جمعه 7 ارديبهشت 1403-19:44 شمسی /4/26/2024 7:44:58 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:20500
  • زمان انتشار:شنبه 1 آذر 1399-18:5
خواسته عمومی برای کاهش قیمت خودرو همزمان با افت نرخ ارز، اجابت نشد

خودرونامه:با شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی جو بایدن، بازارهای ایران از جمله "خودرو" روندی کاهشی را در قیمت به خود گرفتند، روندی که شهروندان انتظار تداوم آن را دارند. اما آیا ریزش قیمت در بازارها به خصوص بازار خودرو ادامه خواهد داشت؟ و اینکه افت قیمت به مبدا (کارخانه) نیز سرایت خواهد کرد؟
نه خودروسازان به کاهش قیمت

آنچه سبب شد قیمت ها در مسیر نزول قرار بگیرند، در واقع کاهش انتظارات تورمی ایرانی ها در پی غلبه بایدن بر ترامپ بود. بدبینی شهروندان ایرانی به آینده کشور، با این پیش فرض که بایدن رفتار بهتری را با ایران (در مقایسه با ترامپ)، در پیش خواهد گرفت و حتی ممکن است تحریم ها را لغو کرده و به توافق هسته ای و برجام بازگردد، کاهش پیدا کرد. این موضوع  عاملی شد برای نزولی شدن قیمت در بازارهای مختلف. در این بین، بازار خودرو نیز از ریزش قیمت بی نصیب نماند و آن طور که کارشناسان می گویند، افتی بیش از 25 درصد را طی هفته گذشته تجربه کرد. این افت البته به خودروهای داخلی مربوط می شود و خودروهای خارجی نیز تا 15 درصد کاهش قیمت را در این مدت تجربه کرده اند. نزولی شدن قیمت خودرو اما ریشه در کاهش نرخ ارز داشت که خود در اثر کاهش تورم انتظاری شهروندان (در پی غلبه بایدن بر ترامپ)، رخ داد. همین عوامل (تورم انتظاری و رشد نرخ ارز) طی بیش از دو سال گذشته نقش کاتالیروز بازار خودرو را بازی کردند و حالا به عاملی کاهنده در این بازار تبدیل شده اند. بنابراین اینکه منحنی قیمت بازار خودرو کشور همچنان به روند نزولی خود ادامه بدهد، ثابت بماند و یا تغییر جهت به سمت رشد بدهد، بستگی مستقیم به همین دو عامل به علاوه افت و خیز تولید و عرضه دارد. این در حالی است که تورم انتظاری و سرنوشت بازارهای داخلی به طور مستقیم با رویکرد رییس جمهور جدید آمریکا در قبال ایران بازگشت یا عدم بازگشت این کشور به توافق هسته ای و برجام در ارتباط خواهد بود. بایدن کمتر از 70 روز دیگر روانه کاخ سفید خواهد شد و کم کم معلوم می شود برنامه هایش در مورد ایران تنش زا است یا تنش زدا. پیش بینی غالب این است که بایدن احتمالا سخت گیری های ترامپ را در قبال ایران نخواهد داشت و حتی ممکن است با لغو تحریم ها به توافق هسته ای و برجام نیز بازگردد. اگر ایرانی ها چنین سیگنالی را دریافت کنند، نسبت به آینده اقتصادی کشور خوش بین شده و تورم انتظاری شان از مقطع هیجانی فعلی نیز پایین تر می آید و واکنش بازارها به این ماجرا، تداوم نزولی شدن قیمت حتی با شیبی تندرتر خواهد بود. از آن سو اما برخی گمانه زنی ها از تداوم تنش میان ایران و آمریکا در دوران ریاست جمهوری بایدن حکایت دارند و احتمال عدم بازگشت آمریکا به برجام را نیز مطرح می کنند. این موضوع نه تنها می تواند مانع کاهش تورم انتظاری شده و روند نزولی قیمت ها را متوقف کند، بلکه شاید انتظارات تورمی را بالا برده و منحنی قیمت در بازارها را باز هم در مسیر صعود قرار دهد. هرچه هست، بازار خودرو ایران همچنان چشم به ینگه دنیا دارد و برای هر انجام هر حرکتی در جهت افت یا خیز، منتظر سیگنال هایی است که از آن سوی دنیا ارسال می شوند. کاهش تنش میان ایران و آمریکا و تداوم روند نزولی ارز می تواند ایرانی ها را نسبت نزول بیشتر قیمت خودرو امیدوار کند و در غیر این صورت، سرکشی های این بازار تکرار خواهد شد.

اما در مورد نرخ کارخانه ای خودروها نیز اگرچه همه منتظر واکنش شرکت های خودروساز مبنی بر کاهش قیمت (با توجه به پایین آمدن نرخ ارز) هستند، با این حال فعالان صنعت خودرو به صراحت می گویند چنین اتفاقی رخ نخواهد داد، زیرا آنها (خودروسازان بزرگ کشور و البته قطعه سازان) در زیان هستند. اینکه چرا افکار عمومی انتظار کاهش نرخ کارخانه ای خودروها را دارند، به تقاضای معمولا اجابت شده خودروسازان برای افزایش قیمت در دوران رشد قیمت ارز، مربوط می شود. در واقع انتظار شهروندان این است که وقتی قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی به دلیل رشد نرخ ارز بالا رفته، حالا هم با توجه به روند کاهشی این عامل، باید پایین بیاد. با این حال پاسخ خودروسازان به این خواسته عمومی، منفی است. آنها می گویند به واسطه قیمتگذاری دستوری آن قدر در این سال ها زیان کرده اند که کاهش نرخ ارز در مقطع فعلی، تنها به خروج از زیاندهی کمک می کند و کاهش قیمت کارخانه ای را نمی توان از آن انتظار داشت.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین