جمعه 28 ارديبهشت 1403-7:37 شمسی /5/17/2024 7:37:37 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:23749
  • زمان انتشار:دوشنبه 22 دی 1399-22:48
مجوز دولت برای خرید اتوبوس از داخل و خارج صادر شد

خودرونامه: در حالی که ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز واردات اتوبوس‌های کارکرده را صادر کرده، وزارت کشور نیز با دو خودروساز بزرگ داخلی برای تأمین دو هزار دستگاه اتوبوس قرارداد بسته است. 
دفاع اتوبوسی مقابل کرونا

این البته در حالی است که تجاری سازان وابسته به ایران خودرو و سایپا از شرایط مطلوبی در تولید اتوبوس برخوردار نیستند. وزارت کشور هفته گذشته قراردادی را برای تولید و خرید هزار دستگاه اتوبوس درون شهری، با گروه خودروسازی سایپا به امضا رساند و این هفته نیز قراردادی مشابه را با ایران خودرو امضا خواهد کرد.

با این حساب، واحدهای تجاری ساز ایران خودرو و سایپا شامل ایران خودرودیزل، سایپادیزل و زامیاد این فرصت را دارند تا تولید خود را افزایش داده و درآمد خوبی از محل فروش دو هزار دستگاه اتوبوس کسب کنند. این البته در شرایطی است که در حال حاضر اوضاع تولید اتوبوس در کشور چندان مناسب نیست، هرچند ظرفیت برای تولید مهیا است.
طبق آخرین آمار منتشره، در مجموع طی ۹ ماه امسال تنها ۶۵۳ دستگاه اتوبوس در کشور به تولید رسیده که البته همه آنها سهم تجاری سازان وابسته به ایران خودرو و سایپا نیست. نکته دیگر اینجاست که بخشی از آمار مربوطه، به اتوبوس‌های برون شهری مربوط می‌شود. تولید ۶۵۳ دستگاهی اتوبوس در ۹ ماه امسال اما رشد بیش از ۷۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته دداشته است.

با توجه به آمار، تعداد اندکی از اتوبوس‌های تولیدی در ۹‌ماه امسال سهم ایران‌خودرو دیزل بوده و باقی آنها را شرکت‌های بخش خصوصی تولید کرده‌اند. بنابراین واحدهای تجاری ساز وابسته به سایپا تا پایان آذر اصلاً اتوبوس تولید نکرده‌اند. گفته می‌شود دلیل ضعف تولید اتوبوس در کشور، جدا از مسئله تحریم، به کمبود تقاضا نیز مربوط می‌شود.

مشتری اصلی اتوبوس‌های درون شهری، شهرداری‌ها و وزارت کشور هستند و وقتی آنها برای خرید پای کار نباشند، تجاری سازان نیز از انگیزه برای تولید برخوردار نخواهند بود، چون تقاضا ضعیف است. بنابراین با توجه به عقد قرارداد تولید و تأمین دو هزار دستگاه اتوبوس از خودروسازان داخلی، فرصتی طلایی برای رشد تیراژ و درآمدزایی آنها به وجود آمده است.

در حال حاضر با توجه اینکه ناوگان حمل و نقل شهری به کانون اصلی شیوع ویروس کرونا در کلانشهرها تبدیل شده‌اند، توسعه این ناوگان به واسطه تزریق اتوبوس‌های جدید، مورد توجه دولت و ستاد مقابله با کرونا قرار گرفته است. این البته در حالی است که واکنش‌های تندی نسبت به صدور مجوز واردات اتوبوس‌های دست دوم ایجاد شده و بعید نیست این موضوع منتفی شود.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین