جمعه 7 ارديبهشت 1403-3:27 شمسی /4/26/2024 3:27:54 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24597
  • زمان انتشار:چهارشنبه 5 خرداد 1400-23:9
جلسه کمیسیون صنایع برای تعیین تکلیف قیمت خودرو بی‌نتیجه ماند

خودرونامه: کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی دیروز در حالی میزبان خودروسازان و قطعه سازان و همچنین رییس شورای رقابت بود که باز هم تکلیف قیمت گذاری خودرو مشخص نشد. 
پیشنهاد قیمتی خودروسازان به مجلس

این البته در حالی است که خودروسازان پیشنهادی جدید بابت قیمت گذاری محصولاتشان ارائه کردند و قرار شد در جلسه بعدی در مورد آن تصمیم گیری شود. خودروسازان پیشنهاد داده‌اند که محصولات تولیدی‌شان به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم شود، به طوری که قیمت خودرو‌های پرتیراژ با توجه به مجموع بهای تمام شده تولید و ۵ درصد سود، با تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شود.

در واقع هدف خودروسازان از ارائه این پیشنهاد، خروج از زیان دهی است، موضوعی که در حال حاضر به واسطه مدل قیمت گذاری شورای رقابت، مدعی آن هستند. اگر این پیشنهاد تأیید و تصویب شود، قیمت خودروها نه تنها دیگر زیر قیمت تمام شده نخواهد بود، بلکه سود نیز برای شرکت‌های خودروساز به دنبال خواهد داشت. خودروسازان اما در مورد خودروهای کم تیراژ نیز پیشنهاد خروج آنها از شمول قیمت گذاری شورای رقابت را داده‌اند.

طبق این پیشنهاد، تعیین قیمت خودروهای کم تیراژ از زیر نظر شورای رقابت خارج و به دست هیات مدیره خودروسازان می افتد، هرچند البته این وزارت صمت است که قیمت‌ها را تأیید می‌کند. معنای این پیشنهاد این است که خودروهای کم تیراژی مانند دنا پلاس، تارا و شاهین توسط خودروسازان و احتمالاً در حاشیه بازار تعیین می‌شود. این پیشنهاد قبلاً نیز توسط وزارت صمت مطرح شده و گویا قرار است به زودی در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مورد بررسی قرار گیرد. در جلسه دیروز اما نهایتاً مقرر شده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران جمع بندی پیشنهاد‌ات وزارت صمت، خودروسازان، قطعه سازان و شورای رقابت را درباره قیمت گذاری خودرو به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارائه کند تا تصمیم نهایی در این مورد به صحن علنی رفته و به رأی گذاشته شود.

این در حالی است که مجلس شورای اسلامی همزمان طرح عرضه خودرو در بورس کالا را نیز در دست بررسی دارد و آن را چندی دیگر در صحن علنی به رأی خواهد گذاشت. از سوی دیگر، شورای رقابت بارها تاکید کرده که با توجه به جایگاه قانونی‌اش، باید مرجع قیت گذاری خودروهای داخلی باشد، از همین رو بعید است پیشنهاد خودروسازان را بپذیرد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین