چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403-1:16 شمسی /5/1/2024 1:16:30 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:20462
  • زمان انتشار:يکشنبه 25 آبان 1399-19:17
با گسترش تولید و فروش محصولات برقی و هیبریدی، شتاب می‌گیرد

جهان در مسیر عبور از خودروهای سوخت فسیلی قرار گرفته است، پروسه ای که سال هاست با کلید خوردن طراحی و تولید محصولات به اصطلاح پاک (برقی، هیبریدی و هیدروژنی) آغاز شده و بناست از یک دهه آینده چهره بازار خودرو را تغییر دهد.
حذف جهانی خودروهای ناپاک

به تازگی مقامات خودرویی انگلستان اعلام کرده اند برنامه حذف خودروهای بنزینی و دیزلی و جایگزینی آنها با مدل های پاک، پنج سال جلو افتاده است. انگلیسی ها ابتدا می خواستند از سال 2040 تولید و فروش خودروهای سوخت فسیلی را ممنوع کنند، اما آن را به 2035 رساندند و حالا این برنامه را پنج سال دیگر نیز جلو انداخته اند. فقط انگلیسی ها نیستند که سودای عبور از خودروهای بنزینی و دیزلی را دارند و بسیاری دیگر از کشورها در قاره های مختلف، به دنبال حذف این محصولات و جایگزینی مدل های برقی، هیبریدی و حتی هیدروژنی هستند. به عنوان مثال، فرانسوی ها قصد دارند تا سال 2040 تولید و فروش خودروهای سوخت فسیلی را ممنوع کنند و آلمانی ها هم سال 2030 را برای این اقدام در نظر گرفته اند. از آمریکا نیز خبر می رسد برخی ایالت های این کشور برنامه حذف خودروهای دیزلی و بنزینی و جایگزین کردن مدل های پاک را در سال 2035 به اجرا در خواهند آورد. همین حالا نیز برخی کشورها پروسه حذف تدریجی خودروهای سوخت فسیلی را آغاز کرده اند، به ویژه نروژ که مدت هاست بخش عمده خودروهای خرید و فروش شده اش را محصولات برقی و هیبریدی تشکیل می دهند. اینکه چرا جهان به سمت حذف خودروهای سوخت فسیلی در حرکت است، ریشه در مسائلی مانند کاهش آلودگی هوا، پایین آوردن وابستگی به واردات نفت و همچنین اتمام ذخایر نفتی دنیا در چندین دهه آینده، دارد. در این بین البته مسئله اصلی، آلایندگی است، چه آنکه خودروهای بنزینی و دیزلی نقشی محوری و بسیار مهم در آلودگی هوای کلانشهرهای دنیا دارند و در عوض، محصولات پاک، آلایندگی بسیار پایین و در برخی مدل ها نزدیک به صفر دارند. اما با توجه به حرکت جهان خودروسازی به سمت عبور از محصولات سوخت فسیلی، صنعت خودرو ایران نیز چاره ای جز پیوستن به این قافله ندارد. با فراگیر شدن حذف دیزلی ها و بنزینی ها و جایگزینی محصولات برقی، هیبریدی و هیدروژنی، تامین کنندگان قطعه نیز به تدریج به سمت تولید قطعات متناب با خودروهای جدید خواهند رفت، بنابراین کار برای خودروسازانی که در برابر این تغییر جهانی مقاومت می کنند، سخت خواهد شد. از همین رو بهتر است خودروسازی ایران نیز از همین حالا به فکر فراهم کردن مقدمات پیوستن به قافله جهانی تولید محصولات پاک باشد تا این بار از دنیا عقب نماند، هرچند البته فعلا با چالش بزرگی به نام تحریم مواجه است.  


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین