يکشنبه 26 ارديبهشت 1400-10:12 شمسی /5/16/2021 10:12:43 AM
  • پایگاه خبری خودرونامه دارای مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات
  • صاحب امتیاز و مدیرمسئول: فریبا رسولی آشتیانی
  • جانشین مدیر مسئول: علیرضا بهداد | سردبیر: حمیدرضا بهداد
  • مدیرفنی: جواد رزاقی | مدیر هنری: رامین براتی
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24416
  • زمان انتشار:يکشنبه 12 ارديبهشت 1400-23:22
رتبه ضعیف خودروسازان بزرگ در خدمات فروش

خودرونامه: با اعلام رتبه بندی شرکت‌های عرضه کننده خودرو در سال ۹۹، مشخص شد در بخش خدمات فروش، خودروسازان بزرگ وابسته به دولت از نمایندگان بخش خصوصی جا مانده‌اند، موضوعی که ریشه اصلی آن در تعهدات معوق قرار دارد.
رنگ فروش پرید

در این گزارش، سه شرکت بزرگ بخش خصوصی شامل مدیران خودرو، گروه بهمن و کرمان موتور توانسته‌اند با قرار گرفتن در محدوده آبی رنگ، رتبه بهتری را نسبت به دو غول خودروسازی کشور –ایران خودرو و سایپا- به دست بیاورند. در ارزیابی صورت گرفته اما ایران خودرو حتی در جمع شرکت‌های رتبه ۲ نیز قرار نگرفته و به جمع زرد رنگ‌ها رفته است.

سایپا هم که اوضاعش بدتر بوده، با کسب رتبه ۴ عملاً در بخش خدمات فروش مردود و در محدوده قرمز رنگ قرار گرفته است. طبق اعلام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (متولی گزارش موردنظر) فرآیند ارزیابی خدمات فروش شرکت‌های عرضه کننده خودرو، همه ساله بر ‌اساس الزامات آئین‌نامه اجرائی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو و دستورالعمل این آئین نامه و همچنین دریافت نظر مشتریان، صورت می‌گیرد و در سال ۹۹ نیز ۱۷ شرکت عرضه کننده خودروهای سواری و تجاری مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

در این بین، ۱۰ شرکت عرضه کننده محصولات سواری و هفت شرکت عرضه کننده خودروهای تجاری، از حیث انطباق با قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو و میزان رضایت مشتریان، تحت ارزیابی قرار گرفته‌اند. اینکه در ارزیابی صورت گرفته، اوضاع خودروسازان وابسته به دولت چندان خوب نیست، بیش از هر موضوع دیگری ابتدا به تعهدات معوق و سپس به معیوب بودن خودروهای تحویل شده به مشتریان برمی گردد.

ایران خودرو و سایپا به توجه به گستره فعالیت وسیع خود، کلی تعهد در دوران قبل از تحریم‌های تابستان ۹۷ ایجاد کرده بودند که هنوز هم کم و بیش گرفتار آن هستند. این تعهدات در سال‌های ۹۷ و ۹۸ حسابی مشتریان را آزار داد و به نارضایتی از خودروسازان دامن زد. هرچند در سال ۹۹ اوضاع بهتر شد، اما در این سال هم یکی از دلایل اصلی عملکرد نه چندان مناسب خودروسازان همین موضوع تعهدات معوق بوده که نشان می‌دهد با وجود کمتر شدن نسبت به ۹۷ و ۹۸، به طور کامل رفع نشده است.

این در حالی است که شرکت‌های بخش خصوصی تعهد کمتری ایجاد کرده و بنابراین نارضایتی از آنها پایین‌تر بوده است. در کنار تعهدات معوق، معیوب بودن خودروها هنگام تحویل نیز دیگر دلیل ضعف خدمات فروش خودروسازان در سال گذشته به شمار می‌رود. داستان از این قرار است که بسیاری از مشتریان پس از دریافت خودرو خود، با مجموعه از عیب و ایرادها در آن مواجه می‌شوند که این موضوع طبعاً نارضایتی آنها را به دنبال داشته است.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین