چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403-3:16 شمسی /5/15/2024 3:16:13 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:17223
  • زمان انتشار:يکشنبه 23 شهريور 1399-21:35
خودرونامه پرسش رییس جمهوری را پاسخ داد

رییس جمهوری چندی پیش در آیین بهره برداری از طرح های ملی وزارت صنعت،معدن و تجارت، پرسشی از معاون امور صنایع این وزارتخانه کرد که وی نتوانست به آن پاسخ دهد. 
عمر فرسوده‌ها پس از نوسازی

"خودرونامه" اما پاسخ این پرسش را در گفت و گو با یک مقام مسوول یافت. در مراسم موردنظر، حسن روحانی از مهدی صادقی نیارکی پرسید "عمر اتوبوس های بازسازی شده، چند سال است"، اما معاون وزارت صمت پاسخ روشنی به رییس جمهوری نداد. اشاره روحانی به طرح وزارت صمت مبنی بر بازسازی خودروهای فرسوده سنگین به خصوص اتوبوس ها بود که قرار است به عنوان راهکار ثانویه و اضطراری در اسقاط و جایگزینی فرسوده ها به کار گرفته شود. در این طرح، فرسوده های سنگین به ویژه اتوبوس ها به جای آنکه اسقاط شوند، با هزینه کمتری بازسازی و همچنان در ناوگان حمل و نقل عمومی به کار گرفته خواهند شد. پرسشی هم که رییس جمهوری از معاون وزارت صمت پرسید، در واقع مبنایش سنجش هزینه-فایده طرح نوسازی در مقایسه با اسقاط بود. به عبارت بهتر، رییس جمهوری می خواست بداند وقتی خودرویی بازسازی می شود، تا چند سال قابل استفاده خواهد بود و آیا نسبت به اسقاط و جایگزینی، صرفه اقتصادی دارد یا نه.
پرسش رییس جمهوری را اما "خودرونامه" با یکی از مسوولان خودرویی کشور در میان گذاشت. این مقام مسوول که نخواست نامش فاش شود، گفت:استاندارد عمر مفید اتوبوس های شهری 10 سال است و پس از آن، اتوبوس ها را معمولا از چرخه اصلی حمل و نقل خارج می کنند. وی با بیان اینکه در مورد اتوبوس های فرسوده دو راهکار را می توان پیاده کرد، افزود:راه نخست این است که اتوبوس های فرسوده را اسقاط و محصولات جدید جایگزین آنها کرد، که با توجه به شرایط خاص کشور (مشکلات اقتصادی و تحریم)، دولت و خودروسازان توان مانور چندانی در خصوص اجرای این راهکار ندارند. این مقام مسوول با بیان اینکه در این شرایط راهکار به صرفه تر و اقتصادی تر، نوسازی است، تاکید کرد:می توان اتوبوس های 10 ساله را با انجام تغییراتی در بدنه، موتور و گیربکس، نوسازی کرد. وی اما در پاسخ به پرسش رییس جمهوری مبنی بر اینکه عمر خودروهای فرسوده سنگین پس از نوسازی، چقدر خواهد بود، گفت:معمولا تا پنج سال پس از نوسازی می توان از اتوبوس های نوسازی شده استفاده کرد. به گفته این مقام مسوول، نوسازی کامل یک اتوبوس که شامل تغییر موتور نیز ممکن است بشود، چیزی حدود 500 میلیون تومان آب می خورد که در مقایسه با هزینه اسقاط و جایگزینی، بسیار کمتر است.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین