بنابر پیش بینی موسسه فیچ که یکی از بزرگترین و معتبرترین موسسات آماری و رتبه بندی جهان به شمار می رود، تولید در صنعت خودرو ایران طی تقریبا یک دهه آتی با سرعتی نه چندان سریع، افزایش خواهد یافت. بر این اساس، از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۹ میلادی، به طور میانگین سالی بیش از ۱۲ درصد به تولید خودرو در ایران اضافه خواهد شد که یکی از ثمرات آن، صعود تیراژ به بالای یک میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۴ است. در واقع طبق پیش بینی موسسه فیچ، خودروسازی ایران تا چهار سال دیگر نمی تواند تیراژ خود را از یک میلیون دستگاه عبور دهد. این در حالی است که وزارت صنعت،معدن و تجارت برنامه تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی را برای خودروسازان کشور طی سال جاری در نظر گرفته است.
اما طبق پیش بینی موسسه فیچ، خودروسازی ایران به دلایلی از جمله بحران کرونا، تحریم و کاهش قیمت نفت، در ۲۰۲۲ نیز دورانی سخت را پشت سر خواهد گذاشت و اوضاعش حتی بدتر از قبل نیز خواهد شد. "فیچ" می گوید تولید خودرو در ایران تا پایان سال جاری میلادی، بیش از ۲۹ درصد نسبت به ۲۰۱۹ افت خواهد کرد. طبق پیش بینی این موسسه اما فروش خودرو در ایران نیز در ۲۰۲۰ و نسبت به ۲۰۱۹ کاهشی بیش از ۲۱ درصد را متحمل خواهد شد که بخش عمده آن به افت تولید مربوط می شود. دیگر دلایلی که "فیچ" برای کاهش فروش خودرو در ایران طی سال ۲۰۲۰ ارائه داده، به تداوم پاندمی کرونا و بدتر شدن اوضاع اقتصادی ایرانیان مربوط می شود. این موسسه معتقد است با توجه کاهش شدید درآمدهای نفتی، دولت ایران توان حمایت لازم از خودروسازی را ندارد.
با پایان سال سیاه ۲۰۲۰ اما موسسه فیچ روزهای بهتری را برای خودروسازی ایران پیش بینی کرده است. این موسسه می گوید که فروش خودرو در ایران طی سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۲ درصد و در سال ۲۰۲۲ هم بالغ بر ۱۴ درصد بالا خواهد رفت. در نهایت طی سال ۲۰۲۹ میلادی، رقم فروش خودرو در ایران رشدی دو برابری را به خود خواهد دید و تولید هم به نزدیکی های یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه می رسد. این رقم تقریبا ۴۵۰ هزار دستگاه از تیراژی که خودروسازان ایرانی در سال ۲۰۱۱ به ثبت رساندند، کمتر است. تحقق پیش بینی های موسسه فیچ البته به نوعی با پایان تحریم ها علیه خودروسازی ایران گره خورده است که باید منتظر ماند و دید چنین اتفاقی رخ خواهد داد، یا این صنعت کماکان در بند تحریم گرفتار می ماند.
اما در بخش دیگری از پیش بینی فیچ از آینده خودروسازی ایران، به احتمال تولید خودروهای روسی در کشور اشاره شده است. به اعتقاد کارشناسان "فیچ"، آتوواز بزرگترین خودروساز روسیه، در راه جدایی از جنرال موتورز آمریکا قرار دارد و این موضوع می تواند راه ورود این شرکت به صنعت و بازار خودرو ایران را هموار کند. این موسسه این را هم پیش بینی کرده که در کنار روس ها، خودروسازان چینی مثل چری، لیفان، دانگ فنگ، بریلیانس و هافی موتورز نیز از تمایل خود برای توسعه فعالیت هایشان در ایران خبر داده اند. این پیش بینی ها در شرایطی است که فعلا خبری رسمی در مورد حضور خودروسازان روسی در ایران اعلام نشده و فعالیت چینی ها نیز افتی شدید در در دوران دو ساله تحریم داشته است. موسسه فیچ اما در انتهای گزارش خود به بیان نقاط ضعف و قوت خودروسازی ایران پرداخته است. "فیچ" می گوید ایران بزرگترین تولید کننده خودرو در خاورمیانه است، ضمن آنکه طبقه متوسط بزرگ و رو به رشدی دارد و در نتیجه بازار پرتقاضا و خوبی برای صنعت خودرو به حساب می آید. در مورد نقاط ضعف خودروسازی ایران نیز موسسه فیچ به مسائلی مانند "پیش شرط های سخت برای فعالیت شرکت های خودروسازی خارجی"، "وجود تجهیزات فرسوده و تکنولوژی کهنه در خطوط تولید" و همچنین "کیفیت پایین و قیمت بالا" اشاره کرده است.
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست