شنبه 1 ارديبهشت 1403-2:8 شمسی /4/20/2024 2:08:34 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:18237
  • زمان انتشار:سه شنبه 1 مهر 1399-22:38
طبق طرح مجلس، فروش خودرو به بورس کالا محدود می شود

اوایل هفته جاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی سرانجام از طرح خود با نام تحول در صنعت و بازار خودرو رونمایی کردند، طرحی که ویژه ترین بند آن، محدود شدن عرضه خودروهای صفر کیلومتر داخلی به بورس کالا است.
بورسی شدن خودرو به نفع خودروسازان؟

طرح تحول صنعت و بازار خودرو از همان روزهای ابتدایی آغاز به کار مجلس جدید، به جریان افتاد و هفته گذشته یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن، کلیاتی از آن را ارائه داد. در نهایت ابتدای هفته جاری خبر رسید که 44 نفر از نمایندگان، متن طرح پیشنهادی خود را در اختیار رییس مجلس قرار داده اند تا مراحل ارائه آن در صحن علنی طی شود. طرح موردنظر 21 ماده و چندین تبصره دارد که در ماده دو آن تاکید شده "خودروسازان و شرکت‌های وابسته به خودروسازی، صرفاً از طریق عرضه مستقیم در بورس کالا می‌توانند خودروی تولیدی خود را عرضه کنند." در ادامه این ماده آمده که "عرضه خودرو توسط این شرکت‌ها در خارج از بورس کالا به هر نحو، جرم بوده و مرتکب (اعم از فروشنده و خریدار)، در ذیل قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز محکوم خواهد شد. مفهوم این ماده آن است که خرید و فروش خودروهای صفر کیلومتر (از مبدا کارخانه)، به بورس کالا واگذار می شود. بر این اساس طبعا سیاست نرخگذاری دستوری نیز خود به خود حذف و قیمت خودروها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد. مجلسی ها البته پیش بینی هایی هم درباره مازاد قیمت (ما به تفاوت قیمت فروش نسبت به بهای تمام شده تولید) کرده و بناست بخشی از این پول به خزانه دولت واریز و بخش اعظم آن نیز به صورت تسهیلات قرض الحسنه و بلاعوض به خودروسازان پرداخت شود.
مجلس اما در حالی به دنبال سپردن خودرو به بورس کالا است که این موضوع مزایا و معایب خاص خود را در شرایط فعلی صنعت و بازار خودرو کشور دارد. به اعتقاد کارشناسان، مزیت اصلی بورسی شدن خودرو، شفاف سازی قیمت و البته حذف نرخگذاری دستوری است که می تواند صنعت خودرو را منتفع کند. به اعتقاد آنها، وقتی قیمتگذاری خودرو به بورس سپرده شود، حداقل اش این است که خودروسازان دیگر مجبور نیستند محصولات خود را زیر قیمت تمام شده (با توجه به سیاست شورای رقابت) بفروشند و بنابراین از زیاندهی سالانه خارج می شوند. دقیقا به همین دلیل است که خودروسازان نیز مدافع بورسی شدن قیمت محصولات خود هستند، چون از شر نرخگذاری دستوری خلاص خواهند شد. 
این اما یک روی سکه است و روی دیگر آن ظاهرا نفع قیمتی برای مشتریان نخواهد داشت، حداقل فعلا. به اعتقاد برخی کارشناسان، با توجه به اوضاع نامناسب تولید، تقاضای کاذب و رشد شدید قیمت ها در بازار، نمی توان انتظار داشت با بورسی شدن خودرو، منحنی قیمت افت چشمگیری را تجربه کند. با این حساب، اگرچه رفتن خودرو به بورس کالا خودروسازان را از زیاندهی می رهاند، اما بعید است تا شرایط فعلی بر تولید خودرو و بازار مستولی است، افت قیمت چندانی رخ دهد.

برچسب ها:

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین