جمعه 28 ارديبهشت 1403-12:53 شمسی /5/17/2024 12:53:37 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:18259
  • زمان انتشار:يکشنبه 6 مهر 1399-8:12
گزینه پیشنهادی وزارت صمت می گوید به دنبال مداخله در بازار نیست

این هفته قرار است جلسه رای اعتماد به نمایندگان مجلس شورای اسلامی به علیرضا رزم حسینی وزیر پیشنهادی صنعت،معدن و تجارت (صمت) برگزار شود، کسی که می گوید اگر پایش به ساختمان سمیه برسد، در بازارها دخالت نخواهد کرد. این در شرایطی است که سیاست مورد ادعای رزم حسینی مبنی بر عدم مداخله در بازارها می تواند می تواند صنعت و بازار خودرو را نیز متاثر از خود کند. 
تعدیل سیاست نرخگذاری دستوری خودرو؟

در حال حاضر، قیمت خودرو توسط شورای رقابت به صورت دستوری تعیین می شود و از همین رو اختلاف شگفت انگیزی بین نرخ کارخانه و بازار خودروهای داخلی ایجاد شده است. با در نظر گرفتن پرایدی که آخرین بار حول و حوش 48 میلیون تومان در کارخانه نرخگذاری شد، اختلاف آن با قیمت بازار به بیش از 50 میلیون تومان رسیده است. البته در مورد دیگر خودروها، اختلاف قیمت کارخانه و بازار بسیار بیش از اینهاست. کارشناسان معتقدند دلیل این اختلاف قیمت های فاحش، نرخگذاری دستوری است. به گفته آنها وقتی شورای رقابت بدون توجه به آنچه در بازار می گذرد، قیمت کارخانه ای خودروها را بسیار کمتر از نرخ آزاد آنها تعیین می کند، اختلاف میان این دو خود را در قالب رانتی عظیم و وسوسه کننده نشان خواهد داد که داده است. بازار خودرو این روزها بسیار آشفته شده و دلالان و واسطه گران در آن جولان می دهند و پولی که حق تولید است، به راحتی به جیب دلالان و واسطه گران می رود. حال با توجه به آنکه گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت صمت، می گوید میل به مداخله در بازار ندارد، شاید این موضوع زمینه ساز حذف یا تعدیل سیاست نرخگذاری دستوری شود. البته شورای رقابت خود را نهادی فراقوه ای می داند، اما شاید وزیر صمت آینده که خودروسازی قطعا یکی از چالش هایش خواهد بود، بتواند این شورا را مجاب به تغییر رویه کند. باید ابتدا منتظر ماند و دید رزم حسینی می تواند از فیلتر مجلس شورای اسلامی عبور کند و اگر کرد، چه خط و مشی درباره صنعت و بازار خودرو به ویژه در حوزه قیمتگذاری خواهد داشت.

کف قیمت از ۱۰۰ میلیون تومان هم عبور کرد

صعود خودرو با طناب ارز

بازار خودرو این روزها باز هم با صعود قیمت مواجه شده، اتفاقی که به نظر می رسد در پی ماجراجویی جدید ارز رخ داده است. بنابر اخبار رسیده از بازار، پیش بینی کارشناسان مبنی بر رسیدن کف قیمت خودرو به ۱۰۰ میلیون تومان (در بازار آزاد) خیلی زودتر از آنچه تصور می شد، تحقق یافته است. بر این اساس، قیمت پراید صندوقدار از ۱۰۰ میلیون تومان نیز گذشته است، خودرویی که حذف شده و بنابراین، تا چندی دیگر، تیبای معمولی عنوان ارزان ترین خودرو داخلی را نصیب خود خواهد کرد، آن هم با قیمتی حدودا ۱۲۰ میلیون تومان.
اینکه چرا خودرو باز هم سر به گرانی گذاشته، بدون تردید بی ارتباط با سرکشی های نرخ ارز نیست. چند روزی است که ارز پس از استراحتی کوتاه، دوباره جولان می دهد، تا جایی که در بازار امروز، قیمت دلار یک قدم دیگر به ۳۰ هزار تومان نزدیک و یورو نیز از ۳۳ هزار تومان فراتر رفت. با توجه به صعود نرخ ارز، بازار خودرو و نیز تحریک و در نتیجه منحنی قیمت دوباره حرکت به سمت رشد را آغاز کرد. هرچند برخی معتقدند قیمت های فعلی در بازار خودرو، حبابی و غیر واقعی است، با این حال برخی نیز بر این باورند که با توجه به رشد قیمت ارز و البته سکه، بالا رفتن قیمت خودرو مسئله عجیبی نیست. به اعتقاد آنها، با توجه به آنکه خودرو تبدیل به کالایی برای حفظ ارزش پول شده، پیروی کردنش از سرکشی های ارز طبیعی است، چون شهروندان می خواهند ارزش پول خود را به واسطه آن نگه دارند. البته مسائلی مانند ضعف تولید و کمبود عرضه نیز در صعود قیمت خودرو نقش دارند، اما به نظر می رسد در حال حاضر عامل اصلی صعود قیمت در بازار، ماجراجویی های ارز است. این البته در حالی است که قیمت کارخانه ای خودروها بسیار پایین تر از بازار بوده و رانت کلان ناشی از اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها به جیب دلالان و غیر مصرف کنندگان واقعی می رود.



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین