يکشنبه 11 خرداد 1404-23:33 شمسی /6/1/2025 11:33:21 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:16036
  • زمان انتشار:سه شنبه 14 مرداد 1399-9:12
ابهامات مشتریان درباره قرعه کشی خودروسازان

تا به امروز چند مرحله قرعه کشی برای فروش خودروسازان شامل مدل های فوق العاده، پیش فروش و مشارکتی انجام و بالغ بر ده ها هزار نفر به عنوان برنده مشخص شده اند. این در حالی است که بخشی از شهروندان نسبت به صحت و سقم قرعه کشی های انجام شده، تردید دارند.
تقلب می شود؟

با تغییر روش های فروش خودرو از اردیبهشت امسال، وزارت صنعت،معدن و تجارت خودروسازان را ملزم را به اجرای قرعه کشی برای تعیین ثبت نام کنندگان نهایی کرد. این در حالی است که پروسه قرعه کشی، پرسش ها و ابهاماتی را برای افکار عمومی ایجاد و صحت و سقم آن به نوعی زیر سوال است. طبق دستور و برنامه وزارت صمت، طرح های فروش خودرو بدون هیچ محدودیتی از جنبه ظرفیت محصول و البته با رعایت یکی سری شرایط، انجام و در نهایت بخشی از شرکت کنندگان به واسطه قرعه کشی، به عنوان برنده انتخاب می شوند. تا به امروز هشت مرحله قرعه کشی برای فروش خودروسازان شامل مدل های فوق العاده، پیش فروش و مشارکتی انجام و بالغ بر ده ها هزار نفر به عنوان برنده مشخص شده اند. این در حالی است که بخشی از شهروندان نسبت به صحت و سقم قرعه کشی های انجام شده، تردید دارند. خودروسازان نیز تا به امروز منهای ابراز این موضوع که قرعه کشی با حضور نهادهای نظارتی انجام می شود، اقدام خاصی در راستای کاستن از این بی اعتمادی انجام نداه اند. به عبارت بهتر، پرسش ها و ابهاماتی در ذهن مشتریان وجود دارد که پاسخ به آنها می تواند بی اعتمادی رخ داده را کمرنگ کند.
یکی از این ابهامات و پرسش ها این است که آیا خودروسازان همه کدهای ثبت شده در فروش را در قرعه کشی شرکت می دهند؟ این پرسش به ویژه در جریان دور نخست فروش فوق العاده ایران خودرو و سایپا بسیار مطرح بود. برای خیلی ها جای سوال و ابهام بود که آیا خودروسازان واقعا تمام 5/5 میلیون نفری را که ثبت نام شان نهایی و کد اختصاصی برای شان صادر شده بود، در قرعه کشی شرکت داده اند؟ هرچند با توجه به حجم عظیم تقاضا و عرضه بسیار محدود در فروش موردنظر، طبعا شانس برنده شدن در این شبه لاتاری اندک بود، اما به هر حال خیلی ها باور نکردند که خودروسازان همه کدها را در قرعه کشی شرکت داده اند. به نظر می رسد این نااطمینانی همچنان نیز وجود دارد، بنابراین نیازمند پاسخی شفاف و قانع کننده از سوی خودروسازان است. ابهام و پرسش بعدی شهروندان اما به روند قرعه کشی و به اصطلاح سلامت آن مربوط می شود. هستند شهروندانی که نمی توانند بپذیرند خودروسازان قرعه کشی ها را در سلامت کامل و به دور از هر گونه تقلب و دستکاری برگزار کرده اند. در واقع هستند شهروندانی نیز که گمان می کنند قرعه کشی های انجام شده عاری از تقلب و دستکاری نبوده و برخی کدهای ثبت نامی طی فرآیندی از پیش تعیین شده، به عنوان برنده معرفی شده و می شوند. اثبات این موضوع البته کار آسانی نیست، چه آنکه نهادهای مختلفی از وزارت صمت گرفته تا حتی وزارت اطلاعات، بر پروسه قرعه کشی نظارت دارند. این ابهام بیشتر مختص آنهایی است که در چند مرحله از فروش خودروسازان شرکت کرده و نام شان از دل قرعه کشی ها بیرون نیامده است. این البته در حالی است که قرعه کشی ایران خودرو و سایپا در حضور نهادهای نظارتی صورت می گیرد و گفته می شود نهادهای موردنظر روند قرعه کشی را سختگیرانه رصد می کنند.
هرچه هست، به نظر می رسد قرعه کشی خودروسازان با وجود آنکه تحت نظارت نهادهای مختلف صورت می گیرد، اطمینان لازم را به شهروندان بابت سلامت کامل، نمی دهد. از همین رو نیاز است خودروسازان اطلاع رسانی بیشتری درباره روند و چگونگی قرعه کشی در اختیار افکار عمومی قرار دهند تا خود را از کمند اتهامات و ابهانات مربوطه رها کنند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین