جمعه 10 فروردين 1403-19:30 شمسی /3/29/2024 7:30:07 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24238
  • زمان انتشار:يکشنبه 15 فروردين 1400-20:37
خودرونامه بررسی کرد

خودرونامه: با نامگذاری امسال به نام "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها"، حالا خودروسازان کشور امیدوارند ۱۴۰۰ را با موانع کمتر و پشتیبانی بیشتری سپری کنند. 
پشتیبانی خودروسازی از کجا؟

در شماره دیروز خودرونامه به اهمیت مانع زدایی در حوزه خودروسازی در راستای بهبود اوضاع کمی و کیفی تولید در این صنعت پرداختیم؛ این در حالی است که علاوه بر لزوم برداشتن موانع، صنعت خودرو به پشتیبانی نهادهای مختلف هم نیاز دارد.

اما این پشتیبانی‌ها چرا و از سوی چه نهادهایی باید انجام شود؟ خودروسازی در حال حاضر دومین صنعت بزرگ ایران بعد از نفت به شمار می‌رود و علاوه بر نقش مهم در تولید ناخالص داخلی، اشتغال بالایی را هم ایجاد کرده است. هرچند انتقادات زیادی به عملکرد صنعت خودرو به خصوص در حوزه‌های کیفی و صادرات و توسعه محصول وارد است، با این حال نقش مهم این صنعت در تولید ناخالص، رشد اقتصادی و اشتغال، پیشتیبانی منطقی از آن را توجیه می‌کند.

این پشتیبانی اما می‌تواند از سوی نهادهای مختلف صورت گیرد، از جمله سیستم بانکی، گمرک و شورای رقابت. در حال حاضر یکی از چالش‌های اصلی خودروسازی ایران کمبود نقدینگی است که برای رفع آن اولاً نیاز است سیاست‌های دستوری شورای رقابت در تعیین قیمت خودروها تعدیل شوند و ثانیاً سیستم بانکی نیز همکاری بیشتری را با این صنعت انجام دهد.

طبق ادعای خودروسازان، بانک‌ها و خود بانک مرکزی آن طور که باید، با آنها همکاری نمی‌کنند و پشتیبانی لازم در حوزه مسائلی مانند تسهیلات دهی و تأمین ارز صورت نمی‌گیرد. بنابراین انتظار آنها این است که در سال جدید و با توجه به شعار مربوطه، سیستم بانکی پیشتیبانی بیشتر از صنعت خودرو را در دستور کار بگذارد. البته این را هم نباید فراموش کرد که با توجه به شرایط اقتصادی کشور، گاهی دست بانک مرکزی و بانک‌ها نیز برای پشتیبانی کامل از خودروسازی بسته است.

در کنار بانک‌ها اما گمرک نیز دیگر مخاطب شعار امسال مبنی بر پشتیبانی از تولید است. در این سال‌ها کم پیش نیامده که قطعات و مواد اولیه موردنیاز خودروسازان و قطعه سازان در گمرک گیر کند، موضوعی که تأثیر مستقیم روی تولید داشته است.

بنابراین انتظار می‌رود در سال جاری گمرک پشتیبانی بیشتری از خودروسازان به واسطه ترخیص هرچه سریع‌تر قطعات و مواد اولیه داشته باشد، موضوعی که البته مساعدت وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی را نیز می‌طلبد.

گاهی گمرک در اثر کاغذبازی‌های وزارت صمت و بانک مرکزی مجبور به دپوی قطعات و مواد اولیه می‌شود، بنابراین بهبود امور گمرکی مربوط به صنعت خودرو، پشتیبانی این دو نهاد را هم می‌طلبد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین