يکشنبه 26 ارديبهشت 1400-9:53 شمسی /5/16/2021 9:53:56 AM
  • پایگاه خبری خودرونامه دارای مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات
  • صاحب امتیاز و مدیرمسئول: فریبا رسولی آشتیانی
  • جانشین مدیر مسئول: علیرضا بهداد | سردبیر: حمیدرضا بهداد
  • مدیرفنی: جواد رزاقی | مدیر هنری: رامین براتی
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24388
  • زمان انتشار:چهارشنبه 8 ارديبهشت 1400-7:53

هرچند هنوز از «بسته جهش تولید خودرو» رونمایی نشده با این حال خودروسازان اولین‌ماه از سال ۱۴۰۰ را با رشد ۱۱۹ درصدی تولید نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته آغاز کردند. 
جهش تولید خودرو کلید خورد؟

اواخر سال ۹۹ علیرضا رزم‌حسینی وزیر صمت در راستای ساماندهی صنعت و بازار خودرو از بسته‌ای خبر داد که با رونمایی و اجرایی شدن آن، تولید خودرو ۵۰ درصد رشد را به خود خواهد دید. طبق شنیده‌ها این بسته هم‌اکنون در ستاد اقتصادی دولت همچنان در حال بررسی است؛ این در شرایطی است که قرار بر اجرایی‌شدن آن از ابتدای سال۱۴۰۰‌ بود.
با این حال خودروسازان فروردین‌ماه را با رشد ۱۱۹ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته آغاز کردند. در مورد دلایل رشد بی‌سابقه تولید در اولین ماه از سال جدید، بدون اجرایی‌شدن بسته جهش تولید، می‌توان به دو موضوع اشاره کرد؛ موضوع اول اینکه بنا بر اخبار موثقی که در ایام تعطیلات نوروزی به‌گوش می‌رسید خودروسازان با برنامه‌ریزی صورت گرفته، در این ایام اقدام به تکمیل خودروهای ناقص خود کردند.

تکمیل خودروهایی که به‌دلیل نقص قطعه در پارکینگ خودروسازان دپو‌شده بود در سه ماهه منتهی به اسفند‌ماه روند صعودی به خود گرفت. برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو معتقدند که خودروسازان با چشم‌انتظاری مرحله چهارم افزایش قیمت‌ها، محصولات خود را در پارکینگ‌ها دپو کرده بودند؛ این در شرایطی است که شورای رقابت به‌منظور حفظ آرامش بازار خودرو اعلام کرد مجوزی برای افزایش قیمت در کار نیست. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود که خودروسازان در فروردین‌ماه با اطمینان از عدم‌دریافت مجوز افزایش قیمت، نسبت به تکمیل محصولات ناقص خود مبادرت و خودروهای تکمیل‌شده در آمار این ماه به ثبت رسیده است.اما دلیل دیگری که در مورد رشد ۱۱۹درصدی تولید خودرو در اولین ماه از سال ۱۴۰۰ بیان می‌شود این است که به‌دلیل کاهش تولید خودرو در فروردین سال گذشته به‌واسطه تعطیلات نوروزی و همچنین همه‌گیری ویروس کرونا، آمار تولید امسال بیشتر از سال گذشته به‌چشم می‌آید. فروردین سال‌۹۹ خودروسازی کشور علاوه‌بر تعطیلات نوروزی، همراه با دیگر واحدهای تولیدی به‌دلیل شیوع‌کرونا دوهفته دیگر نیز تعطیل ماند. بدین ترتیب غیرفعال شدن خطوط تولیدی خودروسازان، منجر به افت آمار تولید فروردین ۹۹ شد. با این حال اگر در فروردین ۱۴۰۰ نیز شاهد شیوع بیشتر ویروس‌کرونا بودیم، اما الزامی مبنی‌بر تعطیلی خطوط تولید نبود.

بررسی آمار تولید سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو که توسط «دنیای‌اقتصاد» از سایت کدال سازمان بورس استخراج شده همچنین نشان‌دهنده افت تولید خودروسازان در فروردین‌۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل از آن یعنی اسفند ۹۹ است. افت تولید که ۲۳ درصد برآورد می‌شود به‌واسطه تعطیلات نوروزی و غیرفعال شدن خطوط تولید در این ایام بوده است. طبق آمارهای یاد‌شده تولید در فروردین‌ماه امسال ۶۴هزار و ۶۷۸ دستگاه بوده، این در شرایطی است که فروردین سال گذشته ۲۹ هزار و ۵۴۹ دستگاه خودرو تولید شده است‌، بنابراین در اولین ماه از سال‌جاری رشد ۱۱۹ درصدی در تولید خودرو کلید زده شد.

آنچه مشخص است اگر بسته جهش تولید که به آزادسازی قیمتی بخشی از محصولات خودروسازان اختصاص دارد اجرایی شود، در سال ۱۴۰۰ باید در انتظار رشد تولید و به‌دنبال آن ساماندهی صنعت و بازار خودرو باشیم.

افت و خیز تولید

حال به سراغ آمار تولیدی خودروسازان می‌رویم. طبق اطلاعاتی که سه تولید‌کننده بزرگ خودرو در کشور به سازمان بورس داده‌اند، شرکت سایپا در فروردین‌ماه سال جاری نسبت به فروردین‌ماه ۹۹ توانسته بیشترین رشد تولید را در کارنامه خود به ثبت برساند.

این خودروساز در فروردین‌ماه امسال در مجموع تولید ۲۱ هزار و ۳۹۴ دستگاه از انواع محصولات خودرویی را کلید زده است.این میزان تولید در مقایسه با تولید فروردین‌ماه ۹۹ این خودروساز از رشد ۱۹۳ درصدی حکایت دارد.

نارنجی‌های جاده مخصوص در فروردین‌ماه سال گذشته تنها ۷ هزار و ۳۰۴ دستگاه خودرو تولید کرده بودند.

ایران‌خودرو بعد از خودروسازی سایپا جایگاه دوم رشد تولید را در بازه زمانی یاد شده از آن خود کرد.آبی‌های جاده مخصوص در فروردین‌ماه ۱۴۰۰ در مقایسه با فروردین‌ماه سال گذشته رشد تولیدی حول و حوش ۱۱۶ درصدی را به خود دیدند.این خودروساز در فروردین‌ماه امسال در مجموع تولید ۳۳ هزار و ۸۱۹ دستگاه خودرو را در کارنامه خود ثبت کرد.در حالی ایران‌خودرویی‌ها تولید این تعداد خودرو را طی فروردین‌ماه امسال نهایی کردند که در فروردین‌ماه سال ۹۹ توانسته بودند ۱۵ هزار و ۶۹۴ دستگاه خودرو تولید کنند. عنوان سومین خودروساز به لحاظ رشد تیراژ در بازه زمانی ذکر شده نیز به پارس‌خودرویی‌ها رسید.

این خودروساز طی فروردین‌ماه ۱۴۰۰ توانسته ۸ هزار و ۹۲۵ دستگاه از انواع محصولات خود را در خطوط تولید تکمیل کند.

مقایسه تولید فروردین‌ماه امسال با فروردین ماه پارسال از رشد تولید ۳۶ درصدی این خودروساز خبر می‌دهد.پارس‌خودرویی‌ها در فروردین‌ماه ۹۹ تعداد ۶ هزار و ۵۵۱ دستگاه خودرو تولید کردند.بی تردید اضافه شدن محصولاتی مانند گروه S۲۰۰ و کوییک معمولی به خطوط تولید پارس‌خودرو را می‌توان از عوامل این رشد تولید برشمرد.

حال به سراغ خودروسازی سایپا می‌رویم و افت و خیز محصولات این خودروساز را در بازه زمانی یاد شده بررسی می‌کنیم.

سایپایی‌ها طی فروردین‌ماه امسال تولید ۱۸ هزار و ۹۶۵ دستگاه خودرو از خانواده تیبا (شامل تیبا صندوقدار و تیبا ۲) را نهایی کردند که در مقابل تولید ۳ هزار و ۷۴۲ دستگاهی از خانواده تیبا طی مدت مشابه سال گذشته از رشد تولید حدود ۴۰۷ درصدی حکایت دارد. نارنجی‌های جاده مخصوص در فروردین‌ماه ۱۴۰۰ همچنان تولید وانت پراید را در دستورکار داشتند و هزار و ۶۴۴ دستگاه از این خودروی تجاری سبک را در خطوط تولید خود تکمیل کرده‌اند. در فروردین‌ماه ۹۹ سایپایی‌ها توانسته‌اند تولید ۵۰۰ دستگاه وانت پراید را نهایی کنند که در مقابل تولید فروردین‌ماه سال‌جاری از رشد تولید بیش از ۲۲۸ درصدی این محصول خبر می‌دهد. شاهین نیز که به‌عنوان محصول جدید به سبد محصولاتی این خودرو ساز اضافه شد طی فروردین‌ماه امسال در خطوط تولید سایپا حضور داشت و تولید ۷۸۵ دستگاه از این خودرو نهایی شد.

در آمار تولید فروردین‌ماه ۱۴۰۰ سایپایی‌ها برخلاف بازده زمانی مشابه سال گذشته خبری از محصولات مونتاژی (چانگان و آریو) نیست. در حالی تولید محصولات مونتاژی در سایپا طی فروردین‌ماه متوقف شده است که این خودروساز در اسفندماه سال گذشته ۷۸ دستگاه چانگان را در خطوط تولید خود تکمیل کرده بود و این پیش‌بینی در آن مقطع وجود داشت که تولید این محصول در فروردین‌ماه امسال نیز ادامه داشته باشد که این اتفاق نیفتاد.

از خودروسازی سایپا به ایران‌خودرو می‌رویم.آبی‌های جاده مخصوص طی فروردین‌ماه ۱۴۰۰ توانستند تولید ۲۴ هزار و ۷۲۹ دستگاه خودرو از گروه پژو را نهایی کنند. تولید این تعداد از محصولات گروه پژو در مقایسه با تولید ۱۱ هزار و ۱۲۰ دستگاهی که در فروردین‌ماه ۹۹ از محصولات این گروه تولید شده به معنای رشد تولید حدود ۱۲۳ درصدی است.

گروه سمند نیز رشد تولید ۱۱۸ درصدی را در بازه زمانی یاد شده به خود دید.

آبی‌های جاده مخصوص در فروردین‌ماه سال گذشته تنها هزار و ۷۳۶ دستگاه از محصولات حاضر در این گروه خودرویی را تولید کرده بودند اما طی فروردین‌ماه امسال ۳ هزار و ۷۷۴ دستگاه از محصولات این گروه در خطوط تولید این خودروساز تکمیل شد.

دنا دیگر محصول ایران‌خودرو نیز در بازه زمانی یاد شده رشد تولید را تجربه کرد. آبی‌های جاده مخصوص طی فروردین‌ماه ۱۴۰۰ توانستند تولید ۳ هزار و ۶۸ دستگاه انواع دنا را نهایی کنند. در حال حاضر علاوه بر دنای معمولی، تولید دنای پلاس با موتور توربو شارژ با گیربکس معمولی و همین محصول با گیربکس اتوماتیک در دستور کار ایران‌خودرو قرار دارد.

تولید این تعداد دنا در مقایسه با تولید هزار و ۷۲۲ دستگاهی از این خودرو در فروردین ماه ۹۹ نشان‌دهنده رشدی حول و حوش ۷۸ درصدی است. رانا در میان محصولات ایران‌خودرو در بازه زمانی یاد شده بیشترین رشد تولید را به خود دید.

مدیران ایران‌خودرو برای بالا بردن تیراژ خود حساب ویژه‌ای روی این محصول باز کرده‌اند و به این منظور طی سال گذشته از مدل پلاس آن نیز رونمایی شد. آبی‌های جاده مخصوص در فروردین‌ماه امسال هزار و ۵۱۶ دستگاه رانا تولید کردند.این میزان تولید رانا در مقایسه با تولید ۲۷۸ دستگاهی که در فروردین‌ماه سال گذشته نهایی شد از رشد تولید ۴۴۵ درصدی حکایت دارد.در حالی که پژو ۲۰۰۸ از صورت‌های مالی ایران‌خودرو در فروردین‌ماه امسال حذف شده و خبری از تولید دانگ فنگ دیگر محصول مونتاژی چینی ایران‌خودرو طی فروردین‌ماه امسال نبود شاهد هستیم که این خودروساز همچنان تولید هایما دیگر محصول مونتاژی چینی خود را ادامه داد.

آبی‌های جاده مخصوص طی فروردین‌ماه امسال تولید ۷۳۲ دستگاه هایما را نهایی کردند که در مقایسه با تولید ۴۲۳ دستگاهی از این خودرو طی همین بازه زمانی در سال گذشته از رشد تولید حدود ۷۳ درصدی خبر می‌دهد.

ایران‌خودرویی‌ها تولید دو مدل هایما S۷ و S۵ را در دستور کار داشتند. البته مشخص نیست چه تعداد از هایماهای تولید شده مربوط به مدل S۷ است و چه تعداد مدل S۵ تولید شده است.

همچنین در فروردین‌ماه ۱۴۰۰ خبری از تولید تارا محصول جدید ایران‌خودرو نیست.در حالی تارا در آمار تولید این خودروساز در فروردین‌ماه غایب است که پیش‌تر ایران‌خودرو از برنامه خود برای تولید انبوه این خودرو طی سال ۱۴۰۰ خبر داده بود. بی‌تردید عدم تولید این محصول جدید در فروردین‌ماه مقطعی بوده است و از ماه‌های بعد شاهد حضور تارا در خطوط تولید این خودروساز خواهیم بود.

گروه Q۲۰۰ تنها محصول مشترکی است که در فروردین‌ماه امسال و فروردین‌ماه سال گذشته در خطوط تولید پارس‌خودرو حضور داشت و می‌توان افت و خیز آن را بررسی کرد.

پارس‌خودرویی‌ها در فروردین‌ماه سال جاری ۷ هزار و ۷۰ دستگاه از این خانواده تولید کردند که مقایسه آن با تولید ۲ هزار و ۲۶۳ دستگاهی این گروه در فروردین‌ماه سال گذشته نشان‌دهنده رشد تولید حدود ۲۱۲ درصدی است. پارس‌خودرویی‌ها علاوه بر تولید گروه Q۲۰۰ تولید کوییک معمولی و گروه S۲۰۰ (ساینا) را نیز در برنامه تولید فروردین‌ماه ۱۴۰۰ خود داشتند.

همچنین در فروردین‌ماه ۹۹ شاهد حضور محصولات رنو، برلیانس و همچنین مونتاژ پراید در این خودروساز بودیم اما با توجه به تحریم‌های خودرویی و خداحافظی رنو با ایران و همچنین اتمام قطعات مانده در گمرک، تولید این برند فرانسوی در پارس‌خودرو متوقف شد. برلیانس نیز که کج‌دار و مریز تولیدش در سال گذشته ادامه داشت در فروردین‌ماه نوار تولیدش قطع شد.

حال مشخص نیست آیا این برند چینی تنها در فروردین‌ماه تولید نشده یا اینکه خطوط تولید پارس‌خودرو با این محصول خداحافظی کرده است.

این خودروساز توانسته در بازه یک ماهه فروردین امسال هزار و ۱۸۵ دستگاه کوییک معمولی و ۶۷۰ دستگاه از محصولات گروه S۲۰۰ تولید کند.
منبع: دنیای اقتصاد


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین