پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403-4:54 شمسی /5/16/2024 4:54:23 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:18286
  • زمان انتشار:سه شنبه 8 مهر 1399-14:9
پراید رفت، دنا اوج گرفت

در حالی که صنایع خودرو و قطعه کشور با مشکلات و چالش های زیادی مواجه هستند، آمارها نشان می دهد مجموع تولید محصولات سواری در خودروسازی روندی صعودی داشته است. 
بهبود ناقص تولید خودرو

بنابر گزارش هایی که ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به بورس ارائه داده اند، تیراژ آنها در نیمه ابتدایی امسال از 400 هزار دستگاه گذشته است. این رقم هرچند در مقایسه با دوران پسابرجام، نشان دهنده افت است، اما نسبت به شش ماه نخست سال گذشته، از بهبود حکایت دارد. البته این نکته مهم را نباید فراموش کرد که بخش قابل توجهی از تیراژ بیش از 400 هزار دستگاهی نیمسال نخست 99 را محصولات ناقص تشکیل می دهند. اینها همان خودروهایی هستند که به دلیل کسری قطعه راهی پارکینگ ها می شوند و منتظر می مانند تا قطعات شان تامین و تجاری سازی شوند. بنابراین اگرچه تولید روندی افزایشی داشته، با این حال این بهبود توام با خودروهای ناقص بوده است. به دلیل تحریم و مشکلات مالی، روند تامین قطعات به خصوص از خارج با اختلال مواجه شده و از همین رو خودروسازان توانایی تولید کامل همه محصولات خود را ندارند. در حال حاضر گفته می شود نصف تیراژ روزانه سه خودروساز بزرگ کشور ناقص است.
اما در آمار تولید شش ماهه خودروسازان بزرگ کشور اما چند نکته حائز اهمیت دیگر نیز به چشم می آید. نخست اینکه سایپا و پارس خودرو روندی رو به افت در تولید نسبت به نیمه نخست سال گذشته داشته اند، اما ایران خودرویی ها افزایش تیراژ را به خود می بینند. همچنین بیشترین تیراژ به نام ایران خودرو ثبت شده و این شرکت توانسته همچنان لقب بزرگترین خودروساز داخلی را حفظ کند.در گزارش شش ماهه تولید اما خبری از سوزوکی گرندویتارا، چانگان و تندر-90 ایران خودرو نیست، ضمن آنکه آمار پژو 2008 نیز نشان می دهد این محصول احتمالا با ایران خودرویی ها خداحافظی کرده است. ایران خودرو البته توانسته تیراژ دنا را نسبت به شش ماه ابتدایی سال گذشته تقریبا دو برابر کند.
در بین خودروهای تولیدی طی شش ماه امسال اما تولید بیشتر محصولات در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته روندی افزایشی داشته است که در این بین، برلیانس بالاترین درصد رشد را به خود می بیند، چه آنکه تیراژش 30 برابر شده است. نکته دیگر اینکه مقایسه آمار تولید خودروهای سواری در شهریور ماه نشان می دهد غول های جاده مخصوص توانسته اند در مقایسه با مرداد، تیراژ خود را بالا ببرند. در نهایت اینکه طبق آمار تولید شهریور ماه، پراید دیگر جایی در خطوط تولید سایپا و پارس خودرو ندارد و برای همیشه حذف شده است. سایپایی ها اعلام کرده بودند تولید پراید در انتهای تیر ماه امسال متوقف شده، اما وجود نام این خودرو در آمار مرداد، شائبه هایی را مبنی بر تداوم تولید آن ایجاد کرده بود که تکذیب سایپا را به دنبال داشت.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین