جمعه 10 فروردين 1403-0:41 شمسی /3/29/2024 12:41:09 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:19381
  • زمان انتشار:چهارشنبه 7 آبان 1399-10:24
هایما هم رفت

با اعلام رسمی ایران خودرو، مونتاژ هایما در هر دو مدل اس ۵ و اس ۷ متوقف شد تا یک محصول چینی دیگر به جمع حذف شده های خودروسازی کشور در دوران تحریم اضافه شود. 
چینی‌های حذفی خودروسازی ایران

بنابر اعلام ایران خودرو، این شرکت به دلیل عدم تامین قطعات، دیگر امکان ادامه مونتاژ هایما را ندارد و بنابراین بخشی از شهروندانی که این محصول را پیش خرید کرده اند، خودرو جایگزین دریافت خواهند کرد. 
با پایان مونتاژ هایما اما تعداد خودروهای چینی حذف شده از خودروسازی ایران طی دو سل گذشته از ۱۰ مدل نیز فراتر رفت. در کنار حذف این خودروها، چند شرکت چینی نیز چمدان های شان را بسته و از ایران رفته اند، که این موضوع به طور مستقیم ریشه در تحریم های دولت ایالات متحده آمریکا علیه صنعت خودرو کشور دارد. آمریکایی ها پس از خروج از توافق هسته ای و برجام در اردیبهشت ۹۷، اولین صنعتی را که تحریم کردند، خودروسازی بود. آنها خوب می دانستند خودروسازی چه نقش مهمی در رشد اقتصادی و اشتغال در ایران را دارد، از همین رو آن را تحریم کردند تا این صنعت زمین خورده و تولیدش متوقف شود. پس از تحریم خودروسازی ایران، کاملا مشخص بود که شرکت های اروپایی و برخی آسیایی ها از کشور خواهند رفت که رفتند، اما این امیدواری وجود داشت که چینی ها مانند دور قبلی تحریم، بمانند. خودروسازان چینی در جریان تحریم های اوایل دهه ۹۰، نه تنها از ایران نرفتند، بلکه با استفاده از خلاء اروپایی ها، حضور خود را در کشور گسترش نیز دادند. با این حال اما تحریم های جدید آنقدر سختگیرانه بود که برخی خودروسازان چینی نیز تاب مقاومت نداشتند و یا کلا از صنعت خودرو ایران رفتند و یا فعالیت خود را به شدت کاهش دادند. هرچند خواستگاه اصلی خودروسازان چینی در ایران، بخش خصوصی بود، با این حال ایران خودرو و سایپا نیز بیشتر خودروهای مونتاژی چینی شان را در جریان تحریم از دست دادند که هایما تا این لحظه آخرین آنها بوده است. برخی از خودروسازان چینی علی رغم میل باطنی مجبور به رفتن از ایران شدند، زیرا نتوانستند با توجه به سختگیری آمریکایی ها و همچنین بسته شدن بیشتر راه های نقل و انتقال پول، ریسک و دردسر ماندن را بپذیرند. برخی دیگر از این شرکت ها نیز به دلیل آنکه سودای حضور در بازار آمریکا را داشتند، قید ایران را زدند که نمونه بارزشان، BYD است. در نهایت تعدادی از خودروسازان چینی نیز اگرچه کاملا از ایران نرفتند، اما سطح فعالیت خود را پایین آوردند، از جمله چری و جک.
در حال حاضر طبق آخرین گزارش ها، از آغاز تحریم های آمریکا در مرداد ۹۷ تا به امروز، مونتاژ بیش از ۱۰ مدل خودرو چینی از جمله دانگ فنگ و هایما (در ایران خودرو)، چانگان و آریو (در سایپا)، لیفان (در کرمان موتور)، BYD (در کارمانیا)، MG(در صنعت خودرو آذربایجان) و جیلی (در بم خودرو) در ایران متوقف شده است. همچنین شرکت هایی مانند جیلی، BYD، گریت وال، لیفان، دانگ فنگ، زوته و MG نیز از ایران رفته اند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین