يکشنبه 16 ارديبهشت 1403-12:14 شمسی /5/5/2024 12:14:09 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:23999
  • زمان انتشار:چهارشنبه 29 بهمن 1399-23:49
همه منتظر لغو تحریم هستند

خودرونامه: در حالی که هنوز تحریم‌ها علیه خودروسازی ایران لغو نشده و برجام نیز بلاتکلیف است، خبر می‌رسد برخی شرکای خارجی برای بازگشت چراغ سبز نشان داده‌اند. 
میزبانی دوباره «مخصوص» از خودروسازان خارجی

پس از آنکه خودروسازی کشور در تابستان ۹۷ تحریم شد، بیشتر خودروسازان خارجی از ترس آمریکایی‌ها مجبور به ترک ایران شدند. ایران خودرویی‌ها پژو را از دست دادند، سایپا سیتروئن را و سایپادیزل ولوو را. همچنین برخی از شرکای خارجی خودروسازان خصوصی کشور نیز آنها را تنها گذاشتند و در این بین، چینی‌ها هم جزو خارج شده‌ها بودند.

با رفتن بیشتر شرکای خارجی، خودروسازی ایران با چالش بزرگی در عرصه تأمین قطعات و تولید مواجه شد و نتیجه آن، افت ۴۰ درصدی تولید در ۹۷ و نسبت به ۹۶ بود. هرچند طی سال‌های ۹۸ و امسال، اوضاع تولید بهتر شد، با این حال جای خالی خارجی‌ها همچنان به چشم می‌آید. پس از آنکه جو بایدن توانست در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دونالد ترامپ را شکست دهد، ایرانی‌ها امیدوار به لغو تحریم و احیای برجام شدند.

اگرچه فعلاً رییس جمهوری جدید آمریکا اقدام خاصی در راستای لغو تحریم و احیای برجام انجام نداده و ایران نیز بازگشت به برجام را منوط به لغو تحریم کرده، با این حال خودروسازان خارجی از همین حالا سیگنال‌هایی را برای بازگشت به صنعت و بازار خودرو کشور ارسال کرده‌اند. آن‌ها منتظرند تا تحریم‌ها لغو شود و آنگاه حضور در ایران را از سر بگیرند، هرچند ممکن است با سیاستی متفاوت از گذشته به "جاده مخصوص" بیایند. به عنوان مثال، گفته می‌شود ولوو به طور غیر مستقیم به سایپادیزل اعلام کرده که قصد بازگشت دارد و منتظر لغو تحریم‌ها است. همچنین خبرهایی مبنی بر تمایل رنو به حضور دوباره در ایران پس از لغو تحریم‌ها نیز به گوش می‌رسد.

این در حالی است که پژو فعلاً چراغ سبزی نشان نداده، زیرا با توجه به ادغام شدنش با فیات-کرایسلر (خودروساز ایتالیایی-آمریکایی) با موانع قانونی برای حضور دوباره در ایران مواجه است. در بخش خصوصی نیز نشانه‌هایی مبنی بر تقویت فعالیت شرکای خارجی و حتی بازگشت شرکت‌هایی که رفته‌اند، به چشم می‌آید. به عنوان مثال، کرمان موتور اخیراً مونتاژ محصولی جدید از شریک چینی خود (جک) را آغاز کرده که می‌تواند به معنای تقویت شراکت آنها باشد.
بازگشت خودروسازان خارجی به ایران کاملاً منوط به لغو تحریم‌ها است، اتفاقی که اگر رخ بدهد، صنعت خودرو فرصت بازگشت به دوران طلایی تولید و مشارکت خارجی را پیدا خواهد کرد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین