منوچهر منطقی در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم عنوان کرده بود خارجیها به دلیل تحریم از تأمین قطعات موردنیاز خودروسازان ایرانی خودداری کردند و به همین دلیل، شرکتهای خودروساز مجبور شدند به سراغ قطعات دست دوم بروند. منطقی این را هم گفت که استفاده از این قطعات، کیفیت خودروها را پایین آورده است. این اظهارنظر مدیرعامل سابق ایران خودرو با واکنشهای مختلفی مواجه شد و خودروسازان آن را تکذیب کردند. در ادامه منطقی نیز مجبور به واکنش شد و اعلام کرد منظورش قطعات درجه دو بوده نه دست دوم. با وجود تکذیب استفاده از قطعات دست دوم در خطوط تولید خودروسازان، یک مسئله برای افکار عمومی مسجل شد و آن، اثر مستقیم تحریم بر کیفیت خودروهای داخلی بود. در واقع مشخص شد جدا از اینکه قطعات وارداتی بالاخره دست دوم بودهاند یا درجه دو، کیفیت خودروهای تولیدی در دوران تحریم افت داشته است. این در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیراً اعلام کرد "با کمترین هزینه از تحریمها عبور کردهایم".
بازار خودرو بازیچه ارز
خودرونامه: بازار خودرو همچنان بازیچه نرخ ارز است و گویا منحنی قیمت در آن اختیاری از خود ندارد و با ارز بالا میرود و با ارز پایین میآید. بنابر اخبار رسیده از بازار، قیمت خودرو طی روزهای گذشته روندی نزولی داشته، آن هم در حالی که قبلتر از آن، سر به صعود گذاشته بود. نزولی شدن قیمت خودرو طی این چند روز بیش از هر مسئله دیگری ریشه در کاهش نرخ ارز دارد. پس از آنکه جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ پالسهای مثبتی در راستای احیای برجام فرستاد و همچنین درخواست دولت قبلی این کشور مبنی بر فعال سازی مکانسیم ماشه را لغو کرد، نشانههای مثبتی درباره آینده توافق هستهای بروز کرد. در کنار آن، ایران و آژانس بین المللی انرژی هستهای نیز با یکدیگر توافقی مقطعی را امضا کردند تا تنشها بر سر مسئله هستهای کاهش یابد. همه این مسائل سبب شد انتظارات تورمی افت کرده و نرخ ارز نزولی شود و به تبع آن، قیمت خودرو نیز کاهش یابد. پیش بینی میشود با تداوم افت نرخ ارز، قیمت خودرو هم به روند نزولی خود ادامه دهد.
آزادی نصف و نیمه قیمت خودرو
خودرونامه: گویا دولت با آزادسازی نصف و نیمه قیمت خودروهای داخلی موافقت کرده و قرار است مصوبه مربوطه از اوایل سال آینده اجرایی شود. آن طور که منایع آگاه عنوان کردهاند، ستاد اقتصادی دولت با طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر آزادسازی قیمت خودروهای کم تیراژ موافقت کرده و بنابراین خودروسازان میتوانند از سال آینده، خود قیمت این دسته از محصولاتشان را تعیین کنند. بر این اساس، تعیین قیمت خودروهای کم تیراژ به خودروسازان واگذار خواهد شد، اما پر تیراژها را همچنان شورای رقابت نرخ گذاری خواهد کرد. بنابراین خودروهایی مانند تیبا، ساینا، پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ کماکان درگیر نرخ گذاری دستوری خواهند بود و اختیار قیمتی آنها از دست خودروسازان خارج است. از آن سو امثال دنا پلاس، شاهین و تارا توسط خود خودروسازان تعیین قیمت میشوند. به نظر میرسد دولت در راستای بهبود نقدینگی خودروسازان و کاهش وابستگی آنها به تسهیلات بانکی، با آزادسازی قیمت کم تیراژها موافقت کرده، چه آنکه میخواهد به واسطه بالا بردن توان مالی آنها، تیراژ را در سال آینده تا ۵۰ درصد رشد دهد.
مالیات ستانی از خودروهای لوکس
خودرونامه: با تصمیم مجلس شورای اسلامی، خودروهای به اصطلاح لوکس از سال آینده مشمول پرداخت مالیات خواهند شد. مجلسیها در جلسه هفته گذشته خود مصوب کردند که خودروهای بالای یک میلیارد تومان (چه داخلی باشند و چه خارجی) باید سالانه مبلغی را به عنوان مالیات به خزانه دولت واریز کنند. در این مصوبه آمده که ماخذ محاسبه مالیات خودروها قیمت روز با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آنها است. این قیمت را سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان سال ۱۳۹۹ تعیین و اعلام خواهد کرد. همچنین برای خودروهایی که بعداً تولید یا وارد میشوند نیز سازمان امور مالیاتی بلافاصله محاسبات لازم را انجام خواهد داد تا رقم مالیاتشان تعیین شود. با توجه به اینکه بیشتر خودروهای بالای یک میلیارد تومان بازار کشور را مدلهای وارداتی به خود اختصاص دادهاند، مصوبه مجلس در مورد خودروهای تولید یا مونتاژ داخل تقریباً بی اثر است، مگر اینکه بازار خودرو با موج قیمتی سهمگین دیگری روبرو شود. تا همین چهار ماه پیش، قیمت برخی خودروهایی مونتاژ داخل بالای یک میلیارد تومان بود، اما در حال حاضر اکثر قریب به اتفاق آنها زیر یک میلیارد قیمت دارند.
چهره هفته: قبیله چروکی
درخواست سرخ پوستان از "جیپ"
چهره این هفته ویژه نامه "خودرونامه" را به مردم قبیله چروکی ایالات متحده آمریکا اختصاص دادهایم. حق دارید تعجب کنید؛ خودرو چه ربطی به این قبیله سرخ پوست دارد؟ ربطش را باید در یکی از محبوبترین خودروهای شاسی بلند بازار آمریکا دنبال کنید: جیپ، آن هم در مدل چروکی. داستان از این قرار است که رئیس قبیله چروکی از جیپ خواسته دیگر از نام این قبیله برای خودروهای شاسی بلند خود استفاده نکند. چاک هوسکین جونیور رئیس ملت چروکی این را هم گفته که استفاده از نام این قبیله در خودروهای جیپ، افتخار نیست. این در حالی است که از ۴۵ سال پیش تا به امروز، نام چروکی با خودروسازی جیپ آمریکا پیوند خورده و "جیپ چروکی" حالا یکی از محبوبترینها در بازار خودرو این کشور است. مسوولان جیپ در واکنش به خواسته رییس قبیله چروکی اعلام کردهاند حاضرند در فضایی محترمانه و دوستانه این مسئله را حل و فصل کنند. آیا نام چروکی از خودروسازی جیپ حذف خواهد شد؟ باید منتظر ماند و دید.
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست