بهرام شهریاری در گفتوگو با خودرونامه با اشاره به نقش دولت در واردات خودرو و تاثیر انتخابات سال آینده بر این بازار گفت: دولت جدید به علت محدودیت منابع ارزی بودجهای بابت واردات نخواهد داشت. از سویی با واردات خودرو تنها ارز از کشور خارج شده و از طرفی ماشینهای بی ارزش چینی به چرخه حمل و نقل وارد خواهد شد و مسئله قطعات یدکی این ماشینها باعث میشود تا آنها را چند برابر قیمت با مردم حساب کنند و هیچ اتفاق روشن دیگری نیافتد.
او با ارائه پیشنهاد خود جهت برون رفت از این مشکل افزود: اگر دولت جدید تدبیر داشته باشد باید خودروساز خارجی را وارد کشور کند که بتواند در کشور خودروسازی کند. با واردات خودرو نه رقابت و نه رونق ایجاد نخواهد شد.
کارشناس بازار خودرو در خصوص نحوه قیمتگذاری خودرو اذعان داشت: هرگز با قیمتگذاری دستوری موافق نیستم زیرا قیمتگذاری یک دانش مالی است و با روشهای دستوری نمیتوان آن را تعیین کرد. شیوه قیمتگذاری به چند طریق انجام میشود نخست، تعیین قیمت بر اساس قیمت تمام شده که این مدل فسادآور است و شیوهای است که اکنون انجام میشود و مدل دیگر قیمتگذاری رقابتی و قیمت هدف است. این شیوه زمانی استفاده میشود که انحصاری وجود نداشته باشد اما چون در کشور ما انحصار وجود دارد شیوه دوم را نمیتوانند اتخاذ کنند. افزایش قیمت نیز از قیمتگذاری مدل اول نشات میگیرد.
وی در پایان با اشاره به تاثیرات تلاطم نرخ ارز بر صنعت خودرو بیان کرد: نرخ ارز نه تنها بر صنعت خودرو بلکه بر تمام ارکان اقتصادی کشور تاثیرگذار است. صرفا موضوع بر سر گران شدن مواد اولیه نیست بلکه این موضوع بر نرخ کرایهها و تمام مسائل اثر میگذارد لذا، با توجه به تاثیر همه جانبه تغییرات نرخ ارز بر پیکره اقتصاد کشور، تنها اثر مستقیم آن مورد بررسی قرار نمیگیرد بلکه، اثرات غیر مستقیم نیز باید لحاظ شود. تا ثبات نرخ ارز وجود نداشته باشد اقتصاد ما نمیتواند شکل بگیرد.
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست