جمعه 10 فروردين 1403-15:23 شمسی /3/29/2024 3:23:13 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24570
  • زمان انتشار:دوشنبه 3 خرداد 1400-13:57
چگونه پای سهامدار ایران خودرو به ماجرای مرگ گورخرهای آفریقایی باز شد؟

خودرونامه: داستان گورخرهای آفریقایی در ایران را احتمالاً شنیده‌اید؛ همان‌ها که چند هفته پیش از هلند وارد و به باغ وحش صفادشت منتقل شدند، اما دو رأسشان تلف شد. 
داستان گورخر و خودرو

حالا پای یکی از شرکت بزرگ فعال در صنعت قطعه کشور نیز به این ماجرا باز شده است. در گزارشی که چندی پیش در یکی شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شد، شرکت سرمایه گذاری و توسعه راهبردی راز (هلدینگ رایزکو) به عنوان اسپانسر باغ وحش صفادشت، به نوعی مقصر مرگ گورخرهای آفریقایی لقب گرفت. این هلدینگ، شرکت‌های زیرمجموعه زیادی دارد که در حوزه‌های مختلف از جمله خودرو، قطعات، نفت و گاز و دیگر حوزه‌های کسب و کار (مانند تولید آب معدنی) فعالیت دارد. در این بین، ازآنجاکه خودروسازی در ایران صنعتی سیاست زده و پرحاشیه به شمار می‌رود، نقش این هلدینگ در خودروسازی و قطعه سازی بیش از سایر فعالیت‌هایش به چشم می‌آید و گاهی هم حاشیه ساز می‌شود، از جمله ماجرای همین گورخرهای آفریقایی.
"رابطه گورخرها با رایزکو
داستان از این قرار است که چند هفته پیش سه رأس گورخر آفریقایی (یک نر و دو ماده) از کشور هلند وارد گمرک بازرگان شده و سپس به باغ وحش صفادشت منتقل می‌شوند. در گمرک به دلیل سوءمدیریت مسوولان آن، پای چپ یکی از گورخرها می‌شکند و چند روز بعد در باغ وحش صفادشت تلف می‌شود. کمی پس از مرگ گورخر نر، یکی از گورخرهای ماده نیز که گفته می‌شود آبستن هم بوده، می‌میرد. این اتفاق موجی از انتقادات را به خصوص از سوی فعالان محیط زیست و حامیان حیوانات، به دنبال داشت و تا چند روز نقل محافل رسانه‌ای بود، مخصوصاً اینکه تصاویری از آزار و اذیت گورخرها در باغ وحش صفادشت نیز منتشر و افکار عمومی را جریحه دار کرد. تا اینجا هیچ ارتباطی میان مرگ گورخرها و هلدینگ رایزکو به چشم نمی‌آید، اما داستان وقتی شروع می‌شود که یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای در گزارشی تقریباً شش دقیقه‌ای، از نقش این هلدینگ در مرگ گورخرها صحبت به میان می‌آورد. استدلال تهیه کنندگان گزارش موردنظر این بود که چون "رایزکو" از باغ وحش صفادشت حمایت مالی می‌کند، پس در پروسه انتقال گورخرهای آفریقایی به ایران و در نتیجه، مرگ آنها مقصر است.

در این گزارش همچنین عنوان شد که از نظر "رایزکو" فرقی بین قطعات خودرو و گورخر نیست، زیرا در جریان انتقال این سه حیوان در گمرک، اقدامات محافظتی لازم صورت نگرفته و پای یکی از آنها شکسته است. نکته دیگری که در این گزارش بسیار بر آن تاکید شد، نقش "خانواده صمدی" در هلدینگ رایزکو و سلسله شرکت‌های وابسته به آن بود.

تاکید ویژه گزارش، بر شخص "حمیدرضا صمدی" مالک هلدینگ رایزکو و یکی از سهامداران بزرگترین خودروساز کشور (ایران خودرو) بود. صمدی در حال حاضر در قالب "بخش خصوصی" بخشی از سهام ایران خودرو را به صورت حقیقی و حقوقی (از طریق شرکت‌های سهامدار) در اختیار دارد و این موضوع گاهی حاشیه‌هایی را برای وی ایجاد کرده و می‌کند. از همین رو گفته می‌شود ربط دادن ماجرای مرگ گورخرهای آفریقایی به هلدینگ رایزکو، بیشتر برای تخریب چهره این هلدینگ و البته شخص صمدی بوده است.

هرچند مسوولان "رایزکو" فعلاً واکنشی رسمی به این موضوع نشان نداده‌اند، اما گفته می‌شود ارتباط این هلدینگ با باغ وحش صفادشت تنها در قالب حمایت‌های مالی است. یک مقام مسوول در این هلدینگ که نخواست نامش فاش شود، در این مورد به "خودرونامه" می‌گوید: رایزکو تنها به عنوان حامی مالی با باغ وحش صفادشت در ارتباط است و واردات حیوانات و جانوران و چگونگی اداره این باغ وحش ربطی به این هلدینگ ندارد. به گفته وی، "رایزکو" تنها برای تأمین غذای حیوانات وحشی، به باغ وحش صفادشت کمک مالی می‌کند. هرچه هست، به نظر می‌رسد اگر "رایزکو" ارتباطی با خودروسازی نداشت و پای رقابت‌های داخلی میان این شرکت و رقبا در میان نبود، شاید اینقدر درگیر حواشی نمی‌شد و مرگ گورخرهای آفریقایی هم به گردنش نمی‌افتاد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین