به گزارش خودرونامه، رویا آشتیانی: نحوه محاسبه هزینهها و سود شرکتهای کامیونی حملونقل بیانگر این است که نرخهای حمل در ایران فاصله بسیاری با قیمتها و هزینههای حملونقل کشورهای دیگر دارد زیرا در بطن سیاستگذاریهای حملونقل دنیا قیمتهای حمل بار براساس عرضه و تقاضا تعیین میشود و در ایران این استاندارد بینالمللی رعایت نمیشود.با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد از جابهجایی کالا و مسافر بر دوش صنعت حملونقل جادهای قرار دارد اما حملونقل بهعنوان یکی از قدیمیترین و گستردهترین صنایع کشور به دلیل برخورداری از زیرساختهای سنتی با چالشهای بسیاری مواجه شده است. شاید به دلیل وجود همین زیرساختهای سنتی است که هماکنون ۴۰ درصد از کامیونهای حملونقلی کشور در جادهها خالی تردد میکنند. این در حالی است که کارشناسان معتقدند تا زمانی که سایه دلالیها و واسطهها بر سر حملونقل جادهای سنگینی میکند، بهرهبرداری از ظرفیت موجود و بلااستفاده ناوگان کشور امکانپذیر نخواهد بود زیرا نیاز اصلی حملونقل جادهای بازتعریف مفهوم سنتی باربری با استفاده از فناوریهای جدید و ظهور سایتها و اپلیکیشنهای مخصوص باربری است.
تکنولوژیهای جدید توانستهاند با شفافسازی نرخها و حذف واسطهها در حملونقل جادهای بستری فراهم کنند تا ارسالکنندگان با پایینترین قیمت، بالاترین کیفیت و بهترین سرعت محمولههای خود را به سراسر کشور ارسال کنند. کارشناسان معتقدند مشکل جدی حملونقل جادهای این است که کامیونها و تریلرها در ایران بهدرستی کلاسبندی نمیشوند درصورتیکه گرانی کامیون بهعنوان سرمایهگذاری اولیه، گرانی لاستیک و قطعات یدکی در تعیین نرخ حمل بسیار اثرگذار است. از طرفی، غیرواقعیبودن قیمت سوخت از چالشهای مهم صنعت حملونقل ایران است که کارشناسان باور دارند زمانی که نرخ سوخت، واقعی نیست سهم قیمت خودرو و استهلاک آن در قیمت تمامشده برای راننده سنگین تمام میشود و افزایش هزینه حملونقل جادهای ناشی از هزینه سوخت هم تاثیر مستقیم بر قیمت تمامشده کالا خواهد داشت. علاوهبر قیمت سوخت، مشکل دیگر حملونقل جادهای این است که برخی شرکتهای خصوصی حملونقل، کرایه حمل بار رانندگان را تسویه نمیکنند و این رویه موجب شکلگیری پدیده دلالبازی شده است. این موضوع سبب شده اغلب صاحبان کامیونها به دلیل فشار مسائل اقتصادی و پرداخت اقساط بانکی، زمانی که نتوانند طلب خود را از این شرکتها دریافت کنند بارنامههای خود را نصف قیمت به دلالان بفروشند تا بخشی از کرایه خود را زنده کنند.به نظر میرسد زمان آن رسیده که با سیستمهای کارآمد و ورود تکنولوژیهای جدید، ناوگان فرسوده را از سامانه حملونقل جادهای کشور خارج کرد زیرا اکنون به دلیل میزان پایین بهرهوری بخش حملونقل جادهای در ایران، هزینه حملونقل در قیمت تمامشده کالا حدود ۲۰ درصد محاسبه میشود این در حالی است که نرخ گازوییل در سایر کشورها بین ۳ تا ۵ برابر نرخ آن در ایران تخمین زده می شود و هزینه حمل در قیمت تمامشده کالا، حدود ۳ تا ۵ درصد است.از منظری کارشناسان، اصلاح و منطقیکردن قیمت حاملهای انرژی در بخش حملونقل جادهای را در بلندمدت امکانپذیر میدانند و معتقدند فقط در اینصورت است که از شوک تورمی جلوگیری میشود و درآمدهای حاصل از افزایش قیمت سوخت به نوسازی ناوگان حملونقل جادهای سوق پیدا میکند.
بااینحال باید دید سیاستگذاری دولت دوازدهم در سالهای پیشرو تا چه اندازه با کاهش سهم هزینه حملونقل در قیمت تمامشده کالاهای صادراتی همسو میشود و در راستای شفافسازی نرخهای حمل چه اقداماتی انجام خواهد داد؟
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست