سه شنبه 28 فروردين 1403-22:28 شمسی /4/16/2024 10:28:33 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24434
  • زمان انتشار:جمعه 17 ارديبهشت 1400-23:3
گفت‌وگو با معاون مهندسی سومین خودروساز بزرگ کشور

خودرونامه: در صورتی که ایران و آمریکا تا چندی دیگر به توافق هسته‌ای و برجام بازگردند، تحریم‌های سال ۹۷ علیه کشور لغو خواهند شد و بنابراین خودروسازی کشور بار دیگر فرصت مشارکت با خارجی‌ها را پیدا می‌کند. 
پارس‌خودرو «خودروساز» می‌شود

در بین خودروسازان ایرانی، پارس خودرو زیان بسیاری از تحریم دید و شرکای خارجی‌اش به خصوص رنو را از دست داد. حالا آن طور که معاون مهندسی پارس خودرو می‌گوید، احتمال همکاری دوباره با رنو وجود دارد. شهریار طهماسبی البته تاکید می‌کند که پارس خودرو به دنبال طراحی و تولید برندی اختصاصی است، اقدامی که می‌تواند این شرکت را از مونتاژ کاری به سمت خودروساز شدن ببرد.


*این روزها موضوع لغو تحریم و بازگشت خودروسازان خارجی به کشور بسیار جدی شده است. آیا پارس خودرو برنامه‌ای برای همکاری دوباره با شرکت‌هایی مانند نیسان و رنو دارد؟
پارس خودرو در سال‌هایی که تحریم نبوده، همواره با خارجی‌ها ارتباط خوبی داشته و میزبان خودروهای لوکس و دارای سطح کیفی قابل قبول بوده است. بنابراین فضا و امکانات لازم برای همکاری‌های خارجی در پارس خودرو همواره فراهم بوده و هست، منتها اینکه بعد از لغو تحریم، مشارکت با امثال رنو و نیسان از سر گرفته شود، بستگی به تصمیمات کلان صنعتی و نظر مدیریت ارشد گروه خودروسازی سایپا دارد. البته در مورد رنو این مسئله مهم را باید در نظر گرفت که مرکز تحقیقات سایپا مشغول کار روی پلت فرم ایکس ۹۰ (پلت فرمی که تندر و ساندرو روی آن ساخته شدند) و ایجاد تغییراتی در آن است. منظورم همان پلت فرم پی ۹۰ است که پروژه آن با کمک شرکت‌های وابسته به سایپا در حال انجام است و نیمه دوم سال آینده محصول تولیدی روی آن، عرضه خواهد شد.


*با توجه به اینکه پلت فرم ایکس ۹۰ متعلق به رنو است، ممکن است این شرکت بابت دستکاری آن، از سایپا شکایت کند.
این مسائل باید در حوزه حقوقی مورد بررسی قرار بگیرد. منتها تا جایی که بنده اطلاع دارم، پیش از انجام چنین پروژه‌هایی، اداره حقوقی شرکت، اطمینان لازم را بابت رخ ندادن مسائلی مانند شکایت خارجی‌ها، به مدیریت می‌دهد، بنابراین پلت فرم پی ۹۰ هم همین پروسه را طی کرده است.


*تکلیف برلیانس چه می‌شود؟ برنامه‌ای برای ادامه همکاری با این شرکت چینی دارید؟
همکاری با برلیانس بستگی به حل مشکلات این شرکت دارد. برلیانس مدتی است دچار چالش‌های مالی شده و چند وقتی می‌شود که تأمین و ارسال قطعات از سمت آنها دچار مشکلاتی شده است. تا جایی که من اطلاع دارم، مشکلات برلیانس طی یک یا دو ماه آینده رفع خواهد شد و بنابراین می‌توانیم تولید محصولات با این خودروساز چینی را البته طی یک زمانبندی که باید تهیه شود، از سر بگیریم. این را هم بگویم که تحریم سختی‌های خود را داشت ولی در برخی موارد سبب خیر هم شد. مثلاً اینکه پارس خودرو برای کاهش وابستگی به قطعات خارجی، به تعمیق داخلی سازی پرداخت. ما از یک سال قبل خط تولید بدنه محصولات داخلی‌مان -کوییک و ساینا- را در شرکت راه انداخته‌ایم که جوابگوی نیاز تولید روزانه است. همچنین بخشی از قطعات را هم داخلی سازی کرده‌ایم تا تولید کمتر از گذشته متأثر از تحریم باشد.


*به نظر می‌رسد با توجه به اقداماتی که پارس خودرو آغاز کرده، این شرکت به نوعی از مونتاژ کاری به سمت خودروساز شدن در حرکت است؟
این حرکت سال‌هاست آغاز شده، هرچند البته در همین بحث مونتاژ نیز پارس خودرو خوب عمل کرد. این را هم در نظر بگیرید که خط مشی پارس خودرو را خیلی دیگر از شرکت‌ها نیز در دنیا دارند و به تولید و مونتاژ محصولات دیگر برندها مشغول هستند، بدون آنکه خود خودرویی اختصاصی داشته باشند. با این حال پارس خودرو هم از مدت‌ها قبل به سمت طراحی برند مخصوص خود رفته است تا هم از وابستگی شرکت کم شود و هم در مقاطعی مانند تحریم، چالش کمتری داشته باشیم. با روند جدیدی که آغاز شده، چهره پارس خودرو در یک سال و نیم تا دو سال آینده تغییر خواهد کرد.


*این خودرویی که می گویید، چه ویژگی‌هایی دارد و کی به مرحله تولید می‌رسد؟
این خودرو دارای اشتراکات پلت فرم با شاهین (محصول جدید سایپا) است و اگر تأمین مالی لازم انجام شود، طی یک بازه زمانی دو ساله می‌تواند به تولید برسد و عرضه شود.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین