شنبه 8 ارديبهشت 1403-2:10 شمسی /4/27/2024 2:10:07 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24132
  • زمان انتشار:سه شنبه 19 اسفند 1399-7:39
رییس شورای رقابت: قیمت خودرو در بورس منصفانه نخواهد بود

خودرونامه: در شرایطی که رییس سازمان بورس اخیراً از اجرای روش قرعه کشی خودرو انتقاد و در مذمت نرخ گذاری دستوری صحبت به میان آورده، رییس شورای رقابت همچنان از روند فعلی تعیین قیمت و همچنین قرعه کشی، دفاع و بورسی شدن خودرو را ناکارآمد می‌داند.
قیمت شما منصفانه است؟

رضا شیوا در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با انتقاد از اظهارات رییس سازمان بورس، تاکید کرده دلیل ورود شورای رقبات به قیمت گذاری خودرو، بازار انحصاری خودروهای داخلی است. وی با دفاع از فرمول نرخ گذاری خودرو، تاکید کرده "ما در فرمول مربوطه، هزینه‌های تولید را محاسبه و با دخالت دادن مسئله کیفیت، قیمت را تعیین می‌کنیم؛ ضمن آنکه اجازه نمی‌دهیم هزینه‌های سربار روی قیمت خودرو کشیده شود".

رییس شورای رقابت اما به مسئله عرضه خودرو در بورس کالا نیز اشاره و تاکید کرده در صورت تصویب این موضوع (عرضه خودرو در بورس کالا)، باید فاتحه قیمت گذاری منصفانه خودرو را خواند.
اظهارات شیوا در شرایطی است که در حال حاضر نه تولیدکنندگان و نه مصرف کنندگان خودرو هیچکدام از شیوه نرخ گذاری شورای رقابت رضایت ندارند و وی خود نیز پیش‌تر به این موضوع اعتراف کرده است.

از یک سو مصرف کنندگان معتقدند قیمت‌های تعیین شده از سوی شورای رقابت بالاست و این شورا باید به جای افزایش، نرخ‌ها را کاهش دهد. از سوی دیگر نیز خودروسازان مدعی‌اند با توجه به قیمت‌های تعیین شده از سوی شورای رقابت، آن‌ها سال‌هاست با زیان تولید مواجه‌اند.

بنابراین رییس شورای رقابت در حالی از منصفانه نبودن قیمت خودرو در صورت عرضه به بورس کالا صحبت به میان می‌آورد که جز خود وی، کسی بر رعایت انصاف در تعیین قیمت خودروها (توسط شورای رقابت) صحه نمی‌گذارد. شیوا در بخشی از اظهاراتش عنوان کرده "نمی‌دانم رییس سازمان بورس با چه استدلالی از قرعه کشی و نرخ گذاری دستوری انتقاد می‌کند".

این در حالی است که به جز رییس سازمان بورس، بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند نه نرخ گذاری دستوری و نه اعمال روش قرعه کشی، هیچکدام کمکی به کاهش التهاب بازار خودرو، افت قیمت و حذف رانت و دلالی نکرده است.

در طرح‌های فروش خودروسازان با وجود کلی محدودیت، چندین میلیون نفر ثبت نام کردند تا از رانت ناشی از اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها بهره مند شوند. بنابراین اینکه قرعه کشی و نرخ گذاری دستوری تأثیر خاصی روی کاهش التهاب بازار خودرو نداشته و سبب پیروزی مصرف کنندگان واقعی بر دلالان نشده، موضوعی عیان به نظر می‌رسد، حتی اگر رییس سازمان بورس نیز از اعمال این روش‌ها انتقاد نمی‌کرد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین