازان خارجی می‌توانند به ایران برگردند و مونتاژ محصولات قبلی را از سر بگیرند. البته این احتمال هم هست که خودروهای قبلی با شکل و شمایلی به روزتر مونتاژ شوند، ضمن آنکه در کنار آ«ها محصولاتی جدید نیز عرضه شود.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین