چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403-9:29 شمسی /5/15/2024 9:29:09 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:17128
  • زمان انتشار:سه شنبه 11 شهريور 1399-20:53
رویای ۱/۲ میلیون دستگاهی "صمت" محقق نمی شود

با ارائه گزارش خودروسازان بزرگ کشور به بورس، مشخص شد تیراژ محصولات سواری در پنج ماه ابتدایی امسال به کمی بیش از ۳۴۶ هزار دستگاه رسیده است. 
حد تولید خودرو در ۹۹

هرچند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تولید خودروهای سواری نزدیک به ۱۱ درصد بالا رفته، با این حال بعید به نظر می رسد هدف وزارت صنعت،معدن و تجارت (صمت) مبنی بر رشد ۴۰ درصدی تولید طی سال جاری و نسبت به ۹۸ محقق شود. طبق برنامه اعلامی از سوی وزارت صمت، خودروسازان باید طی امسال حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه محصول را به تولید برسانند که این رقم، علاوه بر سواری ها، خودروهای تجاری سبک و سنگین و همچنین محصولاتی با کاربری عمومی را نیز در بر می گیرد. اگر تعداد خودروهای سواری تولیدی در پنج ماه ابتدایی امسال را ۳۵۰ هزار دستگاه در نظر بگیریم، با فرض ثبات روند کاری خودروسازان، تا پایان دی ماه امسال، تیراژ محصولات سواری آنها به ۷۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید. با فرض اینکه خودروسازان بتوانند در دو ماه پایانی سال نصف رقم پنج ماهه را (۱۷۵ هزار دستگاه)، تولید کنند، کل تولید سواری ها تا پایان سال به ۸۷۵ هزار دستگاه خواهد رسید. ازآنجاکه تیراژ خودروهای بخش خصوصی بسیار پایین است و محصولات تجاری و عمومی مانند کامیون و اتوبوس نیز تیراژ چندان بالایی ندارند، نهایتا تولید کل خودرو در کشور طی سال جاری به یک میلیون دستگاه خواهد رسید. این رقم ۲۰۰ هزار دستگاه کمتر از هدف وزارت صمت است، تازه اگر همه چیز خوب پیش برود و تولید روال فعلی خود را حفظ کند. این در حالی است که دستیابی به تیراژ یک میلیون دستگاهی نیز طی سال جاری با اما و اگرهای زیادی مواجه بوده و هیچ بعید نیست تولید در محدوده ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار دستگاه متوقف شود. در تحلیل آمار ماهانه تولید خودروسازان، کاهش رشد ماهانه به چشم می آید که موید مشکلات مالی و همچنین چالش تامین قطعات است. همین چندی پیش نیز در گزارشی که موسسه معتبر فیچ ارائه داد، عنوان شد خودروسازی ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی کارنامه ضعیف تری را نسبت به ۲۰۱۹ به ثبت خواهد رساند. این موسسه تاکید کرده بود دولت ایران به دلیل کاهش درآمد ارزی، نمی تواند از صنعت خودرو حمایت کند. اخیرا نیز قطعه سازان نسبت به تعطیلی خطوط تولید خود به دلیل مشکلات مالی هشدار داده اند و در کنار اینها، چالش تامین قطعات خارجی به دلیل مشکلات ارزی و تحریم نیز کماکان پابرجاست. در چنین شرایطی، به نظر می رسد تولید خودرو در کشور روزهای پر نوسانی را در پیش دارد و بنابراین تضمینی نیست که خودروسازان بتوانند حتی عملکرد پنج ماه نخست امسال خود را نیز دوباره در پنج ماه دوم ثبت کنند. این را هم نباید فراموش کرد که در صورت بروز موج شدیدتر شیوع ویروس کرونا در کشور طی پاییز و زمستان امسال، احتمال کاهش ساعات کاری قطعه سازان و خودروسازان وجود دارد و این موضوع می تواند به مشکلات تولید دامن بزند. با توجه به مسائل مطرح شده، به نظر می رسد تحقق هدف وزارت صمت مبنی بر تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی خودرو طی سال جاری، رویایی بیش نیست و برای تعبیر آن باید دو سه سال دیگر صبر کرد.

برچسب ها:

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین