يکشنبه 11 خرداد 1404-16:30 شمسی /6/1/2025 4:30:01 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:23882
  • زمان انتشار:دوشنبه 13 بهمن 1399-17:17
بعد از دولت، مجلس هم برای ورود خودرو کارکرده به کشور دست به کار شد

خودرونامه: در حالی که طرح مجلس شورای اسلامی مبنی بر ساماندهی خودرو فعلاً به مرحله رأی‌گیری در صحن علنی نرسیده، ابعاد جدیدی از آن مشخص شده است، از جمله آزادسازی واردات خودروهای دست دوم و همچنین حذف نرخ‌گذاری دستوری محصولات برقی و هیبریدی.
دومینوی واردات دست دوم‌ها

آن طور که عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس عنوان کرده، در طرح ساماندهی، واردات خودروهای کارکرده نیز لحاظ شده است، ضمن آنکه خودروهای برقی و هیبریدی تولید داخل نیز از نرخ گذاری دستوری معاف خواهند بود.

بر اساس طرح مجلس، ورود انواع خودرو چه صفر کیلومتر و چه کارکرده به کشور آزاد خواهد شد، ضمن آنکه همه اشخاص حقیقی و حقوقی امکان واردات خواهند داشت. این بند از طرح ساماندهی، در راستای حذف انحصار واردات خودرو در نظر گرفته شده است. پیش‌تر دولت در مقطعی واردات خودرو از مسیر غیر از نمایندگی‌های مجاز را ممنوع کرد، موضوعی که به اعتقاد کارشناسان، سبب ایجاد انحصار در ورود خودرو به کشور شد.

دولت بعدها و وقتی آمریکا از توافق هسته‌ای و برجام خارج شد، واردات خودرو را کلاً ممنوع کرد تا به این واسطه منابع ارزی را مدیریت کند.
حالا مجلسی‌ها به دنبال لغو ممنوعیت واردات خودرو هستند، آن هم نه فقط مدل‌های صفر کیلومتر، بلکه آزادی ورود کارکرده‌ها هم جزو برنامه‌های آنها است. ورود خودروهای کارکرده البته پیش‌تر توسط دولت کلید خورده، چه آنکه کامیون‌های دست دوم همین چند هفته پیش از گمرک ترخیص شدند و اتوبوس‌های کارکرده هم مجوز ورود گرفته‌اند.

به نظر می‌رسد اگر طرح مجلس مبنی بر آزادی واردات خودروهای کارکرده تصویب و اجرایی شود، قیمت در بازار خودروهای خارجی کشور شکسته شده و منحنی قیمت خودروهای داخلی نیز در مسیر نزول قرار می‌گیرد. واردات خودروهای کارکرده البته با انتقاداتی نیز مواجه است، از جمله اینکه برخی معتقدند این اقدام ضربه به تولید داخل بوده و همچنین مشکلاتی را در حوزه خدمات پس از فروش برای مشتریان به دنبال خواهد داشت.
اما بند مهم دیگری که در طرح ساماندهی خودرو گنجانده شده، حذف نرخ گذاری دستوری است، منتها برای مدل‌های برقی و هیبریدی. بر این اساس، خودروسازان در صورت تولید مدل‌های برقی و هیبریدی، از نرخ گذاری دستوری معاف و می‌توانند خود قیمت این محصولات را تعیین کنند.

هرچند تولید چنین خودروهایی در کشور تا وقتی تحریم هست، سخت است، اما به هر حال اگر تصمیم مجلس مبنی بر عدم نرخ گذاری دستوری برقی‌ها و هیبریدی‌ها، تصویب و اجرایی شود، مشوق خوبی برای خودروسازان (برای تولید خودروهای موردنظر) بوده و انگیزه‌شان را در این ماجرا بالا خواهد برد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین