يکشنبه 11 خرداد 1404-20:1 شمسی /6/1/2025 8:01:02 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24016
  • زمان انتشار:شنبه 2 اسفند 1399-20:1
مدیرعامل سابق ایران‌خودرو مدعی شد

خودرونامه: منوچهر منطقی مدیرعامل سابق ایران‌خودرو در گفت‌وگویی به تحلیل وضع فعلی خودروسازی کشور پرداخته است. 
نصب قطعات دست دوم در خودروها

وی که در حال حاضر دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته است و در دهه ۸۰ بیش از هفت سال بر صندلی مدیرعاملی ایران خودرو نشست، در گفت و گوی خود به نوعی عنوان کرده در حال حاضر بیشتر " سرهم بند" (مونتاژکار) هستیم تا خودروساز.

منطقی که با خبرگزاری تسنیم گفت و گو کرده، گفته "تولید به معنای ایجاد ۵۱ درصد ارزش افزوده و دارا بودن فناوری‌های کلیدی در داخل است و اگر اینها را نداشته باشیم، اسمش تولید نیست، سر هم بندی است".
منطقی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود اما موضوعی را عنوان کرده که به نظر می‌رسد راز افت کیفی خودروهای تولیدی در دوران تحریم، در آن نهفته است. وی با بیان اینکه خودروسازی کشور در زمینه قطعات حساس، به خارج وابستگی دارد و تحریم اجازه دسترسی به آنها را نداد، گفته که "به همین دلیل، قطعات دست دوم از مسیرهای دیگری تأمین و به خطوط تولید رفتند و در نتیجه، کیفیت کاهش پیدا کرد".

هرچند بسته شدن مسیرهای اصلی تأمین قطعات در دوران تحریم، موضوع جدیدی نیست، اما اینکه خودروسازان از قطعات دست دوم برای تولید استفاده کرده‌اند، پرده برداشتن از رازی است که تا قبل از اظهارات منطقی، مخفی بود. از قبل هم مشخص بود خودروسازان برای تأمین قطعات موردنیاز خود روی به منابع فرعی آورده و این قطعات از کیفیت چندانی برخوردار نیستند، اما حالا طبق گفته‌های منطقی، پای قطعات دست دوم در میان است.

البته این احتمال هم هست که منظور منطقی از قطعات دست دوم، همان قطعات غیر اصل باشد و از همین رو باید منتظر ماند و دید خودروسازان چه واکنشی به این ادعا نشان خواهند داد.
در بخش دیگری از گفت و گوی منطقی، وی تاکید کرده "در این سال‌ها به داخلی سازی موتور، قوای محرکه، مجموعه بدنه و مجموعه الکترونیکی نپرداخته‌ایم، بنابراین اگر می‌خواهیم سیاستگذاری درستی داشته باشیم باید در اجزای حقیقی خودرو (موتور، قوای محرکه و...) به خودکفایی دست پیدا کنیم". به گفته وی، " اینکه که بگوییم لاستیک، دستگیره و صندلی را ساخته‌ایم، مهم نیست، چون ساخت اینها ساده است".
مدیرعامل سابق ایران خودرو اما در نهایت به مسئله قیمت گذاری خودرو نیز ورود کرده و گفته "روش تعیین قیمت از طریق محاسبه هزینه تمام شده به همراه سود، دیگر در دنیا مرسوم نیست". به گفته منطقی، "امروز می گویند ببینید مشتریان چه محصولی می‌خواهند و چقدر توان مالی دارند تا خودرو را متناسب با نیاز آنها تولید کنیم".


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین