جمعه 10 فروردين 1403-17:58 شمسی /3/29/2024 5:58:57 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:23829
  • زمان انتشار:يکشنبه 5 بهمن 1399-17:9

با اینکه شرکت سونی ژاپن یک سدان برقی با نام ویژن-اس در نمایشگاه صنایع الکترونیک سال ۲۰۲۰ به نمایش در آورده بود اما قصد تولید انبوه آن را ندارد.
سونی قصد خودروساز شدن ندارد

به گزارش خودرونامه، سال ۲۰۲۰ بود که سونی باعث شگفتی دست اندارکاران صنعت خودرو یا حداقل بازدیدکنندگان نمایشگاه صنایع الکترونیک CES‌ شد و خودروی مفهومی concept‌ (در حد طراحی که آماده تولید انبوه نیست) به نام ویژن-اس Vision-S را به رخ کشید. ویژن-اس یک سدان برقی است که هدف از طراحی آن ساخت خودرانی بود که بتواند بدون اتکا به راننده حرکت کند و قرار بود غول فناوری های الکترونیکی سونی پشت آن باشد. اما از همان ابتدا هم فقط عده ی انگشت شماری امید داشتند که به تولید انبوه برسد.

یک سال بعد دوباره سونی، ویژن-اس را در انظار عمومی به نمایش گذاشت و در تست جاده ای اروپا به رخ کشید، که به طور طبیعی امید را شعله ور کرد و نشان داد که سونی هنوز دست از این خودروی مفهومی نشسته و دائم به بهبود و توسعه آن فکر می کند. اما قرار نیست به تولید انبوه برسد،‌ حداقل می دانیم که با برند سونی این اتفاق نخواهد افتاد.

سخنگوی سونی در مصاحبه با «کار اند درایور» گفته است که «این کمپانی [سونی] برنامه ای برای تولید انبوه یا فروش این خودرو ندارد.»

بنابراین، هرچقدر هم که طراحی این خودروی مفهومی زیبا باشد، هدف اصلی سونی،‌ تحقیق و آمادگی برای فناوری های خودرویی آینده است و بیشتر می خواهد در سامانه های ایمنی و قابلیت اطمینان در خودران ها دست پیش داشته باشد و همچنین مانند همیشه در صنعت سرگرمی و صوت و تصویر [صفحه نمایش روی داشبورد] همچنان ممتاز باقی بماند.

ویژن-اس در حال حاضر سطح ۲ خودران ارزیابی می شود. شايد اين توضيح مختصر لازم باشد كه خودران ها را به ۶ سطح تقسيم بندي مي كنند كه از صفر شروع مي شود: سطح ۰: هيچ كاري خودكار انجام نمي شود؛ سطح۱: خودران به كمك راننده نیاز دارد؛ سطح۲: بدون نیاز به راننده حرکت می کند اما به توجه راننده نیاز دارد؛ سطح۳: خودران عمل می کند اما مسئولیت همچنان با راننده است؛ سطح۴: سطح بالايي از خودران که به دخالت راننده نیاز ندارد اما همچنان مسئولیت با راننده است؛ سطح۵: خودران كامل که امکان بروز حادثه در آن به صفر رسیده است.

در سطح ۲ خودران سامانه های ایمنی محدود به کروز کنترل وفق پذیر، پارک خودکار خودرو، حفظ بین خطوط و از این قبیل موارد است. تردیدی نیست که غول فناوری الکترونیکی سونی به این سطح بسنده نخواهد کرد و همین حالا هم به سطح ۴ خودران چشم دوخته است.

از لحاظ فناوری، خودروی مفهومی ویژن-اس صاحب یکی از پیچیده تری سامانه های صوتی است که به آن ۳۶۰ Reality Audio‌ می گویند که برای هر فرد در خودرو یک کُره ای خلق می کند که صدای ۳۶۰ درجه به گوشش برسد. تردیدی نیست که با گسترش نسل پنجم اینترنت موسوم به ۵G‌ امکان بازی های ویدیویی برای سرنشینان خودرو، یکی از فناوری هایی است که سونی می خواهد در آن ممتاز باشد.

با این شیوه ی کاری، سونی می خواهد در فناوری هایی که به آن شناخته شده، ممتاز باقی بماند و می خواهد که مردم در همه جا، حتی داخل خودرو هم با فناوری های سونی سر و کار داشته باشند. اگر در آینده نزدیک مشاهده کردید که خودرویی با قطعات سونی به بازار عرضه شد، نتیجه همین تحقیقات و فعالیت هایی است که این غول فناوری در حال امتحان و آزمایش است و برای این کار خودرویی با برند خودش را به کار گرفته است.

منبع: سایپانیوز


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین