پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403-21:31 شمسی /4/25/2024 9:31:29 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:20394
  • زمان انتشار:پنجشنبه 15 آبان 1399-18:10
بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در فروش فوق‌العاده خودرو شرکت کردند

با انجام قرعه کشی جدید فروش دو خودروساز بزرگ کشور، مشخص شد همچنان میل به سفته بازی در بازار خودرو بالاست و رانت هنگفت در این بازار، جمعیتی عظیم را وسوسه کرده و می کند. 
صف میلیونی رانت خودرو

طی این هفته، ششمین مرحله از فروش فوق العاده ایران خودرو و چهارمین پیش فروش سایپا قرعه کشی شد تا اسامی ۴۰ هزار منتخب مشخص شود. طبق اخبار رسیده از ایران خودرو، در طرح فروش فوق العاده این شرکت بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر شرکت کردند تا نام تنها ۹ هزار نفر از گوی قرعه کشی بیرون بیاید. این در حالی است که از پیش فروش سایپا کمتر از نیم میلیون نفر استقبال شد تا در این بین، ۳۱ هزار نفر برنده شوند.

اینکه چرا تعداد شرکت کنندگان در طرح فروش فوری خودرو، بیش از هفت برابر پیش فروش بوده، بیش از هر مسئله دیگری با رانت موجود در بازار ارتباط دارد. خودروهای عرضه شده در فروش فوق العاده، با قیمت قطعی عرضه شده اند و نهایتا تا سه ماه دیگر نیز تحویل می شوند. بنابراین هر کس نامش از گوی قرعه کشی این فروش خارج شده، می تواند خودرو خود را با اختلافی بسیار زیاد در بازر آزاد بفروشد و سودی هنگفت به جیب بزند. اصلا دلیل اصلی اینکه چنین جمعیت عظیمی در فروش فوق العاده ایران خودرو شرکت کردند، وسوسه ای است که رانت موجود (از ناحیه اختلاف قیمت کارخانه و بازار) به جان آنها انداخته و به احتمال فراوان درصد بسیار اندکی، مصرف کننده واقعی بوده اند. از آن سو استقبال بسیار کمتر از پیش فروش سایپا نیز ریشه در دو مسئله اصلی، یکی قیمت غیر قطعی و دیگری موعد تحویل طولانی مدت دارد. برندگان پیش فروش سایپا علاوه بر اینکه خودرو خود را سال آینده تحویل خواهند گرفت، باید مبلغ نهایی آن را مطابق با قیمت روز بپردازند. با این حساب، رانت بسیار کمتری در مقایسه با فروش فوق العاده ایران خودرو، برای آنها که به قصد سفته بازی در پیش فروش سایپا ثبت نام کرده اند، وجود خواهد داشت. این موضوع نشان می دهد میل به سفته بازی و واسطه گری در بازار خودرو همچنان بالا است و تا وقتی سیاست نرخگذاری دستوری ادامه داشته و فاصله نرخ کارخانه و بازار خودروها بالا باشد، این میل خواموش نخواهد شد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین