جمعه 31 فروردين 1403-14:32 شمسی /4/19/2024 2:32:53 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24468
  • زمان انتشار:چهارشنبه 22 ارديبهشت 1400-8:8

از ابتدای سال‌جاری در برخی از پلت‌فرم‌های خرید و فروش خودرویی، معاوضه یا خرید و فروش خودرو به‌طور محدود با رمز ارزها دیده شده، این در شرایطی است که ‌طی هفته‌ها و روزهای اخیر نقد یا معاوضه خودروی خارجی با بیت‌کوین یا اتریوم یا ارزهای دیجیتال موجود حتی معاوضه با ماینر یا ارز دیجیتال، به طور گسترده‌تری به آگهی‌های فضای مجازی کشورمان راه یافته است. 
خرید و فروش خودرو با ارز دیجیتالی؟

در این بین اما فعالان بازار، حرکت به سمت خرید و فروش خودرو با ارزهای دیجیتالی در کشورمان را به این زودی‌ها امکان‌پذیر نمی‌دانند. با این حال سال گذشته مدیرعامل منطقه آزاد کیش اعلام کرده بود که استفاده از ارزهای دیجیتال که در مناطق آزاد استخراج شده‌اند و منشا و میزان مشخصی دارند راهکاری مناسب برای تامین ارز مورد نیاز واردات خودرو در این منطقه است.
اما همان‌طور که عنوان شد برخی‌ها هنوز شرایط خرید و فروش خودرو با این روش مبادلاتی را به صلاح ندانسته و عنوان می‌کنند که هنوز زیرساختی در این زمینه فراهم نیست. بر همین اساس در گوشه و کنار اما شنیده می‌شود که برخی مبادرت به خرید و فروش خودرو با روش مذکور کرده‌اند حال آنکه «ایرنا» به نقل از برخی فعالان بازار خودروهای خارجی تاکید کرده که آنها منکر انجام خرید و فروش با رمزارزها شدند و گفتند: این عمل به‌شدت ریسکی است و ما حتی با دلار یا سایر ارزها خرید و فروش نمی‌کنیم، زیرا تداخل صنفی محسوب می‌شود. آنان تاکید داشتند که در چنین مواردی همواره مشتریان را به سمت صراف‌ها و تبدیل ارز به ریال سوق داده‌اند و پس از آن معاملات انجام شده است.

این خبرگزاری در این زمینه گفت‌و‌گویی نیز با ‌سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت انجام داده و وی نیز تاکید کرده که شاید تاکنون برخی به تعداد انگشت‌شمار به انجام چنین مبادلاتی در بازار خودرو اقدام کرده باشند، اما از آنجا که هنوز موضوع رمزارزها در کشور به خوبی جا نیفتاده، ریسک‌های خاص خود را به همراه دارد.

وی معتقد است: از آنجا‌ که سیستم مبادلات بانکی کشور با مشکلاتی مواجه است، بعید به نظر می‌رسد مردم بخواهند خودرو یا هر گونه دارایی دیگر خود را با چیزی معامله کنند که مجازی است و با شرایط فعلی دسترسی به آن هم به سادگی میسر نیست.

‌امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه نیز معتقد است که درخصوص رمزارزها باید به مردم آگاهی داد و البته بهتر است قانون‌گذاری هم انجام شود. کاکایی تاکید کرده که ‌در چند سال اخیر با از دست رفتن چند باره ارزش پول، مردم به تبدیل پول‌ و نقدینگی خود به انواع سرمایه از جمله طلا، سکه، خودرو، مسکن و در یکی، دو سال اخیر سهام روی آوردند، اما با قفل شدن بازار خودرو و مسکن و کاهش اعتماد به سرمایه‌گذاری در بورس، اکنون مردم بین دو گزینه اعتماد به بانک مرکزی یا رمزارزها در حال تصمیم‌گیری‌اند.

وی تصریح‌ کرد: همه چیز به نحوه عملکرد بانک مرکزی در روزهای آینده بستگی دارد، زیرا هرچند بسیاری افراد اعتمادی به رمزارزها و ارزهای دیجیتال ندارند، اما برخی نیز از این راه به سودهای خوبی رسیده‌اند و اینجا عملکرد بانک مرکزی می‌تواند تعیین‌کننده باشد.

بر اساس این گزارش به‌تازگی بانک مرکزی در هشدار مجدد به معامله‌گران رمزارزها، توصیه کرده که از خرید و فروش رمزارزها خودداری کنند. بر پایه این گزارش، طبق مصوبه هیات دولت فقط رمز‌ارزهای استخراجی در داخل کشور طبق ضوابط می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و از این رو معامله دیگر رمزارزها مجاز نیست. بر این اساس صرافی‌های مجاز و بانک‌ها می‌توانند در چارچوب ضوابط یاد شده نسبت به انجام پرداخت‌های ارزی بابت واردات از طریق رمزهای استخراج شده در داخل کشور اقدام کنند، اما معامله و خرید فروش رمزارزهای دیگر مجاز نیست.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین