يکشنبه 30 ارديبهشت 1403-1:43 شمسی /5/19/2024 1:43:37 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:16067
  • زمان انتشار:چهارشنبه 22 مرداد 1399-8:16
وزیر پیشنهادی صمت خطاب به خودروسازان

در فاصله چند ساعت مانده به جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به حسین مدرس خیابانی وزیر پیشنهادی صنعت،معدن و تجارت (صمت)، گفت و گویی از وی درباره صنعت و بازار خودرو کشور منتشر شده که نکات قابل تاملی را در خود جای است.
تاتی تاتی بس است، بزرگ شوید

به گزارش خودرونامه، خیابانی در این گفت و گو ضمن آنکه مدعی شده بازار خودرو در دوران سرپرستی وی افت قیمت را به خود دیده، از واقعی شدن قیمت خودروهای داخلی دفاع کرده است. هرچند صحت این ادعا که قیمت خودرو در دوران سرپرستی مدرس خیابانی افت کرده، با توجه به قیمت های فعلی مورد تردید است، اما دفاع او (به عنوان یک مقام دولتی) از واقعی سازی قیمت نشان می دهد وی به دنبال کمرنگ کردن سیاست نرخگذاری دستوری در خودروسازی است.
مدرس خیابانی اما در بخش دیگری از گفت و گوی خود تاکید کرده که خودروسازان بزرگ کشور دارای شبکه انحصار هستند. شاید این برای اولین بار است که یک مقام مسوول در وزارت صمت، به صراحت انحصار در بازار خودرو کشور را اعلام می کند، چه آنکه خودروسازان معمولا زیر بار این موضوع نمی روند.  
وی همچنین رشد قیمت خودرو را به گردن ارز انداخته و وعده داده که طی امسال 300 هزار خودرو از طریق روش های مختلف فروش (فوق العاده، پیش فروش و مشارکت)در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت. آن طور که از دل اظهارات وزیر پیشنهادی صمت بر می آید، گویا وی به دنبال آرامش بازار خودرو از مسیر رشد تولید و عرضه است و البته به کاهش نرخ ارز و اثرگذاری آن در بازار خودرو نیز دل بسته است. این در حالی است که به نظر می رسد خودروسازان و قطعه سازان کشور با توجه به تحریم، کرونا و مشکلات مالی، از توان لازم برای رشد چشمگیر تولید برخوردار نیستند و گواه این موضوع نیز انبوه محصولات ناقصی است که در پارکینگ هایشان دپو شده است. وزیر پیشنهادی صمت اما تاکید کرده که هرچند خودروسازان در حال حاضر زیان می بینند، اما "صمت" به دنبال آزادسازی قیمت خودرو نیست، با این حال واقعی سازی قیمت را حق خودروسازان می داند. وی این را هم گفته که اعتقادی به تعیین سقف قیمت خودرو در بازار ندارد. منظور مدرس خیابانی همان طرحی است که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کرد و طبق آن قرار بود فروش خودرو با قیمتی بیش از "نرخ کارخانه به علاوه 10 درصد سود" ممنوع شود.
نکته مهم دیگری که مدرس خیابانی به آن اشاره کرده، لزوم آمادگی خودروسازان برای رقابت با خارجی ها است. وی با طرح این پرسش که  خودروسازان بزرگ (ایران خودرو و سایپا)  تا کی می خواهند مانند بچه ها تاتی تاتی کنند، تاکید کرده که آنها باید بزرگ شوند تا اگر درهای واردات باز شد، به اصطلاح کم نیاورند. وزیر پیشنهادی صمت یک وعده هم داده، اینکه اتفاقات خرداد ماه بازار خودرو رخ نخواهد داد. به نظر می رسد منظور وی از "اتفاقات خرداد" رشد شدید قیمت خودرو در بازار نسبت به دیگر کالاها است. این وعده البته در حالی است که بازار خودرو همین حالا نیز قیمت هایی به اصطلاح نجومی را به خود می بیند، از جمله پراید حدودا 100 میلیون تومانی.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین