شنبه 8 ارديبهشت 1403-3:48 شمسی /4/27/2024 3:48:00 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24435
  • زمان انتشار:جمعه 17 ارديبهشت 1400-23:6

خودرونامه: سال گذشته تقریباً همین روزها شورای رقابت پس از ۲۰ ماه غیبت، به قیمت گذاری خودرو بازگشت. 
تقویم خودرونامه: بازگشت شورای رقابت

شهریور ۹۷ بود که با حکم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته شد. در آن مقطع قرار شد وزارت صنعت، معدن و تجارت ساز و کار جدید تعیین قیمت خودروهای داخلی را اعلام کند، با این حال چند ماه طول کشید تا این اتفاق رخ بدهد. سرانجام نیز وزارت صمت در اواخر دی ۹۷ اعلام کرد قیمت خودروهای داخلی در حاشیه بازار تعیین خواهد شد. این مصوبه اما برای مدت کوتاهی اجرایی شد و باز هم قیمت گذاری دستوری در دستور کار قرار گرفت. در نهایت اواسط اردیبهشت سال گذشته، وزارت صمت پای خود را از ماجرای قیمت گذاری خودرو کنار کشید و شورای رقابت را بازگرداند. با بازگشت شورای رقابت، یک اتفاق دیگر نیز رخ داد: طرح‌های فروش خودرو تغییر کرد و پای قرعه کشی به آنها باز شد. حالا یک سال از بازگشت شورای رقابت و اعمال سیستم قرعه کشی در فروش خودروها می‌گذرد، با این حال نه بازار خودرو تنظیم شد و نه دلالی و سوداگری پایان یافت.

 

چهره هفته: محمدهادی نژادحسینیان
قانون گذار خودرو رفت
خودرونامه: چهره این هفته خودرونامه را به یکی از بزرگان صنعت کشور اختصاص داده‌ایم، کسی که در خودروسازی نیز نقش مهمی داشت و هفته گذشته در ۷۵ سالگی درگذشت. محمدهادی نژادحسینیان شش سال در دوران ریاست جمهوری علی اکبر هاشمی رفسنجانی وزیر صنایع سنگین بود و در آن دوران اقدامات مهمی را در خودروسازی و البته بازار خودرو انجام داد. او قانون خودرو را تدوین و اجرا کرد و موفق شد قیمت گذاری دستوری خودرو را (که در حال حاضر یکی از چالش‌های اصلی صنعت خودرو به شمار می‌رود) کنار بزند. نژادحسینیان موفق شد نظر مثبت دولت را برای آزادسازی قیمت خودرو جلب کند تا خودروسازان بتوانند محصولاتشان را در حاشیه بازار به فروش برسانند. ورود پراید به ایران نیز در دوران نژادحسینیان رخ داد، خودرویی که در دوران خود محصول قابل قبولی به حساب می‌آمد و او معتقد بود صنعت خودرو کشور را در آن مقطع به نوعی نجات داده است. او اما سال‌ها پیش در گفت و گویی عنوان کرد با وجود زحمات زیادی که برای توسعه خودروسازی کشیده شد، این صنعت حاصلی برای مملکت نداشته است.


این خودروسازان ناراضی
خودرونامه: در حالی که گمان می‌رفت قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی تا پس از انتخابات ریاست جمهوری در اواخر خرداد، افزایش پیدا نکند، شورای رقابت سرانجام مجوز جدید افزایش قیمت را برای خودروسازان صادر کرد. بر این اساس، ایران خودرو و سایپا مجاز شدند قیمت محصولات خود را به ترتیب ۸.۲ درصد و ۸.۹ درصد افزایش دهند. البته طبق اعلام شورای رقابت، افزایش قیمت موردنظر شامل حال خودروهای پیش فروش شده در سال گذشته، نمی‌شود. با وجود صدور این مجوز، نه خودروسازان راضی شدند و نه وزارت صمت. در این مورد، سهیل معمارباشی معاون وزیر صمت عنوان کرده شیوه قیمت گذاری شورای رقابت سبب زیان دهی خودروسازان و تعویق استانداردها شده است. فعالان صنعت خودرو بارها اذعان کرده‌اند که قیمت گذاری دستوری و سرکوب قیمت، نه تنها تولید و عرضه را با چالش مواجه می‌کند، بلکه کیفیت را هم تحت تأثیر منفی قرار می‌دهد. با این حال دولت و حاکمیت همچنان بر قیمت گذاری دستوری در خودروسازی پافشاری می‌کنند، موضوعی که علاوه بر آسیب زدن به پیکره تولید و ایجاد رانتی هنگفت در بازار، مصرف کنندگان واقعی را هم آزار می‌دهد.


ثبات نسبی قیمت خودرو
خودرونامه: طی دو سه هفته گذشته قیمت خودروهای داخلی در بازار به دلیل کاهش نرخ ارز، روندی نزولی داشت، با این حال صدور مجوز افرایش قیمت کارخانه‌ای خودروها توسط شورای رقابت، سبب توقف نسبی این روند شد. فعالان بازار البته همچنان تاکید می‌کنند در حال حاضر عامل اصلی در افت و خیز قیمت خودرو در بازار، تحولات قیمت ارز است و دیگر مسائل، اثر کمتری دارند. آن‌ها تاکید می‌کنند که طی یکی دو هفته گذشته و همزمان با روند نزولی نرخ ارز، قیمت خودرو نیز کاهشی شد، اما با توجه به افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها، این روند رو به توقف رفت. هم اکنون نیز قیمت‌ها به ثباتی نسبی رسیده‌اند، هرچند با افت و خیز احتمالی ارز، بازار خودرو نیز از این تحولات تأثیر خواهد گرفت. طبق آخرین گزارش‌ها از بازارخودرو، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به حدود ۲۱۰ میلیون تومان رسیده و تیپ ۵ آن ۲۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین قیمت پژو ۴۰۵ GLX به حدود ۱۹۰ میلیون تومان رسیده است. در بازار همچنین قیمت ۱۲۴ میلیون تومان برای پراید ۱۱۱ پیشنهاد می‌شود و مدل ۱۳۱ این خودرو نیز ۱۱۰ میلیون تومان قیمت دارد.


تاکید وزیر صمت بر واردات خودرو
خودرونامه: وزیر صنعت، معدن و تجارت برای چندمین بار بر لزوم رقابتی شدن بازار خودرو تاکید و تقویت بخش خصوصی و واردات را از جمله ابزارهای آن عنوان کرده است. علیرضا رزم حسینی تاکید کرده که رقابتی کردن بازار خودرو تا حدودی به واردات و فعالیت شرکت‌های خصوصی نیاز دارد. وی پیش‌تر نیز بارها بر لزوم ایجاد رقابت در بازار خودرو تاکید کرده، با این حال همچنان برنامه و اقدام خاصی از سوی وزارت صمت برای تحقق این هدف به چشم نمی‌آید. رزم حسینی در حالی بر واردات به عنوان یکی از ابزارهای ایجاد رقابت در بازار خودرو تاکید می‌کند که ورود خودرو به کشور از خرداد ۹۷ ممنوع شده است. این ممنوعیت نه تنها سبب رشد شدید قیمت خودروهای خارجی در کشور شد، بلکه روی بازار داخلی‌ها نیز تأثیر گذاشت و سبب شد سقف قیمت آنها هم بالا بیاید. گفته می‌شود در صورت لغو تحریم‌ها علیه کشور، امکان دارد ممنوعیت واردات خودرو نیز پایان یابد و در این صورت، افت قیمت شدیدی در بازار خودروهای خارجی رخ خواهد داد. برخی کارشناسان معتقدند آزادسازی واردات، قیمت خودروهای خارجی کشور را نصف خواهد کرد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین