جمعه 7 ارديبهشت 1403-8:0 شمسی /4/26/2024 8:00:27 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24354
  • زمان انتشار:پنجشنبه 2 ارديبهشت 1400-14:30
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با خودرونامه عنوان کرد

خودرونامه: زمزمه‌های آزادسازی واردات خودرو در حالی از مدت‌ها قبل به گوش می‌رسد که فعالان این حوزه می گویند این اتفاق حداقل در دولت فعلی رخ نخواهد داد. در این مورد، با دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت‌وگو کرده‌ایم. 
واردات خودرو آپشن دولت بعد است

مهدی دادفر معتقد است مسائل سیاسی اجازه آزادسازی واردات خودرو را به دولت فعلی نمی‌دهد، اما در دولت بعد این موضوع به عنوان یک آپشن پیگیری خواهد شد. به گفته وی، اثر روانی لغو ممنوعیت ورود خودرو به کشور، منجر به شکست قیمت‌ها خواهد شد.

 

*چشم انداز واردات خودرو به کشور را طی امسال چطور می‌بینید؟ آیا طلسم آن شکسته خواهد شد؟
در دولت فعلی قطعاً نه، اما در دولت بعد به نظرم ممنوعیت واردات خودرو لغو می‌شود. فرض محال که محال نیست؛ فرض کنیم همه موانع واردات خودرو به کشور یک شبه برداشته شود و از همین فردا دولت بگوید ورود خودرو آزاد است؛ فکر می‌کنید اجازه می‌دهند چنین اتفاقی رخ بدهد؟ مطمئن باشید نه، چون قرار نیست دولت با کارنامه‌ای مناسب حتی در همین حوزه خودرو برود. واردات که آزاد شود، قیمت خودروهای خارجی خواهد شکست و مردم می گویند خدا پدر دولت را بیامرزد حداقل این کار را کرد و رفت. خیلی‌ها این را نمی‌پسندند و می‌خواهند اگر گشایشی می‌شود به نام این دولت نباشد و در کارنامه خودشان ثبت شود. به همین دلیل می گویم آزادسازی واردات در دولت فعلی اجرایی نمی‌شود اما در دولت بعد رخ خواهد داد. به نظرم دولت بعدی دولتی هیجانی است و می‌خواهد خیلی زود ثابت کند که در امور مختلف از جمله کنترل بازار خودرو توانایی دارد، بنابراین از هر حربه‌ای برای این کار استفاده خواهد کرد. با آزادسازی واردات، قیمت در بازار خودروهای خارجی کشور خواهد شکست و پیش بینی می‌شود افت سنگینی داشته باشیم. پایین آوردن قیمت برای هر دولتی امتیاز است، بنابراین دولت آینده این فرصت را از دست نخواهد داد. به نوعی می‌توان گفت واردات خودرو یکی از آپشن دولت بعد برای تبلیغ توانایی‌هایش است، از همین رو ممنوعیت آن را برمی دارد و حدسم این است که از فرمول پیشنهادی واردکنندگان استفاده خواهد کرد.


*همان فرمولی که می‌گوید واردات با ارز اشخاص انجام شود؟
دقیقاً. معنای ساده این فرمول این است که آقای واردکننده اگر ارز داری برو خودرو بیاور و روی خروج ارز از کشور حساب نکن. ما بارها این پیشنهاد را به دولت دادیم و با اینکه چندان مخالف نبودند، کاری در راستای اجرای آن نکردند.


*فکر می‌کنید با آزادسازی واردات، قیمت خودروهای داخلی هم بشکند؟
بهتر است بگوییم با آزادسازی واردات، قیمت خودروهای داخلی (در کارخانه) کنترل می‌شود. البته یک تفسیر هست که می‌گوید وقتی قیمت خودرو وارداتی پایین بیاید، داخلی‌ها هم مجبور به عقب نشینی خواهند شد. من هم با این موافقم، منتها در مورد قیمت‌های بازار نه کارخانه. این را فراموش نکنید که خودروسازان کشور همیشه یک منطقه امن قیمتی برای محصولاتشان دارند که اجازه ورود به آن را نمی‌دهند. بله طبیعتاً وقتی تویوتا کرولا مثلاً بشود یک میلیارد تومان، دیگر کسی برای خودرویی چینی مانند هایما ۶۰۰ میلیون تومان نخواهد داد و دنا را ۵۰۰ میلیون نمی‌خرد، اما این موضوع روی قیمت کارخانه‌ای خودروها اثر کاهشی نخواهد داشت. در واقع آزادسازی واردات خودرو از جنبه کاهش هزینه‌های تولید و به تبع آن، پایین آمدن قیمت تمام شده، اثرگذار نیست، حتی اگر منجر به کاهش فروش خودروسازان شود. سال ۹۴ و ماجرای کمپین "نه به خودرو صفر" را به یاد بیاورید؛ آنجا هم با وجود افت تقاضا، قیمت پایین نیامد و دولت برای شکستن کمپین، به مردم وام داد. بنابراین آزاد شدن واردات خودرو سبب کنترل سرعت افزایش قیمت خودروهای داخلی به خصوص در بازار خواهد شد، اما قیمت کارخانه‌ای را پایین نمی‌آورد.

 

*با توجه به رشد سنگین هزینه واردات، آیا خودروسازان داخلی همچنان مخالف ورود خودرو خارجی هستند؟
مخالفت پنهان که قطعاً دارند، چون می‌دانند آزادسازی واردات از دو جنبه قیاس محصولاتشان با مدل‌های خارجی و همچنین کنترل قیمت خودروهای داخلی، دردسرساز است. وقتی خودرو خارجی وارد شود، مشتریان آن را با محصولات داخلی مقایسه و در نتیجه، مطالباتشان از خودروساز وطنی بالا می‌رود. از طرفی، واردات خودرو اثر روانی کاهش قیمت به دنبال دارد، پس مانعی خواهد بود بر شتاب قیمت محصولات داخلی. در چنین شرایطی طبیعی است که خودروسازان کشور با وجود تعرفه بالای ۸۰ درصد و ارز ۲۳ هزار تومانی، همچجنان مخالف واردات خودرو باشند.

 

*در صورت آزادسازی واردات، بازار کشش چند هزار خودرو خارجی را دارد؟
حداکثر ۲۰ هزار دستگاه. ما در اوج واردات، نتوانستیم بیش از ۱۰۰ هزار و خورده‌ای خودرو وارد کنیم، آن هم در حالی که دهک‌های ششم تا دهم جامعه توان خرید داشتند. تازه در آن دوران خودروهای وارداتی را به زور تخفیف و گارانتی مجانی می فروختند، چون تعداد خودرو زیاد بود و استمرار واردات هم داشتیم. در حال حاضر اما با توجه به قیمت تمام شده یک خودرو وارداتی، برای فروش آن باید روی دهک‌های نهم و دهم و شاید تا حدی هشتم حساب کرد. بنابراین توقع اینکه ده‌ها هزار دستگاه خودرو خارجی وارد کشور شود، بیهوده است.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین