سه شنبه 7 بهمن 1399-11:36 شمسی /1/26/2021 11:36:32 AM
  • پایگاه خبری خودرونامه دارای مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات
  • صاحب امتیاز و مدیرمسئول: فریبا رسولی آشتیانی
  • جانشین مدیر مسئول: علیرضا بهداد | سردبیر: حمیدرضا بهداد
  • مدیرفنی: جواد رزاقی | مدیر هنری: رامین براتی
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:20521
  • زمان انتشار:سه شنبه 4 آذر 1399-22:51
ایران خودرو نام فرزند پژو را تغییر داد

خودرونامه:طبق اخباری که طی یکی دو روز گذشته در فضای مجازی و برخی سایت های خبری منتشر شده، ایران خودرویی  ها نام "تارا" را برای محصول جدید خود k۱۳۲ یا همان پژو ۳۰۱ برگزیده اند، هرچند البته ایران خودرو هنوز رسما این موضوع را تایید نکرده است. 
مدل فرانسوی «تارا» شد

تارا یا هر نام ایرانی دیگری که ایران خودرو روی ۳۰۱ بگذارد، چندان مسئله مهمی نیست، بلکه اصل ماجرا اینجاست که این محصول به پژو تعلق دارد و گفته می شود خودروساز فرانسوی مخالف تولید آن توسط ایران خودرو در دوران تحریم است. نکته مهم دیگر اینجاست که با توجه به بازگشت احتمالی آمریکا به توافق هسته ای و برجام در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، ممکن است تحریم ها علیه خودروسازی ایران لغو شوند و در آن صورت، شاید خودروسازان خارجی از جمله پژو قصد بازگشت به کشور را داشته باشند. پرسش اینجاست که اگر این اتفاق رخ دهد و پژو برگردد، آن وقت تکلیف "تارا" چه خواهد شد؟ آیا پژو می پذیرد که محصولش با نامی ایرانی روانه بازار شود؟ مرور تجربه های قبلی به ویژه داستان پژو ۲۰۶ صندوقدار، نشان می دهد بسیار بعید است خودروساز فرانسوی تن به این موضوع بدهد. پژو ۲۰۶ صندوقدار در اصل پروژه ای ایرانی بود که ایران خودرویی ها در آن برای پژو ۲۰۶ هاچ بک، صندوق عقب طراحی کردند. با توجه به اینکه ایده و سرمایه گذاری متعلق به ایران خودرو بود، آنها توقع داشتند نام محصول جدید، ایرانی باشد و حتی "آریان" را برای آن پیشنهاد دادند. با این حال پژویی ها زیر بار نرفتند و نه اجازه نصب آرم ایران خودرو را روی پژو ۲۰۶ صندوقدار دادند و نه راضی به تغییر نام آن شدند. استدلال آنها این بود که ۸۰ درصد این خودرو متعلق به پژو است، بنابراین توجیهی ندارد که نام و آرم ایرانی برای آن به کار برود. حالا داستان حتی از آن زمان نیز پیچیده تر است، چه آنکه جدا از بحث نامگذاری،  گفته می شود پژو اصلا راضی به دست بردن ایران خودرو در مدل ۳۰۱ نیز نبوده و نیست. در این شرایط، اگر روزی روزگاری پژو بخواهد به ایران برگردد، احتمالا با دوست قدیمی خود بر سر پرونده ۳۰۱ (یا به قول ایران خودرویی ها "تارا") به چالش خواهد خورد. البته این امکان وجود دارد که با توجه به بدعهدی های قبلی پژو، ایرانی ها این بار روی خوش به خودروساز فرانسوی نشان ندهند، که در این صورت، ممکن است پژویی ها نیز مقابله به مثل کرده و پرونده ای حقوقی علیه ایران خودرو بابت دست بردن در محصول این شرکت، تشکیل دهند. البته کمتر کسی از محتوای قرارداد ایران خودرو و پژو خبر دارد و کسی چه می داند، شاید هم آبی های جاده مخصوص با استناد به مفاد این قرارداد، "تارا" را تولید کرده اند، که در این صورت ماجرا فرق خواهد کرد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین