جمعه 10 فروردين 1403-8:25 شمسی /3/29/2024 8:25:09 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:23838
  • زمان انتشار:سه شنبه 7 بهمن 1399-8:50
در ایران پراید؛ در آمریکا فورد

خودرونامه: طبق گزارشی که اخیراً در وبسایت «باجت دایرکت» Budget Direct منتشر شده، محبوب‌ترین یا به عبارت بهتر پرفروش‌ترین خودروها در بازارهای بزرگ دنیا مشخص شده‌اند. 
کدام خودرو کجا محبوب است؟

بر این اساس، تویوتا کرولا عنوان محبوب‌ترین خودرو دنیا را در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص داده است. طبق گزارش منتشره، نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تویوتا کرولا در جهان طی سال ۲۰۱۹ میلادی به فروش رفته و این خودرو توانسته در بالغ بر ۴۰ کشور دنیا عنوان پرفروش‌ترین محصول را به خود اختصاص دهد. در ایران نیز پراید بیشترین فروش را داشته است.
در بازار آمریکا اما یک خودرو داخلی توانسته عنوان محبوب‌ترین محصول را به خود اختصاص دهد. بر این اساس، وانت سری اف فورد بیشترین فروش را در آمریکا داشته است. در آمریکای جنوبی هم تویوتا دارای بیشترین محبوبیت است. در حالت تفکیکی، آرژانتینی‌ها و پرویی‌ها تویوتا هایلوکس را می‌پسندند، اما مردم ونزوئلا مدل فورتونا را روی سرشان می‌گذارند. اطلاعات منتشره درباره برزیل و پاراگوئه نیز نشان می‌دهد خودرو آمریکایی شورولت اونیکس Onyx در خط نخست محبوبیت قرار دارد. از آمریکا به مکزیک برویم و ببینیم آنجا کدام خودرو را بیشتر می‌پسندند. طبق اطلاعات موجود، بیشتر مردم مکزیک، نیسان ورسا را بیش از سایر خودروها دوست دارند.
در اروپا اما محبوب‌ترین خودروها مخصوص مدل‌های تویوتا است. به‌عنوان مثال، در ایسلند و استونی، تویوتا راو ۴ محبوب‌ترین خودرو به شمار می‌رود. در ایرلند اما تویوتا کرولا مقام نخست محبوبیت را دارد و در یونان نیز تویوتا یاریس را بیشتر می‌پسندند. اما در نروژ کشوری که در حال حاضر مهد خودروهای برقی به شمار می‌رود، محصولی آمریکایی پرچمدار محبوبیت است. در این کشور، تسلا ۳ از فروش بالایی برخوردار است، درست مانند هلند که مردم این کشور نیز این خودرو آمریکایی را پسند می‌کنند. نگاهی به بازار چهار کشور اروپایی صاحب صنعت خودرو اما نشان می‌دهد محصولات داخلی آنها محبوب‌ترین هستند. در این بین، فرانسوی‌ها پژو را می‌پسندند، بنابراین این خودروساز توانسته گوی سبقت را از هموطن رقیب خود رنو برباید. ایتالیایی‌ها نیز فیات پاندا را بیش از سایر خودروها دوست دارند، فیاتی که حالا با پژوسیتروئن ادغام شده است. از آلمان نیز خبر می‌رسد خودرو محبوب ژرمن‌ها محصولی از غول خودروسازی این کشور و جهان، فولکس واگن است، آن هم در مدل گلف. در روسیه نیز لادا در مدل گرانتا محبوب‌ترین خودرو به شمار می‌رود.
اما در آفریقا باز هم نام تویوتا می‌درخشد. آمارها نشان می‌دهد در کشورهای آفریقای جنوبی، نامبیا، بوتساوانا، کنیا و ساحل عاج، تویوتای هایلوکس دارای بیشترین فروش و محبوبیت است. در خاورمیانه و آسیای مرکزی نیز تعداد زیادی تویوتا لندکروزر به چشم می‌خورد. در این بین، یمنی‌ها، عمانی‌ها، اماراتی‌ها و قطری‌ها علاقه زیادی به این مدل از تویوتا دارند. این در حالی است که خودروساز کره‌ای توانسته در دیگر کشور عربی-عربستان- گوی سبقت را از رقیب ژاپنی‌اش تویوتا برباید. در عربستان سعودی هیوندایی محبوب است، اما اشاره‌ای به اینکه کدام مدل بیشترین محبوبیت را دارد، نشده است.
اما در آسیا و اقیانوسیه نیز نام تویوتا در مدل هایلوکس دیده می‌شود. در این بین، استرالیایی‌ها و تایلندی‌ها بیش از دیگر کشورها به این خودرو علاقه دارند. در بازار خودرو چین هم وانت کوچک وولینگ Wuling محبویت زیادی دارد. هندی‌ها نیز خودرویی ژاپنی به نام سوزوکی ماروتی آلتو را می‌پسندند. در نهایت اما با وجود آنکه تویوتا در بسیاری از کشورها خودرو محبوب مردم است، در خود ژاپن، هوندا را بیشتر می‌پسندند. طبق اطلاعات موجود، هوندا در مدل N-BOX بیشترین محبوبیت را دارد.
اما در ایران نیز اگر ملاک را تیراژ و فروش قرار دهیم، پراید محبوب‌ترین خودرو در سال ۲۰۱۹ و همین سال میلادی گذشته بوده است، اما آیا واقعاً این خودرو قدیمی محبوب است؟ کاری به دیگر کشورها نداریم، اما بدون تردید پرفروش بودن پراید نمی‌تواند دلیلی برای محبوب بودن آن باشد، چه آنکه بیشتر مشتریان ایرانی از سر ناچاری به دلیل قدرت خرید پایین، به سراغ پراید می‌روند. پراید البته دیگر به تولید نمی‌رسد، چه آنکه سایپایی‌ها در تابستان امسال آن را از چرخه تولید حذف کردند.
توضیح: در تهیه این گزارش از اطلاعات موجود در سایت سایپانیوز (وابسته به گروه خودروسازی سایپا) استفاده شده است.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین