جمعه 7 ارديبهشت 1403-4:6 شمسی /4/26/2024 4:06:54 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24246
  • زمان انتشار:دوشنبه 16 فروردين 1400-19:48
برنامه تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی محقق نشد

فریبا رسولی: با اعلام صورت‌های مالی خودروسازان بزرگ کشور به بورس، مشخص شد آنها موفق به تحقق برنامه تولید سال ۹۹ نشده‌اند، چه آنکه تیراژشان حتی به یک میلیون دستگاه نیز نرسیده است. 
ناکامی خودرویی ۹۹

بررسی اطلاعات ارسالی خودروسازان به بورس نشان می‌دهد ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به عنوان سه شرکت تولیدکننده اصلی خودرو در کشور، طی سال گذشته در مجموع کمی بیش از ۹۰۰ هزار دستگاه انواع محصول سواری و وانت را به تولید رسانده‌اند.

در این بین، ایران خودرویی‌ها با تیراژی ۴۸۰ هزار و ۳۳۸ دستگاهی در سال ۹۹، رشد حدوداً ۲۲ درصدی را نسبت به ۹۸ تجربه کرده‌اند. بیشترین تولید ایران خودرو به خانواده پژو مربوط می‌شود. از گروه خودروسازی سایپا (شامل سایپا و پارس خودرو) نیز خبر می‌رسد رقم تولید این گروه به حدود ۴۲۰ هزار دستگاه طی سال ۹۹ رسیده است.

در مقایسه با ۹۸، گروه خودروسازی سایپا بیش از ۱۱ درصد کاهش تولید را به خود می‌بیند. رکورددار تولید در این گروه خودروسازی تیباست که تیراژی بالغ بر ۲۳۶ هزار دستگاه را به خود اختصاص داده است. در مقایسه با سال ۹۸ هرچند خودروسازان با افزایش حدوداً چهار درصدی تیراژ مواجه شده‌اند، با این حال نتوانسته‌اند برنامه تولید مدنظر وزارت صمت را محقق کنند.

طبق این برنامه، قرار بود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور طی سال ۹۹ به تولید برسد که در مقایسه با ۹۸، رشدی حدوداً ۴۰ درصدی داشت. با این حال تیراژ خودروسازان بزرگ کشور در پایان ۹۹ تنها به کمی بیش از ۹۰۰ هزار دستگاه رسیده است. البته برنامه تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی وزارت صمت، شامل همه خودروهای داخلی اعم از تولیدات بخش وابسته به دولت و خصوصی‌ها و همچنین محصولات تجاری می‌شود که با اعلام آمار آن‌ها می‌توان قضاوت دقیق‌تری درباره عملکرد صنعت خودرو طی سال ۹۹ داشت.

با این حال اما با اضافه شدن آمار تولید خصوصی‌ها و تجاری‌ها نیز باز هم تیراژ ۹۹ خودروهای داخلی به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه برنامه ریزی شده نخواهد رسید و شاید نهایتاً به حدود یک میلیون دستگاه برسد.

وزارت صمت با وجود ناکامی خودروسازان در تحقق برنامه تولید ۹۹، برای امسال نیز تیراژ یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاهی را در نظر گرفته است. رسیدن به این تیراژ اگر گشایشی در تحریم‌ها ایجاد و همچنین مشکلات مالی خودروسازان برطرف شود، دور از دسترس نیست و حتی امکان عبور از آن نیز وجود دارد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین