طبق اطلاعات موجود در صورتهای مالی سال گذشته خودروسازان بزرگ، آنها در مجموع بالغ بر ۶۴ هزار میلیارد تومان درآمد از ناحیه فروش محصولاتشان کسب کردهاند. این رقم در مقایسه با سال ۹۸، از رشد ۷۰ درصدی حکایت دارد. رشد درآمد اما در حالی است که زیانی بالغ بر ۳۷ هزار میلیارد تومان نیز به پای خودروسازان در سال ۹۹ ثبت شده است. به نظر میرسد اینکه ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو با وجود رشد درآمد، زیان دهیشان هم بالا رفته، ریشه در سیاستهای دستوری به خصوص در حوزه قیمت دارد. خودروسازان در تعیین قیمت محصولاتشان اختیاری ندارند و این شورای رقابت است که به آنها حکم میکند هر محصولی را با چه قیمتی بفروشند. سیاست قیمت گذاری دستوری سالهاست در خودروسازی اجرا میشود و آن طور که بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو می گویند، نتیجهای جز زیان ده کردن شرکتهای خودروساز و ایجاد رانت در بازار به دنبال نداشته است.
جنجال بازگشت رنو به ایران
خودرونامه: رنو خودروساز بزرگ فرانسه قصد دارد به ایران برگردد. این خبر طی روزهای گذشته حواشی زیادی به پا کرد و موافقان و مخالفان به صف شدند تا در خوب و بد راه دادن و ندادن رنو بحث کنند. اصل خبر این است که منابع آگاه نزدیک به رنو اعلام کردهاند خودروساز فرانسوی قصد دارد در صورت لغو تحریم، به ایران برگردد. در حال حاضر ایران، آمریکا و اروپا در وین مشغول مذاکره برای احیای توافق هستهای و برجام هستند که اگر به نتیجه برسند، تحریم برداشته خواهد شد. با کنار رفتن ابرهای تحریم، خودروسازان خارجی میتوانند در ایران حضور یابند و در این بین، رنو از همین حالا برای بازگشت برنامه ریزی کرده است. بازگشت رنو را برخی به فال نیک گرفته و می گویند این اتفاق به نفع خودروسازی کشور و شهروندان است، مخصوصاً اینکه خودروساز فرانسوی میخواهد مستقل کار کند. در مقابل اما مخالفان نیز معتقدند رنو را باید بابت بدعهدیاش در دوران تحریم، تنبیه کرد و حتی راهش نداد. گفته میشود رنو در صورت بازگشت به ایران، با مدلی جدید فعالیت خواهد کرد و به احتمال فراوان کارخانه مستقل خود را تأسیس یا تجهیز میکند.
تعلیق استانداردهای خودرویی
خودرونامه: با اعلام رییس سازمان ملی استاندارد، از جمع ۸۵ استانداردی که خودروسازان باید در تولید محصولاتشان رعایت میکردند، در حال حاضر ۷۶ مورد اجرا میشود. بنا به گفته غلامرضا شریعتی، استانداردهای موردنظر به دلیل تحریم تعلیق شدهاند، چه آنکه برخی از قطعات موردنیاز برای اجرای آنها، کاربرد دوگانه دارند و در لیست تحریم هستند. با توجه به اظهارات وی، عملاً ۹ استاندارد در تعلیق است، آن هم در حالی که از فرصت اولیه اجرای آنها مدتها گذشته است. تا پیش از این گمان میرفت سه مورد از استانداردهای ۸۵ گانه شامل «نشاندهنده تعویض دنده»، «نشانگر میزان باد لاستیکها و شاخص نشاندهنده چراغ روشن روز» و همچنین «ترمز هوشمند» تعلیق شدهاند. گویا قرار است در جلسات آتی شورای عالی استاندارد، در مورد استانداردهای به اصطلاح تعلیقی، تصمیم گرفته شود. ادامه تعلیق استانداردهای موردنظر، خطر توقف تولید برخی محصولات را از خودروسازان دور خواهد کرد و رفع تعلیق منجر به حذف خودروهایی که استانداردهای مربوطه را پاس نکنند، خواهد شد. پیشتر پراید و پژو ۴۰۵ به دلیل ناتوانی در پاس کردن برخی استانداردها حذف شدند.
فرق ما با آمریکاییها
خودرونامه: شاید برایتان جالب باشد که بدانید در حال حاضر متوسط قیمت خودرو در آمریکا به عنوان دومین بازار بزرگ خودرو جهان پس از چین، چقدر است. براساس اطلاعات موجود در وبسایت ادموندز داتکام، در حالحاضر متوسط قیمت برای خرید خودروی نو در بازار آمریکا حدود ۴۰ هزار دلار است. در بازار خودروهای دست دوم نیز متوسط قیمت به حدود ۲۳ هزار دلار رسیده است. اگر این قیمتها را با نرخ دلار در ایران محاسبه کنیم، متوجه خواهیم شد متوسط قیمت خرید خودرو در آمریکا به پول ما ایرانیها بین ۵۵۰ تا یک حدوداً یک میلیارد تومان است. با فرض دلار ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومانی در بازار آزاد، متوسط قیمت خرید خودرو نو در آمریکا (۴۰ هزار دلار) به پول ما میشود عددی حدود ۹۵۰ میلیون تومان. همچنین متوسط خرید خودرو دست دوم در آمریکا (۲۳ هزار دلار) نیز به پول ما ایرانیها چیزی حدود ۵۵۰ میلیون تومان آب میخورد. در ایران اما با ارقامی بسیار کمتر از اینها میتوان خودرو داخلی خرید، منتها کیفیت خودروهایی بازار آمریکا کجا و کیفیت خودروهای داخلی کجا.
چهره هفته: سالار بنز
چهره این هفته خودرونامه را به شاهکار جدید مرسدس بنز اختصاص دادهایم: EQS. اخیراً مرسدس بنز از محصول لوکس و الکتریکی EQS رونمایی کرد، خودرویی که از آن به عنوان سالار و پرچمدار این شرکت در عرصه خودروهای برقی یاد میشود. این خودرو پر است از تکنولوپی های پیشرفته و بناست تعریفی نو از حمل و نقل پاک ارائه دهد. یک فقره از فناوری پیشرفته این خودرو به ممانعت از تصادف مربوط میشود. طبق تکنولوژی به کار رفته، اگر تشخیص داده شود برخورد از بغل قطعی است، در چشم بر هم زدنی ارتفاع خودرو بالا میرود تا مانع از پخش شدن ضربه در شاسی شود. همچنین سیستم رانندگی نیمهخودکار نیز جزو تکنولوژیهای پیشرفته EQS است. این سیستم در ترافیک و تا حداکثر سرعت ۵۹ کیلومتر در ساعت، به راننده اجازه میدهد دستان خود را از روی فرمان بردارد. گفته میشود فروش این خودرو از پاییز امسال آغاز خواهد شد. فکر میکنید قیمت آن چقدر است؟ حداقل ۱۱۰ هزار دلار (بالغ بر دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان).
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست