پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403-9:13 شمسی /4/25/2024 9:13:20 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24137
  • زمان انتشار:سه شنبه 19 اسفند 1399-22:10
تمرکز خودروسازان روی برندهای داخلی

خودرونامه: آمارهای تولید نشان می‌دهد خودروسازان بزرگ کشور در حال عبور از محصولات مونتاژی هستند، اتفاقی که به نظر می‌رسد مختص دوران فعلی (تحریم) است و ادامه دار نخواهد بود.
غروب مونتاژی‌ها در جاده مخصوص

تا پیش از تحریم خودروسازی کشور، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به عنوان سه شرکت وابسته به دولت، میزبان محصولات مونتاژی مختلفی بودند و این موضوع تنوع سبد تولیدات آنها را در پی داشت. با شروع تحریم اما روند تولید مونتاژی‌ها رو به افت رفت و حتی در مواردی متوقف شد.

بیشتر محصولات مونتاژی خودروسازان را مدل‌های چینی تشکیل می‌دادند، به نحوی که ایران خودرو پژو ۲۰۰۸، دانگ فنگ، هایما، سوزوکی گرند ویتارا و تندر-۹۰ را مونتاژ می‌کرد و سایپا و پارس خودرو هم به مونتاژ سراتو، برلیانس، چانگان، آریو، تندر-۹۰، ساندرو و سیتروئن C۳ مشغول بودند.

با آغاز تحریم خودروسازی کشور در تابستان ۹۷، مونتاژی‌ها در صف خروج از ایران قرار گرفتند و طبق آخرین آمارها، در حال حاضر سیتروئن، ویتارا، چانگان، تندر-۹۰، ساندرو و سراتو دیگر مونتاژ نمی‌شوند. همچنین ایران خودرو پیش‌تر اعلام کرده مونتاژ هایما نیز متوقف خواهد شد، هرچند فعلاً این اتفاق رخ نداده است.

به تازگی مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرده رقم تولید محصولات مونتاژی این شرکت به زیر ۱۰ هزار دستگاه رسیده است و سهم مونتاژی‌ها در سایپا و پارس خودرو نیز کاهش چشمگیری به خود می‌بیند.
هرچند سهم مونتاژی‌ها در مقایسه با محصولات تولیدات داخل بسیار پایین بوده و هست، با این حال وجود آنها سبب تنوع در سبد خودروها بود. حالا اما با توجه به توقف تولید بیشتر خودروهای مونتاژی، از تنوع تولیدات خودروسازان بزرگ کشور کاسته شده و آنها سعی دارند با محصولات جدید داخلی، جای خالی مونتاژی‌ها را پر کنند.

این در حالی است که به نظر می‌رسد در صورت لغو تحریم‌ها، مونتاژی‌های جدید مهمان خودروسازی کشور خواهند شد و حتی آنها که رفته‌اند نیز شاید برگردند. در دورانی که تحریم نیست و تأمین قطعات روندی عادی دارد، مونتاژ در مقایسه با تولید داخلف پر سودتر و کم دردسر تر است، از همین رو خودروسازان معمولاً بخشی از تولیدات خود را به این مدل محصولات اختصاص می‌دهند.

در حال حاضر اما با توجه به رشد نرخ ارز و تحمیل هزینه‌های تحریم، مونتاژ مانند گذشته نمی‌صرفد و از همین رو خودروسازان سعی کردند تمرکز خود را روی تولید محصولات داخلی جدید بگذارند. حاصل این استراتژی، تولید محصولاتی مانند تارا و شاهین تا به امروز بوده، خودروهایی که با توسعه آن‌ها می‌توان نیاز به محصولات مونتاژی را کاهش داد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین