سه شنبه 13 خرداد 1404-12:47 شمسی /6/3/2025 12:47:30 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:16064
  • زمان انتشار:سه شنبه 21 مرداد 1399-9:46

مشاور نوسازی ناوگان رئیس سازمان راهداری از موافقت رئیس کل بانک مرکزی با استفاده از ارز بازگشت از صادرات، برای واردات کامیون های دست دوم اروپایی خبر داد.
واردات کامیون های دست دوم با ارزهای صادراتی

به گزارش خودرونامه، ۶ خرداد امسال با حضور وزیر راه و شهرسازی از سامانه ثبت نام متقاضیان واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی با هدف نوسازی ناوگان باری جاده‌ای رونمایی شد. این سومین طرح نوسازی ناوگان جاده‌ای است که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم اجرا می‌شود.در حال حاضر ۳۴۶ هزار و ۲۴۳ دستگاه کامیون در جاده‌های کشور فعالند که بیش از یک سوم آنها (۱۰۷ هزار و ۸۷۱ دستگاه) معادل ۳۱ درصد ناوگان فعال جاده‌ای، عمر بالای ۲۲ سال دارند.اما در طرح واردات کامیون‌های دست دوم، قرار است ۵۳ هزار دستگاه ناوگان بالای ۴۰ سال معادل ۱۵ درصد ناوگان فرسوده کشور نوسازی شود که در صورت اجرای کامل این طرح، به گفته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، میانگین سنی ناوگان جاده‌ای کشور ۵.۵ سال کاهش می‌یابد.همچنین نخستین طرح نوسازی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، طرح کلید به کلید (جایگزینی کامیون فرسوده با نوساز) بود و طرح دوم نیز که به طرح ریاست جمهوری مشهور شد، نوسازی ۸۰۰ دستگاه کامیون بالای ۵۵ سال با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی و از محل تولیدات سازندگان داخلی را در پی داشت؛ اما مجموع کامیون‌های فرسوده‌ای که از محل اجرای این دو طرح در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نوسازی شدند، ۵ هزار و ۱۸۸ دستگاه کامیون بوده است.در سومین طرح نیز از خرداد امسال اجرای آن آغاز شد، قرار است ۵۳ هزار دستگاه کامیون فرسوده از فعالیت خارج و با کامیون‌های دست دوم وارداتی اروپایی، ژاپنی و کره‌ای جایگزین شوند.
در این طرح مالکان حقیقی کامیون‌های فرسوده سالانه ۱ دستگاه کامیون دست دوم اروپایی با عمر کمتر از ۳ سال به ازای اسقاط یک دستگاه کامیون فرسوده، می‌توانند وارد کشور کنند؛ شرکت‌های حمل و نقلی ۱۰ دستگاه، شرکت‌های واردکننده خودروهای سنگین ۵۰ و خودروسازان داخلی (تولیدکنندگان کامیون) ۱۰۰ دستگاه کامیون دست دوم در سال می‌توانند وارد کنند اما به ازای هر یک دستگاه کامیون وارداتی، حداقل یک دستگاه کامیون فرسوده باید گواهی اسقاط دریافت کند؛ همچنین امکان اسقاط چند دستگاه کامیون فرسوده در برابر واردات یک کامیون زیر ۳ سال هم وجود دارد.به گفته مهران قربانی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، با اجرای کامل این طرح، می‌توان به صرفه جویی ۵۳۰ میلیون لیتری سوخت در سال دست یافت و تعداد کامیون‌های زیر ۵ سال فعال در جاده‌ها نیز از ۴۵ هزار دستگاه فعلی به حدود ۱۰۰ هزار دستگاه افزایش می‌یابد.صدرالله بمانا مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در امور نوسازی ناوگان درباره آخرین وضعیت ثبت نام متقاضیان نوسازی ناوگان جاده‌ای پس از ۷۶ روز از گذشت شروع ثبت نام در سامانه سازمان راهداری اظهار داشت: ما در سامانه ثبت نام سازمان راهداری، در حال نام نویسی از متقاضیان واردات کامیون هستیم اما چون در سامانه ثبت سفارش (سامانه جامع تجارت) قرار است تغییراتی ایجاد شود، هنوز سفارش وارداتی ثبت نشده است.وی افزود: تا کنون تقاضای واردات بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون دست دوم و جایگزینی آن با کامیون‌های فرسوده در سامانه سازمان راهداری ثبت شده است که این افراد باید مراحلی را طی کنند مثلاً برخی از آنها باید کارت بازرگانی دریافت کنند.
منبع:مهر


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین